« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
در گفت و گو با آوای رودکوف بررسی شد:
حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف گفت:جامعه ای که نیازمند و فقیر و محتاج باشد از لحاظ کاری و فرهنگی دچار ذلت و عقب ماندگی می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف:یکی از آثار مهم حمایت از تولید ملی "استقلال اقتصادی" است. در بسیاری از کشورها این مسئله مطرح است و به رغم آنکه به آن اعتراف نمی کنند ولی در عمل پی جوی آن هستند و سیاست گذاری های خود را جهت نیل به آن تنطیم می کنند. رویکرد به استقلال در ایران از ابتدای انقلاب مطرح بود و در شعار مرکزی استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی تبلور یافته بود. باید به سمت حمایت از آن دسته از تولیدات ملی برویم که به ایجاد و گسترش استقلال اقتصادی ما مدد رساند.

آثار گسترش تولید ملی بهبود سطح زندگی مردم است؛ زیرا، با رونق تولید در کشور، نرخ بیکاری کاهش می یابد و سطح زندگی کسانی که به بخش تولید وابسته اند بهبود خواهد یافت. به زبان ساده تر چرخش فعالیت های اقتصادی باعث بهبود زندگی مردم خواهد شد. بهبود سطح زندگی عمومی در جامعه، به نوبه خود، به گسترش خودباوری جمعی می انجامد. شکل گیری و گسترش خودباوری ملی، از جهات فرهنگی، اخلاقی و تربیتی، آثار بسیار مهمی را به دنبال خواهد داشت.

بهترین مثال در این زمینه توسعه صورت گرفته در مبحث فناوری هسته ای است. در این چند سال کشور ما به پیشرفت های قابل توجهی در این عرصه مهم رسیده است. واقعیت آن است که به دلیل خودباوری شکل گرفته پیرامون این مسئله و به دلیل آنکه مردم، به صورت یکپارچه و متحد، از این فناوری ارزشمند و بسیار مهم حمایت می کنند. مجموعه تحریم ها، تهدیدها و موانعی که بر سر راه کشور از طرف بیگانگان ایجاد شده است را به جایی نخواهد برد؛ کما اینکه تا به امروز نیز وضعیت این گونه بوده است.

اگر حمایت از تولید ایرانی فرهنگسازی شود، عرضه هم زیاد خواهد شد

حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: اگر حمایت از تولید ایرایی فرهنگسازی شود و مردم ایران رغبت پیدا کنند و تعصب داشته باشند برای خریدکالای ایرانی و تقاضا زیاد باشد، عرضه هم زیاد خواهد شد و این خود مستلزم این است که جنس ایرانی استاندارد وقعی و قیمت ماسب داشته باشد.

وی، از اهمیت تولید در نظام‌هاى اقتصادى افزود: تولید در نظام‌هاى اقتصادى ازاهمیت فوق‌العاده‌اى برخوردار است، زیرا دوام و قوام امور اقتصادى در جوامع بشرى به آن وابسته است، حتى امروزه میزان ثبات و امنیت هر کشورى، با ظرفیت و توان تولیدى آن سنجیده مى‌شود. بالا بودن سطح تولید در هر جامعه‌اى، از معیارهاى سنجش پیشرفت اقتصادى آن به شمار مى‌رود.

وی، بیان کرد: مهم‌ترین مسئله در اقتصاد، مسئله تولید است که اگر سامان پیدا کند، همه امور اقتصادی اصلاح می‌شود.

حجت‌الاسلام اکرمی، ادامه داد: باید سیستم پرداخت وام به بنگاههای اقتصادی اصلاح شود و تا اصلاح نشود رونق تولید تحقق خواهد یافت.

امام جمعه سراب‌، از خم شدن کمر تولید داخلی در برابر قاچاق گفت و یادآور شد: قاچاق رسمی و غیررسمی کالا، کمر تولید داخلی را خم نموده است و دراین میان چنانچه دولت خواهان رونق تولید است، باید اعتقاد داشته باشد که با مفاسد اقتصادی، قاچاق و احتکار برخورد نماید.

وی، افزود: پذیرفتنی نیست که اقلام و کالاهای بی کیفیت و گرانتر به مردم ارائه دهیم و انتظار داشته باشیم که آنها کالاهای مشابه باکیفیت و ارزان را انتخاب نکنند.

حجت‌الاسلام اکرمی،‌ تأکید کرد: اگر دولتمردان و مردم به تولیدات داخل توجه نمایند و به پیام رهبر درک نموده و لبیک گویند از مشکلات اقتصادی نجات خواهیم یافت.

فعّالیّت‌های تولیدی، عنصر اساسی در طلب روزی است

حجت‌الاسلام یعقوب قاسمی خویی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با آوای رودکوف، اظهار کرد: فعّالیّت‌های تولیدی، عنصر اساسی در طلب روزی است و برای اهمیّت و تشویق به آن، می‌توان از آیات متعّدد قرآن کریم استفاده کرد.

وی، افزود: جامعه ای که نیازمند و فقیر و محتاج باشد از لحاظ کاری و فرهنگی دچار ذلت و عقب ماندگی می شود.

وی، بااستناد به آیه 12 سوره اسراء ( وَجَعَلْنَا اللَّیْلَ وَالنَّهَارَ آیَتَیْنِ فَمَحَوْنَا آیَةَ اللَّیْلِ وَجَعَلْنَا آیَةَ النَّهَارِ مُبْصِرَةً لِتَبْتَغُواْ فَضْلاً مِّن رَّبِّکُمْ وَلِتَعْلَمُواْ عَدَدَ السِّنِینَ وَالْحِسَابَ وَکُلَّ شَیْءٍ فَصَّلْنَاهُ تَفْصِیلاً) بیان کرد: در این آیه می خوانیم: شب و روز را دو نشانة توحید و عظمت خود قرار دادیم. سپس نشانه شب را محو کردیم و نشانه روز را روشنى‏بخش ساختیم تا در پرتو آن، فضل پروردگارتان را بجویید و به تلاش زندگى برخیزید و عدد سالها و حساب را بدانید و هر چیزى را مشخّص و آشکارا بیان کردیم.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ادامه داد: جامعه اسلامی باید به گونه ای برنامه ریزی کند که محتاج دیگران نباشد و نیازهای خود را تامین کند.

استادیار دانشکده الهیات و علوم اسلامی دانشگاه تبریز، یادآور شد: رونق تولید شعار مقدسی است.

وی، افزود: رونق تولید داخلی و کاستن از واردات که می‌تواند به افول و کم‌رونقی و توقّف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، موجب استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج و ارتقای تکنولوژی در سطح کلان‌ می‌شود.

حجت‌الاسلام قاسمی خویی، ضمن بازگو نمودن تاکید قرآن بر دوری از عوامل تولید تاکید کرد: قرآن تصرّف در عوامل تولید و نهاد‌هایی که خداوند برای بشر خَلق کرده، توصیه و به شکر این نعمت‌ها و استفادة درست از آنها تأکید و نیز دوری کردن از تصرّف در عوامل تولید را پیروی از گامهای شیطانی دانسته است و نکوهش می‌کند.

گزارش از: مهندس امیر مسعود طایفه سلطانخانی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: