« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶
طنز | وحید حاج سعیدی
همانگونه که مستحضرید یکی از عمده مشکلات جوانان ما معضل بیکاری است. البته نه اینکه کار نباشد؛ کار هست اما به قول یکی از دانش آموزان قدیمی ما، کار سایه دار نیست.....
پایگاه خبری آوای رودکوف  avayerodkof.ir

وحید حاج سعیدی:از زمانی که مقدمات توافق هسته ای عین قرار مدار عروسی پایه ریزی شد و متن اصلی در کشور های مبدا و مقصد در حال آچار کشی شدن است ، بسیاری از کارها روی غلطک افتاده اند و مشکلات یکی پس از دیگری در حال حل و منحل شدن هستند. نمونه اش مشکل بیکاری جوانان…

همانگونه که مستحضرید یکی از عمده مشکلات جوانان ما معضل بیکاری است. البته نه اینکه کار نباشد؛ کار هست اما به قول یکی از دانش آموزان قدیمی ما، کار سایه دار نیست. بنابراین عزیزانی که در حوزه اشغال زایی مشغول به تولید ایده و نظریه پردازی هستند، قبل از اصل کار، سایه و میز را در نظر می گیرند و دور تولید داخلی، اشتغال مولد، توسعه صنایع تبدیلی، راندمان کاری و بهره وری، حجیم شدن بدنه دولت و … را قلم می گیرند.

هر چند داستان همیشه این طور نیست چرا که یکی از عزیزان دلسوز با ارائه یک ایده جدید و تلفیق سنت و مدرنیته زمینه را برای اشتغال میلیونی جوانان فراهم کرده است. کاری که هم میز دارد هم سایه، تازه چایی تازه دم، قلیان و نیمرو هم دارد!

شاهد مثال به روایت جراید …

عباس علایی رئیس اتحادیه قهوه خانه دارهای تهران با بیان این مطلب که فعالیت این اتحادیه از تهران به کل کشور ارتقاء یافته است، گفت: «با ایجاد شرایط لازم و مهیا بودن فضا می توان اشتغال زایی در این زمینه را که درحال حاضر در حدود یک میلیون نفر است به چند برابر افزایش داد.

ایشان با بیان اینکه در حال حاضر نزدیک به یک میلیون نفر در قهوه خانه های کشور مشغول به کار هستند گفت: این ظرفیت وجود دارد تا در صورت مهیا شدن فضای لازم این یک میلیون نفر را به چند برابر افزایش داد چرا که در زمانی که تهران حدود ۱۵۰هزار نفر جمعیت داشت نزدیک به ۱۵۰قهوه خانه درتهران بود اما الان که این شهر بیش از ۱۵ میلیون جمعیت دارد فقط ۵۵۰ قهوه خانه دارد و این خود نشان می دهد ظرفیت برای‌ایجاد قهوه خانه های جدید تا حدود بسیار زیادی مهیاست.

وی افزود: کارگران با پاتوق در قهوه خانه ها ضمن استراحت و خوردن چای در خصوص مسائل کاری با یکدیگر تبادل نظر و بحث می کنند.» ( به نقل از جراید)

حقیقتاً دست مَمَلی … وقتی در هر کوچه یک سوپر مارکت، یک بنگاه معاملات ملکی، یک بانک دولتی و سه چهار باب موسسه مالی مجاز و غیر مجاز مشغول فعالیت و نان رسانی به چند خانواده هستند، چرا از پتانسیل قهوه خانه ها که ریشه در تاریخ این سرزمین هم دارند، غافل شویم!؟

مستحضر هستید که در گذشته قهوه خانه ها مکان هایی بودند که علاوه بر سرو چای، قهوه و غذا های سبک اموری نظیر اطلاع‌رسانی، نشر افکار و اخبار اجتماعی – اقتصادی و حتی سیاسی و نیز سرگرمی‌هایی چون مدیحه‌سرایی، نقالی، شاهنامه‌خوانی، غزل‌خوانی، سخنوری و مشاعره هم در این مکان ها رواج داشتند و همه رقم آدم در قهوه خانه ها رفت و آمد داشتند. به قول شاعر « یکی قهوه خانه بیاراستند . . .می و رود و رامشگران خواستند» و باقی ماجرا …

بنابراین با جدی گرفتن این طرح هم زمینه اشتغال چند میلیون بیکار فراهم می شود؛ هم دیپلماسی گفتگو، بارش افکار و تبادل نظر در کشور نهادینه می شود!

شاد باشید…
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: