« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۴۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰
وحید حاج سعیدی
هفته گذشته در برنامه تلویزیونی پهلوانان پویا که در شبکه پویا پخش می‌شود و مختص کودکان است مجری برنامه در یک توصیه بهداشتی و تغذیه‌ای اصرار داشت که بچه‌ها حتماً پسته بخورند....و ادامه ماجرا !
پایگاه خبری آوای رودکوف  avayerodkof.ir

وحید حاج سعیدی:بی تردید ساخت برنامه‌های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان نیاز به دقت و مراقبت خاصی از نظر محتوی، ساختار، مفهوم و ... دارد تا علاوه بر جذب مخاطب به نوعی منجر به آگاهی بخشی و بالا بردن سواد اطلاعاتی و عمومی نیز شود.

اما ظاهراً این رویکرد در رسانه ملی چندان طرفدار ندارد و راجع هر موضوعی می‌توان برنامه ساخت و روی آنتن برد.

هفته گذشته در برنامه تلویزیونی پهلوانان پویا که در شبکه پویا پخش می‌شود و مختص کودکان است مجری برنامه در یک توصیه بهداشتی و تغذیه‌ای اصرار داشت که بچه‌ها حتماً پسته بخورند و برای بهتر شدن طعم آن، پسته را در آبلیمو و نمک تَف دهند. در مصاحبه با چند نفر از کودکان نیز خوردن پسته با شیر یا خوردن پسته به عنوان میان وعده مورد تأکید و تائید قرار گرفت!

در این برنامه سطحی و فاقد نیازسنجی، کار تا جایی از خرک در رفت که فرزند بنده که دانش آموز کلاس سوم است زیر لب گفت پسته به این گرونی رو حالا چرا باید با شیر خورد؟!

در واقع دانش آموز کلاس سوم ابتدایی از موضوعیت نداشتن تبلیغ پسته گران قیمت در رسانه ملی مطلع است ولی نویسنده و تهیه کننده محترم این برنامه به این امر واقف نیستند که خرید هر عدد پسته نیاز به پرداخت بیش از 1000 تومان است (هر کیلو پسته تقریباً 200 تا 240 عدد است) و پسته مرغوب به مرز هر کیلو 300 هزار تومان و بالاتر رسیده است!


شاید دستمزدها و حقوق‌ها در رسانه ملی به قدری بالا است که خرید پسته 300 هزار تومانی برای دوستان طبیعی است و یا شاید هم سواد رسانه‌ای گردانندگان و تهیه کنندگان این برنامه در سطحی است که برای ساخت یک برنامه نیازی به بررسی جوانب موضوع و ضرورت یا اهمیت طرح پیدا نمی‌کنند و هر چیزی که به ذهنشان رسید را روی آنتن می‌برند!

دردمندانه در حالی که در سایر کشورها آموزش سواد رسانه‌ای را که منجر به استقلال افراد کشف پیام‌های پیچیدهٔ موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های خواهند شد، از مدارس ابتدایی و حتی مهدکودک‌ها آغاز کرده‌اند، در کشور ما تهیه کنندگان برنامه‌ای رسانه ملی در هجی الفبای ساخت برنامه درمانده‌اند چه رسد به ساخت برنامه‌هایی که پیچیدگی داشته باشد و بتواند خیابان‌ها را خلوت کنند و ملت را از پای ماهواره و تلگرام و اینستاگرام پای جعبه جادویی میخکوب کند!

شاید سال‌ها زمان نیاز باشد که متولیان آموزش کشور دریابند که مدرسه جای درس خواندن و تلویزیون سرگرم خانه نیست و باید از ظرفیت هر پایگاه و جایگاه درست و صحیح استفاده کرد. تهیه کننده‌ای که مخاطبش دانش آموز مدارس غیرانتفاعی با شهریه‌های چند میلیونی است قطعاً در نوشتن برنامه‌هایش، نوع تغذیه و احوالات آن قشر را مورد مداقه قرار می‌دهد. علی‌ای‌حال همین در رسانه ملی طرز نگهداری از سگ و گربه و سایر حیوانات آموزش داده نمی‌شود، جای شکرش باقیست و پرچم این رسانه بالا است!


نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
ایزدپناه
|
Romania
|
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
0
درود برحاج سعیدی عزیز. این طنز شما برپایه تضاد بین واقعیت پسته کیلویی250000تومان و وضع اقتصادی مردم و وظیفه صدا وسیمای ملی مبنی بر آگاهی بخشی وتامل وتفکر وتعمق به مردم است . اما بجای وظیفه تعمق ،،تحم.. را وظیفه آن سازمان فرض کنید آنوقت همه چیز حل حل است وعادی وتضادی نمی بینید
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین