« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
گیاهان دارویی
مخلصه گیاهی است چند ساله که ساقه ی آن گسترده روی زمین و پوشیده از کرک به درازای تا پنجاه سانتی متر برگهای آن کمانی به رنگ سبز تیره و گلهای آن کوچک به رنگ زرد می باشد، طعم این گیاه تلخ است.
پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir
امیرمسعود طایفه سلطانخانی: گیاه دارویی که امروز به معرفی ان می پردازیم گیاه دارویی مخلصه است .

مخلصه گیاهی است چند ساله که ساقه ی آن گسترده روی زمین و پوشیده از کرک به درازای تا پنجاه سانتی متر برگهای آن کمانی به رنگ سبز تیره و گلهای آن کوچک به رنگ زرد می باشد، طعم این گیاه تلخ است. این گیاه در کرج، خراسان، اصفهان و اطراف غرب تهران دیده میشود.گیاه دائمی به بلندی ۹۰ – ۶۰ و گستردگی ۶۰ سانتی متر است که دارای برگ های سرخس مانند بوده و گل های منفرد صورتی، قرمز آن اوایل تا اواسط تابستان ظاهر می شوند.

معمولا برگ و میوه این گیاه مورد استفاده قرار می گیرد که منبع ویتامین های ث، ب و آ ست.

عرق مخلصه را به عنوان مقوی اعصاب،ملین،تقویت قلب، معرق نرم کننده،ضد سم، ضد دردمفاصل و کمر،تقویت عمومی می شناسند.

اگر گیاه مخلصه را به صورت مرتب استفاده نمایید، میتواند تاثیر به سزایی در از بین بردن میگرن بگذارید. اما اگر این گیاه را مثل مسکن‌ فقط در زمان سر درد میل کنید، تاثیر چندانی ندارد. محققان اثبات کردند که استفاده منظم این گیاه باعث جلوگیری از شیوع و گسترش میگرن می شود و همچنین مصرف پیشگیرانه از آن باعث کم کردن شدت سردردهای مزمن افراد می شود.

خواص این بابونه کم و بیش شبیه بابونه اصلی است و برای مصارف داروئی گلهای این گیاه را همراه با مقدار کمی از سرشاخه ها هنگامی که کاملا شکفته شده اند جمع آوری کرده و پس از خشک شدن دارویی با عطر خوشایند بدست می آید


برای استفاده از گیاه مخلصه مقدار 25 گرم را در یک لیتر آب بجوشانید و۲ تا ۴ گرم از پودر دانه اش با اجازه پزشک مورد مصرف قرار دهید.

یک فنجان بعد از هر وعده استفاده شود یا هر شب زمان خواب و هر صبح قبل از طلوع آفتاب یک فنجان با یک لیوان آب و مقداری عسل شیرین کنید و مصرف نمایید.

عرق مخلصه ملین و نرم کننده روده است.
باعث افزایش عرق بدن و در نتیجه دفع سموم بدن می شود.
دردهای عضلانی را معالجه می کند.
معده را تقویت می نماید و از قولنج معده جلوگیری می کند.
همچنین عرق این گیاه خون ساز بوده و در درمان کم خونی موثر است.

این گیاه با اینکه خواص بسیاری دارد استفاده بیش از حد آن ممکن است ضرر داشته باشد. از جمله ضررهای استفاده بیش از حد این گیاه عبارتند از:فرد خواب های پریشان و آشفته می بیند و دچار بی خوابی می شوید.

مصرف زیاد آن باعث نسیان و فراموشی می شود.

 نگارش: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین