« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳
گیاهان دارویی
گیاه قره قاط به صورت درختچه کوچکی است و بسته به جنس آن به ارتفاع تقریبی ۱۰ تا ۶۰ سانتی متر دیده میشود و میتواند دارای برگهای همیشه سبز یا برگ ریزان باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف
امیرمسعود طایفه سلطانخانی:مصرف قره قاط تأثیرات بالقوه‌ای در محافظت از دندان و درمان امراض لثه و بافت استخوانی آن داشته باشد و از بیماری‌های لثه جلوگیری کند، همچنین مصرف آن باعث التیام التهاب های دهان و گلو می‌شود.

میوه این گیاه به صورت خوشهای، گرد و به قطر ۰/۵ تا ۱/۵ سانتی متر با ته تاجی شکل همانند ازگیل است که در ابتدا سبز روشن و در زمان رسیدن به رنگ آبی کبود تا سیاه رنگ در می آید. بعضی از انواع آن نیز دارای رنگ قرمز روشن تا کبود می باشند. طعم آن شیرین و کمی ترش بوده به طعم زغال اخته شباهت زیادی دارد.

قسمت مورد استفاده ی قره قاط شامل برگ، ریشه و میوه است. البته مهم ترین مصرف دارویی، مربوط به میوه آن است. میوه ها پس از رسیدن کامل اکثراً آبی مایل به سیاه هستند

قره قاط منبع بسیار خوبی برای ویتامین ث، منگنز، فیبرهای غذایی و منبع خوبی برای ویتامین ای است. میوه تازه آن دارای 76 درصد آب است و همچنین قندهای گوناگون، اسیدهای آلی، اسید لاکتیک، پکتین، مواد چرب و مواد رنگی در این گیاه یافت می‌شود.

ترکیبات دیگر قره قاط شامل تانن ها(که عمدتا از نوع کاتشول می باشند)، تری ترپنوئیدها، کربوهیدرات به مقدار حدود ده درصد، مقدار کمی پروتئین، فیبر، اسید های آسکوربیک (۲ تا ۱۰ میلی گرم در صد گرم)، سیتریک، مالیک، کینیک و مقدار کمی بنزوئیک و گلوکورونیک، گلوکزید لیپتوزین، مقدار کمی آلکالوئید، پکتین و فلاونوئیدها هستند.


از خواص قره قاط بهبود فعالیت های مغزی را می دانند و از همین رو مصرف آن برای درمان فراموشی و پیشگیری از آلزایمر مفید است.

این گیاه دارویی در تولید و تثبیت یکی از مهم ترین پروتئین های بدن، به نام کلاژن نقش دارد که در ساخت تاندون، رباط و غضروف نقش اصلی را دارا است.

یکی از مهمترین و اصلی ترین فواید درمانی مصرف قره قاط پیشگیری و کمک به درمان فشار خون بالا، افزایش چربی خون و مرض قند یا دیابت است.

خواص قـره قاط برای چشم میتوان به استفاده از آن برای درمان کاتاراکت پیری چشم، مشکلات شبکیه چشم در بیماران دیابتی، بهبود دید در شب و مشکلات نزدیک بینی چشم اشاره نمود.

وجود تانن در میوه باعث می شود که گاهی آن را به عنوان ضد اسهال مصرف کنند. محصول تازه برای این مورد مناسب نیست و بهتر است بعد از خشک و کهنه شدن از آن استفاده کنند؛ چون تانن ها در ابتدا به صورت مونومر هستند و ضمن خشک شدن به صورت کندانسه (پُلی مر) در می آیند.

استفاده از ترکیبات دارویی قره قاط در بیماران مبتلا به ناراحتی های کبدی و افرادی که از داروهای ضد انعقادی استفاده می کنند، باید با احتیاط همراه باشد.

مقدار اگزالات موجود در قره قاط نسبتا بالا است، از این رو مصرف آن برای افراد با سابقه سنگ کلیه یا سنگ کیسه صفرا ممنوع بوده و این افراد از زیاده روی در مصرف آن باید اجتناب کنند.

نگارش: امیر مسعود طایفه سلطانخانی


صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: