« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۶
- امیرمسعود طایفه سلطانخانی
مصطکی درختچه ای تا ارتفاع ۴ متر است. شاخه های ناهمواری دارد و برگ ها دارای ۱۴ زوج پرگچه هستند. گل های مجتمع آن ابتدا سبزرنگ و بعد قرمز می شوند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:مصطکی درختچه ای تا ارتفاع ۴ متر است. شاخه های ناهمواری دارد و برگ ها دارای ۱۴ زوج پرگچه هستند. گل های مجتمع آن ابتدا سبزرنگ و بعد قرمز می شوند. با شکاف تنه درخت ذرات اولئوگام رزینی آن در معرض هوا سفت می شود و به شکل اجسام کوچک، شیشه ای، تقریباً کروی به رنگ زرد متمایل به قرمز و با بوی خوشبوی تربانتین استخراج می شودد.

جویدن یا مالیدن پودر گیاه دارویی مصطکی بر روی دندان جهت استحکام دندان، لثه، تسکین درد، ایجاد خوشبویی و کاهش رطوبات زبان و مغز و تقویت معده به کار می رود.

از نظر ترکیبات شیمیایی قسمت عمده صمغ رزینی مصطکی یعنی تا حدود ۹۰ ٪ آن را اسیدهایی از جمله ماستیسیک اسید، ماستی کولیک اسید و در آخر ماستیکو رزن تشکیل میدهند و به علاوه در آن اسانس نیز یافت می شود. اگر مصطکی با اِتر مخلوط شود، نرم می شود و از آن ممکن است برای پر کردن حفره دندان استفاده شود. زیرا به مرور زمان اتر تبخیر شده و ماستیک منجمد در داخل حفره باقی میماند.

راهنمای تجویز دوز سازنده، مصرف دهانی ۴ کپسول قبل از زمان خواب یا با معده خالی به مدت ۴ هفته و به دنبال آن دوز نگهدارنده ۲ کپسول در روز برای ثابت نگهداشتن سلامتی مجرای گوارشی را توصیه کرده است.

اگر گوش شما دچار گرفتگی شده و یا کاملاً چفت شده ده گرم مصطکی را با نصف فنجان آب مساوی روغن زیتون بجوشانید تا آب آن خشک شود بعداً یک قطره در گوش بچکانید گرفتگی آن باز می شود.

چنانچه احساس ناراحتی از ناحیه قلب کردید دو گرم مصطکی را خوب بجوئید نیم ساعت کمتر آن را فرو دهید باعث تقویت اعصاب و روان و قلب می شود.


برای تسکین سرفه های خسته کننده و گرم آن را با یک فنجان آب جوش دم کنید بعد میل شود باعث رفع سرفه می شود.

برای آرامش قلب دو گرم آن را در دهان بجوید روی آن نصف استکان فنجان عرق نسترن میل کنید.

برای بر طرف کردن بوی بد دهان دو گرم مصطکی پنج گرم مشک را دم کرده بعد از غذا میل شود.

روغن مصطکی برای پوست بسیار مفید است، مالیدن روغن مصطکی به پوست باعث شفاف‌تر شدن و نرم شدن پوست شما می‌شود. همچنین از این روغن جهت التیام سوختگی‌ها نیز استفاده می‌شود و از آن می‌توان به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید استفاده نمود.

استفاده از گیاه و روغن مصطکی برای زنان باردار و شیرده و کودکان باید با احتیاط همراه باشد، برخی از کودکان در هنگام مصرف مصطکی دچار اسهال میشوند. از دیگر عوارض جانبی این گیاه ایجاد آلرژی و حساسیت برای برخی افراد است.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین