« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۴
جهان
رئیس جمهور آمریکا در حمایت از اشغالگری های رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که ضمیمه کردن بلندی های جولان به سرزمین های اشغالی را تحت حاکمیت اسرائیل به رسمیت بشناسد که این تصمیم ترامپ با واکنش منفی برخی کشورها و نهادهای بین المللی مواجه شده است.
برترین‌ها: رئیس جمهور آمریکا در حمایت از اشغالگری های رژیم صهیونیستی تصمیم گرفته است که ضمیمه کردن بلندی های جولان به سرزمین های اشغالی را تحت حاکمیت اسرائیل به رسمیت بشناسد که این تصمیم ترامپ با واکنش منفی برخی کشورها و نهادهای بین المللی مواجه شده است.

نتانیاهو در صفحه رسمی اش در توئیتر از این اقدام ترامپ قدردانی کرده و آن را یک اقدام تاریخی خوانده است.

این اقدام قرار است همزمان با سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا برای شرکت در کنفرانس سالانه «کمیته روابط عمومی آمریکا- اسرائیل (آیپک)» صورت بگیرد.

تصمیم جنجالی ترامپ درباره بلندی‌های جولان

رژیم صهیونیستی بلندی های جولان را در جریان جنگ 6 روزه با اعراب در سال 1967 اشغال کرد.  کنست (پارلمان) این رژیم در سال 1981 میلادی این منطقه را جزو مناطق اسرائیل اعلام کرد، هرچند بر اساس قوانین بین المللی، جولان به سوریه تعلق دارد.

اقدام آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ، 24 اردیبهشت 97 در اقدامی تحریک آمیز، سفارت ایالات متحده را از تل آویو به قدس اشغالی منتقل کرد.

شب گذشته، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: پس از 52 سال زمان آن رسیده است که ایالات متحده به طور کامل حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به رسمیت بشناسد. وی این منطقه را دارای اهمیت و ضرورت راهبردی و امنیتی برای رژیم صهیونیستی دانست و مدعی شد که این اقدام در حمایت از «ثبات منطقه» است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص تصمیم رئیس جمهور آمریکا نسبت به جولان اشغالی ضمن محکومیت شدید این تصمیم گفت: رژیم صهیونیستی به عنوان یک رژیم اشغالگر بر هیچ یک از اراضی عربی و اسلامی حاکمیت ندارد و باید سریعاً به تجاوز و اشغالگری این رژیم خاتمه داده شود. جولان نیز بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت بخش اشغال شده سرزمین سوریه به شمار می‌رود و جز خاتمه اشغال هیچ راه حل دیگری برای آن متصور نیست.

پس از  اعلام موضع ترامپ درباره بلندی های جولان عضو کمیته بین الملل شورای فدراسیون روسیه در نشست این شورا اعلام کرد که روسیه هرگز حاکمیت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) بر بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسند.

اولگ ماروزوف افزود: اولین هدف دونالد ترامپ از مطرح کردن حق حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان، وابسته کردن بیش از پیش اسرائیل به ایالات متحده به عنوان تنها حامی است.

وزیر امورخارجه ترکیه هم در واکنش به اظهارات ترامپ درباره بلندی‌های اشغالی جولان گفت: تلاش‌ آمریکا برای مشروعیت بخشیدن به نقض قوانین بین المللی توسط اسرائیل، موجب تشدید دردها و خشونت ها در منطقه خواهد شد. یکپارچگی ارضی کشورها، از مهمترین مبانی و اصول اساسی حقوق بین الملل است و ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می کند.'

«احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب با انتقاد از تصمیم ترامپ گفت: اظهارات مطرح شده مقام های آمریکا که راه را برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان اشغالی سوریه فراهم می کند، اقدامی کاملا خارج از حقوق بین الملل و مردود است.

شبکه خبری «روسیا الیوم» به نقل از مایا کوسیانچیچ» سخنگوی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: موضع ما در قبال این که بلندی های جولان به کجا تعلق دارد تغییر نکرده است. براساس حقوق بین الملل، اتحادیه اروپا حاکمیت اسرائیل بر سرزمین هایی که در سال 1967 اشغال کرده است، از جمله بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسد و آن را بخشی از خاک اسرائیل نمی داند.

فرحان حق» معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز اعلام کزد: ما همچنان به قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی که اشغال بلندی های جولان سوریه توسط اسرائیل را یک اقدام غیر قانونی می داند، پایبندیم.

یک منبع مسئول در وزارت خارجه سوریه هم اعلام کرد که این کشور، اظهارات غیر مسئولانه رئیس جمهور آمریکا درباره جولان اشغالی را به شدت محکوم می‌کند.

پیشتر اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه 497 خود در سال 1981، به صورت کاملاً شفاف، حاکمیت صهیونیست ها بر جولان سوریه را نپذیرفته و از تل آویو خواسته بودند که قانون الحاق جولان به خاک خود را که در همین سال تصویب شد، لغو کند.

اقدام اخیر آمریکا در حمایت از الحاق جولان به اراضی تحت حاکمیت رژیم صهیونیستی، پس از آن روی می دهد که دولت ترامپ در گزارش اخیر خود در خصوص حقوق بشر، اصطلاح «اشغالی» توسط اسرائیل را از بلندی های جولان سوریه، کرانه باختری و نوار غزه حذف کرده بود و عبارت «اسرائیل کنترل آن را در دست دارد» جایگزین کرده بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: