« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۴
یادداشت/امیرمسعود طایفه سلطانخانی
سلنیم، منیزیم و فیبر موجود در سمنو، در پیشگیری از انواع سرطان به ویژه در پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ(کولون) موثر است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:سمنو عضو جدانشدنی سفره‌های هفت‌سین است. از آن سین‌هایی که در لحظات آخر باقیمانده تا سال نو به هر راهی شده خودمان را به فروشنده‌های آن می‌رسانیم تا خانه‌مان خالی از سمنوی شب عید نباشد.

این خوراک از آن دسته دسرهای مقوی است که هرچند هم به خوردن آن علاقمند باشیم، شاید تنها سالی یک بار به سراغش برویم. تعجب نکنید چون اگر قرار باشد در فهرست غذاها گنجانده شود، جایش درست در بخش دسرهاست. در ادامه با ما همراه باشید تا دلیل حضور آن در سفره هفت سین را بدانید.

چون پخت سمنو سخت است و معمولاً در مکان‌های محدودی به صورت تازه به فروش می‌رسد، بنابراین افراد در طول سال کمتر از آن استفاده می‌کنند. با این حال پخت سمنو تنها مختص به شب عید نیست و مردم به بهانه‌های مختلف و یا حتی برای نذر، در طول سال نیز دیگ پخت سمنو را به پا می‌کنند.

سمنو حاوی انواع ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین‌های B و E، پروتئین، مواد معدنی و فیبر است. جالب است بدانید، در گندمی که جوانه می‌زند و از آن برای پخت سمنو استفاده می‌شود، علاوه بر این که تمام این مواد به طور کامل حفظ می‌شوند، در جریان جوانه زدن تغییرات شگفت‌آوری در آن بوجود می‌آید که درنتیجه ویتامین‌ها و مواد حیاتی گندم به مقدار زیادی افزایش می‌یابد. علت شیرینى سمنو ترکیب عصاره جوانه گندم با آرد کامل است که طعم شیرینی به آن مى‌دهد و از همین رو قند موجود در آن هم قند طبیعی و مفید برای بدن است.

سمنو بسیار انرژی‌زا است و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی به ویژه در وعده صبحانه برای کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود. خوردن سمنو باعث رشد جسمی و ذهنی کودکان می‌شود، همچنین به دلیل انرژی‌زا بودن، میان وعده‌ای مفید براى ورزشکاران پرورش اندام است.

آهن، اسید فولیک و ویتامین‌های گروه ب موجود در سمنو، برای پیشگیری و درمان کم خونی و تنظیم هورمون‌ها مفید است و می‌تواند در رفع خستگی و آرامش اعصاب موثر باشد.

وجود ماده مخمر موجود در جوانه گندم که در تهیه سمنو کاربرد دارد، در پیشگیری از بیماری‌ها موثر بوده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.


بسیاری از خواص درمانی و ارزش غذایی سمنو، شبیه به خواص گندم و جوانه گندم است، با این تفاوت که نوع طبخ این غذا، بر ویژگی‌های مفید آن افزوده است.

خوردن بیش اندازه سمنو باعث چاقی و افزایش وزن در افراد مستعد چاقی می‌شود و به دلیل دیر هضم بودن، با مشکلاتی نظیر نفخ شکم همراه است.

خوردن بیش اندازه سمنو باعث چاقی و افزایش وزن در افراد مستعد چاقی می‌شود و به دلیل دیر هضم بودن، با مشکلاتی نظیر نفخ شکم همراه است.

استفاده متعادل و به اندازه سمنو برای کنترل وزن و پیشگیری از چاقی مفید است، چراکه شیرینی موجود در سمنو شیرینی طبیعی بوده و همچنین خوردن آن باعث کاهش اشتها و احساس سیری می‌شود؛ با این وجود ذکر این نکته ضروری است که زیاده‌روی در مصرف سمنو، برعکس باعث چاقی و افزایش وزن خواهد شد.

مواد و ترکیبات موجود در سمنو در به تعویق انداختن فرایند پیری سلول‌ها تاثیر بسزایی دارد.

سمنو باعث تقویت عمومى بدن بویژه استخوان ها شده و غذاى بسیار مفیدى براى زنان، بویژه زنان باردار، بچه شیرده و یائسه محسوب مى شود. استفاده از بتاکاروتن موجود در سمنو از بروز آسیب به سیستم های عصبی، بینایی و ایمنی جلوگیری می کند. در طب سنتی ایرانی،طبیعت این ماده غذایی گرم و از نظر خشکی و تری هم معتدل است.

سلنیم، منیزیم و فیبر موجود در سمنو، در پیشگیری از انواع سرطان به ویژه در پیشگیری از بروز سرطان روده بزرگ(کولون) موثر است.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: