« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
قرآن از وحی به زنبور عسل سخن به میان آورده که این نکته نشانگر شرافت و عظمت این حشره به ظاهر حقیر است.
آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:قرآن، این یگانه معجزه جاوید الهی، با اصرار عجیبی، بشریت را به مطالعه و کشف اسرار و شگفت های نهفته در زوایای زندگی زنبور عسل فرا می خواند و در سوره ای از به نام نحل(زنبور عسل) نامگذاری شده و آیاتی به معرفی این حشره حیرت انگیز اختصاص یافته است.

قرآن کریم در دو آیه کلمه عسل را ذکر نموده است: نخست در سوره محمد(ص)آیه 15 که خداوند در ستودن بهشت به نیکوکاران وعده داده است که در آنجا نهرهایی از عسل پاک و ناب روان است و سپس در سوره نحل که خواص شفابخش آن را یادآوری نموده و در آیه های 68و69 این سوره در مورد عسل و زنبور عسل چنین می فرماید:و اوحی رٌبک الی انٌحل ان اتخذی من الجبال بیوتا و من الشٌجر ومما یعرشون ثم کلی من کل الثمرات فاسلکی سبل ربک ذللا یخرج من بطونها شرابُ مختلفُ الوانه فیه شفاءُ للناس انٌ فی ذالک لایة لقوم یتفکرون.

و خداوند به زنبور عسل وحی کرد که در کوهها و درختان و بلندی ها منزل گیرید. سپس از میوه های شیرین و شهد گل های خوشبو بخورید و راه پروردگار خودتان را بپویید. آنگاه از درون آنها شربتی شیرین به رنگ های گوناگون بیرون می آید که شفای مردمان در آن است. در این آیت و نشانه ای است برای گروهی که تفکر می کنند.)

در تفسیر آیه68سوره "نحل" چنین آمده است؛پروردگارت به زنبور عسل وحی فرستاد! در اینجا لحن قرآن به طرز شگفت انگیزی تغییر می‌یابد، در عین ادامه دادن بحث‌ها در زمینه نعمت‌های مختلف الهی و بیان اسرار آفرینش در این سوره، سخن از زنبور عسل و سپس خود عسل به میان می‌آورد، اما شکل یک ماموریت الهی و الهام مرموز که نام وحی بر آن گذارده شده است.

نخست می‌گوید: "و پروردگار تو به زنبور عسل، وحی کرد که خانه‌هایی از کوهها و درختان و داربست‌هایی که مردم می‌سازند، انتخاب کن."


نخستین ماموریت زنبوران در این آیه ماموریت در این آیه ماموریت خانه سازی ذکر شده است و این شاید به خاطر آن است که مساله مسکن مناسب نخستین شرط زندگی است و به دنبال آن فعالیت‌های دیگر، امکانپذیر است.

در آیه 69 سوره "نحل"، دومین ماموریت زنبورعسل شروع می‌شود، چنان که قرآن می‌فرماید: "ما به او الهام کردیم که سپس از تمام ثمرات تناول کن و راه هایی که پرودگارت برای تو تعیین کرده، به راحتی بپیما." سرانجام، آخرین مرحله ماموریت آنها را به صورت یک نتیجه این چنین بیان می‌کند،" از درون زنبوران عسل، نوشیدنی مخصوص خارج می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارد." نهفته است، جالب این که دانشمندان از طریق تجربه به این حقیقت رسیده‌اند که زنبوران به هنگام ساختن عسل آن چنان ماهرانه، عمل می‌کنند که خواص درمانی و دارویی گیاهان محفوظ مانده و به عسل منتقل می‌شود.

و در ماجرای برنامه زندگی زنبوران عسل و ارمغانی که آنها برای جهان انسانیت می‌آورند، که هم غذاست و هم شفا و هم درس زندگی، نشانه روشنی از عظمت و قدرت پروردگار است، برای جمعیتی که می‌اندیشند.

وحی به زنبور عسل نمادی از شرافت و عظمت این حشره به ظاهر حقیرتاکنون مشخص شد که تعبیر وحی درباره زنبور عسل به معنای الهام غریزی است که در نهاد این حشره گذاشته شده است. حال با توجه به این که همه موجودات جاندار با هدایت غریزی به زندگی خود ادامه می دهند، باید دید چه ویژگی در زنبور عسل هست که خدای متعال چنین تعبیری را در خصوص این حشره به کار برده است؟

رسول اکرم(ص)می فرمایند: مومن مانند زنبور عسل است؛ اگر با او کنار بیایی و همکاری کنی او هم سودمند است، اگر از او اندرزی بپرسی او برای تو سودبخش است، اگر در کنار او بنیشینی برای تو سودآور است، همه چیز او سودمند است چون همه چیز زنبور عسل (عسل، گرده، ژ له رویال و...) سودمند است."

در زندگی زنبور عسل، شگفت های فراوانی برای درس آموزی و عبرت اندوزی نهفته است که قرآن ما را بدان دعوت می کند. قرآن از وحی به زنبور عسل سخن به میان آورده که این نکته نشانگر شرافت و عظمت این حشره به ظاهر حقیر است.

برخی بر این باورند که سه ویژگی منحصر به فرد در زنبوران عسل موجب شده خداوند آنان را شایسته دریافت مدال افتخار وحی بداند:
1- ویِژگی مسکن
2- ویژگی تغذیه
3- ویژگی محصول


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: