« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۵۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
آوای رودکوف، گزارش می دهد:
به گفته حصاری، فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:قضاوت کنید که آیا یک صبح جمعه با هوای دلبر و طناز با یک کاسه حلیم تازه و خوشمزه و نان سنگک داغ دلبرتر نمی‌شود؟ دلبرتر که چه عرض کنم حتی فوق‌العاده هم برای توصیف این حس کم است. اگر شما هم با فواید حلیم آشنا باشید بی‌شک با جمله من موافق خواهید بود، زیرا این غذای خوشمزه و مقوی علاوه بر هدیه یک حس خوب تا مدتها هم قرار است ضامن سلامتی ما باشد و برای تامین قوای بدنمان مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین چه خوب است که حداقل در صبحانه‌های روز جمعه گنجانده شود،. زیرا گرفتاری‌های طول هفته مانع از این می‌شوند که این غذای خوشمزه و اصیل ایرانی وارد کانون گرم خانواده شود. به همین دلیل است که ما هم به صبحانه‌های جمعه بسنده می‌کنیم.

جواد‌ حصاری، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با «آوای رودکوف» می‌گوید و ادامه می‌دهد: حلیم به علت داشتن گندم و گوشت منبع خوب آهن بوده و برای زنان، دختران جوان و افرادی که در معرض کم‌خونی هستند، توصیه می‌شود.

به گفته حصاری، فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز همچنین می‌گوید: فیبر موجود در گندم سبوس‌دار با کاهش کلسترول خون، کاهش فشارخون، کنترل قندخون و کاهش احتمال لخته شدن خون باعث سلامت بهتر قلب و کاهش بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین برای پیشگیری از یبوست و سرطان مثل سرطان روده بزرگ مفیداست، همچنین گندم سبوس‌دار دارای خاصیت ضدانگلی است و از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی جلوگیری می‌کند.

حصاری ادامه می دهد: حلیم یک غذای پرکالری محسوب می‌شود. ۱۰۰ گرم حلیم۱۹۰ کالری انرژی دارد و حاوی ۶ گرم پروتئین، ۱۰ گرم چربی، ۲۰ گرم کربوهیدرات، ۱ میلی‌گرم آهن و ۹ میلی‌گرم کلسیم است.

این استاد دانشگاه، معقد است: اضافه کردن ادویه‌ای مانند دارچین می‌تواند به بهبود سرعت هضم و جذب این غذا کمک کند.

صدیف آزادمرد استاد گروه علوم و صنایع غذایی هم در این باره می‌گوید: حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا منبع بسیار خوب روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. البته اگر در تهیه این غذا از گندم سبوس‌دار که فیبر زیادی دارد استفاده شود، در بهبود برخی از بیماری‌های دستگاه گوارش، سرطان روده و سینه نیز موثر خواهد بود.

آزادمرد ادامه می دهد: در خوردن حلیم مراقب وزن خود باشید یک پیاله حلیم تقریبا ۱۵۰ کالری انرژی دارد که اگر با یک قاشق شکر، یک کف دست نان و روغن مصرف شود، ۳۵۰ تا ۳۰۰ کالری انرژی دارد.

آزادمرد می گوید: حلیم به دلیل داشتن گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا منبع بسیار خوبی برای روی، منیزیم، آهن و نیاسین است. در صورتی هم که در تهیه این غذا از گندم سبوس‌داری که فیبر زیادی دارد استفاده شود.

وی فزود: حلیم برای پیشگیری از یبوست و سرطان روده بزرگ مفیداست. همچنین با توجه به این موضوع که گندم سبوس‌دار خاصیت ضدانگلی نیز دارد. می‌تواند از بروز حساسیت‌ها و عدم تحمل غذایی مثل سندرم روده تحریک‌پذیر، التهاب مفاصل و بیماری‌های عصبی نیز جلوگیری کند.

سعید داداشی، استادیارگروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در این باره می‌گوید: حلیم مانده را مصرف نکنید، زیرا اگر حلیم چند ساعت یا چند روز بماند مواد نشاسته‌ای آن غیرقابل هضم می‌شود و نشاسته آن به نشاسته مقاوم تبدیل می‌شود و موجب ناراحتی‌های گوارشی می‌شود.

وی ادامه می دهد: برخی در پخت حلیم از جوانه گندم استفاده می‌کنند. این حلیم به دلیل داشتن جوانه گندم، علاوه بر خاصیت سیرکنندگی بالا منبع بسیار خوب انواع ویتامین‌ها و املاح است. از سوی دیگر با توجه به فعل و انفعالاتی که طی جوانه زدن در دانه گندم اتفاق می‌افتد میزان کالری جوانه گندم به مقدار زیادی کاهش می‌یابد که یکی از مزایای حلیم غنی شده نسبت به حلیم‌های رایج است.

داداشی می گوید: حلیم یک منبع غنی برای پروتئین است. از این رو خاصیت سیرکنندگی بالایی داشته و دیر هضم است. از این رو مصرف آن در ساعات اولیه روز بهتر است. توجه داشته باشید که گوشت و گندمی که در پخت حلیم استفاده می‌شود آن را به یکی از منابع آهن تبدیل می‌کند. از این رو مصرف این غذا برای خانم‌ها، کودکان، نوجوانان و خانم‌های باردار به شدت توصیه می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: