« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۴
یاداشت | پیروز درخواه
با وجود تأکید کارشناسان بر تأثیر مدرسه بر فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان همچنان در این زمینه خلأهای جدی وجود دارد....
پایگاه خبری آوای رودکوف-پیروز درخواه:دانش‌آموزان، سرمایه‌های ملی و آینده‌سازان کشور محسوب می‌شوند و توسعه و سلامتی جامعه نیازمند جوانان برومند و تندرست است، اما به دلایل گوناگون از جمله عادت حرکتی نامناسب، فقر حرکتی و شرایط نامناسب محیط،   ناهنجاری‌های قامتی در دانش‌آموزان ایجاد می‌شود و سلامت آن‌ها را تهدید می‌کند.  


 اطلاع از وضعیت جسمانی دانش‌آموزان، تشخیص به موقع عوارض و آموزش عادت بدنی صحیح، مانع تشدید ناهنجاری اسکلتی و بروز سایر عوارض می‌شود و   در حال حاضر طرح غربالگری سلامت ساختار قامتی دانش‌آموزان با رویکرد پیشگیری از ایجاد اختلال در تناسب اندام دانش‌آموزان اجرا می‌شود .

یکی از طرح‌های مورد توجه در آموزش و پرورش و دبیران تربیت بدنی که همه ساله در سطح مدارس اجرا می‌شود طرح اصلاح ساختار قامتی دانش‌آموزان است و چنانچه دانش‌آموزی دارای شرایط اسکلتی استاندارد نباشد، مراتب امر کاملا محرمانه به مدیر مدرسه و اولیای دانش‌آموز اطلاع‌رسانی شده و اقدامات لازم در کانون حرکات اصلاحی آموزش و پرورش انجام می‌شود .

اما از جمله عواملی که در بروز این ناهنجاری ها موثر هستند و وظایف دبیران و معلم های ورزش رو در رفع آن ها سنگین تر میکند عبارتند از : 

کمبود سرانه فضای ورزشی مدارس ، کمبود معلم متخصص ورزشی ، دیدگاه های غلط رایج در مورد زنگ ورزش ، روش های رایج زندگی ماشینی و افزایش اضافه وزن و چاقی در بین والدین ودانش اموزان و ...

پس با این وجود از آن‌جایی که آموزش و پرورش محدودیت‌هایی در زمینه فضاهای ورزشی به‌ویژه برای دختران دانش‌آموز دارد، به نظر می‌رسد والدین باید در منزل مراقبت‌هایی در زمینه نحوه صحیح حرکات بدنی دانش‌آموزان داشته باشند و فرزندان خود را تشویق به تحرک بیشتر و انجام حرکات صحیح بدنی در زندگی روزمره کنند.

با وجود تأکید کارشناسان بر تأثیر مدرسه بر فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان همچنان در این زمینه خلأهای جدی وجود دارد؛ به‌طوری که سال گذشته دکتر بهنام قاسمی، متخصص توانبخشی ورزشی اعلام کرد که در بسیاری از مناطق کشور 85 درصد دانش‌آموزان با ناهنجاری‌های حرکتی، اسکلتی و عضلانی نظیر گودی گردن و کمر، قوز پشت، پاهای پرانتزی، افتادگی شانه‌ و... مواجه هستند اما در مقابل این زنگ خطر جدی، برنامه علمی جهت درمان این ناهنجاری‌ها در زنگ ورزش مدارس وجود ندارد در حالی که تمامی این ناهنجاری‌ها را می‌توان با نرمش‌های بسیار ساده اما علمی برطرف کرد.

فعالیت‌های آموزش و پرورش و مربیان و دبیران ورزش  برای حرکات اصلاحی دانش‌آموزان شامل طراحی برنامه‌های کیفی و اجرای مطلوب ساعت درس تربیت بدنی و فعالیت‌های مکمل از قبیل المپیاد ورزشی درون‌مدرسه‌ای، ورزش صبحگاهی، کانون‌های درون‌مدرسه‌ای و برون‌مدرسه‌ای، اجرای طرح راست‌قامتی (وضعیت صحیح بدنی)، کانون حرکات اصلاحی، حیاط پویا و... در پی تأمین و حفظ سلامتی و تندرستی دانش‌آموزان است .

نحوه حمل صحیح کوله‌پشتی ، وضعیت بدنی درست و غلط هنگام انجام کارهای روزانه ، نحوه صحیح انجام تکالیف ، توجه به ورزش و پیاده‌روی خارج از ساعات مدرسه ، ضرورت خرید کفش مناسب ، از جمله توصیه های لازم برای کاهش ناهنجاری ها در دانش آموزان می باشد .

پیروز درخواه | کارشناسی ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی و دبیر ورزش لنده
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: