« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۶
- معصومه صادقی
خوردن ریواس سبب می شود كه لوزالمعده، انسولين بيشتری ترشح می كند و قند خون كاهش يابد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-معصومه صادقی:گیاه ریواس یکی از گیاهان کوهستانی است که اکثرا در فصل بهار به صورت خودرو در کوه های ایران رشد می کنند.

این گیاه خوشمزه طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین های آ و ب و ث و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده غذایی بسیار ممتازی شمرده می شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت معده و کبد مفید است.

خوردن گیاه ریواس برای بیماران تب دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس، سستی را درمان می نماید. در این گونه موارد می توان 100 گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. خوردن ریواس را نباید در برنامه غذایی از یاد بُرد. ریواس را برای تهیه خورش، کمپوت، مربا و شربت مورد استفاده قرار می دهند. سعی کنید در مصرف ریواس زیاده روی نکنید.

ريواس مسرّت بخش و قابض و مقوی معده و روده ها است و نيز پاک كننده كبد و اشتهاآور و صفرا بر و ضد استفراغ است.

براي تنگي نفس و بواسير نيز مفيد است. چربی و فشار خون را پايين می آورد.

عصاره ريواس برای تقويت بينايي بسيار مؤثر است اما مصرف عصاره ريواس به علت داشتن اسيد اگزاليک براي مبتلايان به سنگ كليه و بيماری های كليوی خوب نيست.



ریواس دارای برخی عناصر مانند پتاسیم و کلسیم است و از نظر ویتامین‌ها نیز تا حدودی غنی است. دمبرگ آن که بخش قابل استفاده آن است دارای مقداری اسیدهای آلی مانند اسید مالیک است که برای رفع تشنگی و آسان کردن هضم غذا سودمند است. همچنین در طب سنتی از این گیاه برای دفع بعضی از باکتری‌های مضر استفاده می‌شود.

گیاه ریواس به عنوان فعال کننده عملکرد دستگاه گوارش، ناقل نمک های صفراوی و محرک ترشح کبد شناخته شده است.

نخستین کارکرد ریواس در دهان این است که با تحریک جوانه های چشایی به واسطه مزه تلخ خوشایندش، موجب پاک شدن حفره دهان شده و دهان را برای چشیدن غذای بعدی آماده می سازد. این گیاه در معده سبب افزایش ترشح معدی و تحریک آن می شود، درنتیجه به طور کلی باعث بهبود عملکرد معده می شود.

علاوه بر این با تحریک ترشح نمک های صفراوی از کبد، به تنظیم جذب چربی از روده کمک می کند. ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده عملکرد روده ها (درمان یبوست و اسهال) را داشته و در درمان یرقان، خونریزی معدی- روده ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم های چرکی سطحی و سوختگی های حاصل از حرارت کاربرد دارد.

مفیدترین طریقه مصرف ریواس را، مصرف آب گیاه ریواس همراه با آب هویج، کرفس، خیار و سیب می دانند که یک سوم آب ریواس و دو سوم بقیه مواد است.

مصرف ریواس برای مبتلایان به سنگ کلیه و ناراحتی های مثانه خطرناک است. شیر مادرانی که ریواس می خورند، در نوزادان تولید اسهال می کند.

مهندس معصومه صادقی | کارشناس گیاهان دارویی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین