« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۷۷۶
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰
گیاهان دارویی/امیرمسعود طایفه سلطانخانی؛
برای بهبود زخم های سطحی از کِرِم گیاه شنگ استفاده می شود، ضمن اینکه این گیاه بسیاری از مشکلات پوستی و کچلی را نیز برطرف می کند.
آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:شنگ گیاهی علفی و بیابانی از تیره کاسنیان است که در فصل بهار می روید. به دلیل خواص درمانی فراوان این گیاه و کاربرد آن در طب سنتی از گیاهان دارویی مهم و از لحاظ ظاهری شبیه به تره بوده، ولی طعم آن با تره متفاوت و کمی هم ترش مزه است.

گیاه شنگ از لحاظ ظاهری به تره شباهت داشته، برگهای آن متناوب و نواری شکل است که در محل نزدیک به ریشه پهنتر از قسمت بالای برگ و رنگ آن سبز مایل به کبود است. دانه های گیاه شنگ به رنگ قهوهای و دراز بوده، ریشه آن دوکی شکل و سفید مایل به زرد است. قسمتهای مورد استفاده این گیاه برگ، ساقه و ریشه گیاه است. جالب است بدانید بیشترین خواص شنگ در ریشه گیاه نهفته است، اما متاسفانه در ایران بیشتر از برگ و ساقه این گیاه استفاده می شود.

این گیاه حاوی اسید کوماریک،‌ اسید کافئیک و گالیک اسید است. این اسید‌ها فعالیت آنتی اکسیدانی دارد، بنابراین با رادیکال‌های ‌آزاد که باعث سرطان می شوند، مقابله می‌کنند.

شنگ به میزان زیاد از اسهال و خونریزی جلوگیری کرده و ریشه آن مقوی‌تر از برگش است، ضمن اینکه شنگ در تحلیل ورم و تقویت اعصاب نیز مفید است.

عصاره گیاه شنگ به عنوان یک فرآورده مکمل در بهبود کبد چرب اثرات خوبی از خود نشان داده و تاکنون هیچ‌گونه عارضه جانبی خاصی از این گیاه مشاهده نشده است.

ریشه لعاب دار و تلخ گیاه دارویی شنگ به میزان زیاد اشتهاآور بوده، ضمن اینکه خلط آور و نرم کننده سینه نیز است.


گیاه شنگ برای معده مقوی است و مصرف موضعی ریشه این گیاه در درمان عفونت و از بین بردن ترشحات گوش موثر است. برگ های گیاه شنگ از خونریزی معده جلوگیری می‌ كند. درصورت مسمومیت شدید می توان از ریشه‌ این گیاه استفاده نمود.

برای رماتیسم مفید است و آب ریشه خام شنگ زگیل را از بین می ‌برد.

این گیاه در درمان زخم‌های گوارشی و ریه مورد استفاده قرار می‌گیرد و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال نیز موثر است.

ساقه گیاه شنگ غنی از ترکیبات فنولی است. شنگ برای زخم معده نقش حفاظتی دارد و دیواره معده راتقویت می‌کند. همچنین در سم زدایی بدن نیز از این گیاه استفاده می‌شود.


استعمال موضعی گل‌های گیاه شنگ جهت درمان سوختگی مفید است و ریشه این گیاه در طب سنتی جهت سمیت‌زدایی بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تحقیقات محققان نشان داده، استفاده از این گیاه در درمان زخم‌های گوارشی و ریه موثر است و عصاره آن به دلیل قابض بودن جهت درمان انواع خونریزی از جمله خونریزی‌های رحمی، دستگاه تنفسی و درمان برخی از انواع اسهال مفید است.

از گیاه شنگ، به صورت خام در سبزی خوردن و همچنین به صورت سبزی در غذا مخلوط با برنج استفاده می شود، همچنین از بعضی انواع شنگ در سالاد استفاده شده، ایرانیان آن را مانند کاهو و کاسنی با سرکه و یا بدون سرکه می خوردند. برای استفاده درمانی و کاربرد دارویی نیز هم به صورت مصرف خوراکی و هم به صورت ضماد از آن استفاده می شود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: