« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۱
گیاهان دارویی / امیرمسعود طایفه سلطانخانی
مواد معدنی، ویتامین و فیبر زیادی در ارزن وجود دارد که به گردش خون سالم در بدن کمک می‌کند. گردش خون، مواد مغذی را به اندام‌های حیاتی بدن می‌‌رساند و سلامت آن‌ها را حفظ می‌کند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:مواد مغذی ارزن شامل 15 درصد پروتئین، مقادیر بالای فیبر، ویتامین‌های B کمپلکس (نیاسین، فولاسین و ریبوفلاوین)، مواد معدنی آهن، منیزیم، فسفر، منگنز، پتاسیم، کلسیم و روی، آمینواسیدهای ضروری متیونین، لسیتین و ویتامین A و غنی از فیتوکمیکال‌هایی مثل اسید فیتیک است.

ارزن، می‌تواند مانند یک غلات معمولی استفاده شود و بعلت اینکه نشاسته‌ی بسیار زیادی دارد (مانند بسیاری از غلات دیگر) می‌تواند در فرنی‌ها، میان وعده‌ها و انواع نان‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

ارزن، یک منبع بسیار خوب از مواد مغذی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات آلی است که می‌تواند بطور قابل توجهی باعث افزایش سلامت انسان به روش‌های مختلف شود. در سال‌های اخیر، توجه زیادی به ارزن شده است.

ارزن به دلیل میزان زیاد مواد مغذی از جمله مقدار زیادی نشاسته، ویتامین B بسیار زیاد، کلسیم، آهن، پتاسیم، روی و منیزیم، بسیار مهم است.

ارزن یک منبع سالم از چربی های ضروری بدن هم هست. بعلاوه در ارزن مقدار زیادی پروتئین و فیبرهای غذایی نیز وجود دارد.

استخوان‌های ضعیف می‌توانند زندگی کردن را با مشکل مواجه کنند. ضعف استخوان مانع از لذت بردن از کوچک‌ترین فعالیت‌ها می‌شود. بدترین قسمت این مسئله وابسته شدن به داروهای قوی است. بهترین کار، اضافه کردن خوراکی‌های سرشار از کلسیم و پتاسیم به رژیم غذایی است. منیزیم موجود در ارزن، ماده‌ای ضروری برای بالا بردن جذب کلسیم در بدن است.

مطالعات کمی وجود دارند که نشان می‌دهند غلات به بازسازی استخوان و بافت کمک می‌کنند.


مقدار مناسب ویتامین A به سلامت چشم و جلوگیری از آب مروارید کمک می‌کند. ارزن حاوی بتاکاروتن است که از چشم‌ها محافظت کرده و مانع از بروز آب مروارید می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که این ماده از آسیب ناحیه ماکولا جلوگیری می‌کند.

ارزن، مقدار مناسبی آهن نیز دارد که به رفع مشکلات مربوط به کم‌خونی کمک می‌کند. ارزن، به دلیل خواص آنتی اکسیدانی که دارد برای متابولیسم نیز مفید است.

لیزین موجود در ارزن به رفع وزی مو کمک کرده و باعث درخشان شدن آن می‌شود. می‌توانید خمیر ارزن را با ماست مخلوط کرده و به مدت نیم ساعت بر موها بگذارید، سپس آن را بشویید.
آنتی اکسیدان‌های بسیاری در ارزن وجود دارند که علاوه بر تاثیر مفیدشان در خنثی کردن رادیکال‌های آزاد (که می‌توانند باعث سرطان شوند) می‌توانند سموم دیگر را نیز از بدن دفع کنند، مانند سمومی که در کلیه و کبد هستند.


کورستین، کورکومین و اسید الاژیک و دیگر ترکیبات مفید می‌توانند از طریق افزایش دفع مناسب و بی اثر کردن فعالیت آنزیمی در آن اندامها، بدن شما را از هرگونه عوامل خارجی و سموم پاکسازی کنند.

از مضرات ارزن هم می توان به نقرس و بالا بردن اسید اوریک خون و سقط جنین و گرفتگی و احتقان مثانه اشاره کرد.

پزشکان سنتی عقیده داشتند که زیاده روی در خوردن ارزن تولید سنگ مثانه می کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: