« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۶
ولی الله شجاع‌پوریان
عمیقا بر این باورم اگر باب گفت‌وگو و تفاهم در جامعه هموار شود، بسیاری از مردم حتی در اموری که مخالف باشند، همراه و همدل خواهند شد به شرطی که صدایشان شنیده شود و حاکمیت آنها را به رسمیت بشناسد.
پایگاه خبری اوای رودکوف   avayerodkof.ir
ولی الله شجاع‌پوریان:کشور ایران به دلیل ماهیت ایدئولوژیک و انقلابی خود از ابتدای انقلاب تا کنون در شرایط حساسی قرار داشته است، از این رو اطلاق شرایط حساس کنونی شاید قدری کلیشه‌ای باشد، اما به واقع شرایط امروز کشور شرایط پیچیده و حساسی است و برون رفت از این پیچ تاریخی به عزم ملی، تدبیر، شجاعت و شفافیت نیاز دارد.

ایران و به تبع جامعه ایرانی امروز با چالش‌های متعدد و متفاوتی روبه‌روست که هر کدام می‌تواند سرنوشت کشور و جامعه را تغییر دهد، موضوعات و چالش‌های مهمی چون تصویب یا رد پالرمو و«اف‌ای‌تی‌اف»، خروج یا ادامه برجام، تحریم و مشکلات ارزی، مشکلات معیشتی، فساد و اختلاس‌های گسترده، اصلاح و ترمیم نظام سیاسی، رفراندوم در موضوعات مهم و سرنوشت ساز، ماه‌ها، سال‌ها و دهه‌هاست که به عنوان مسائل مبتلا به کشور، نظام و مردم در سطح جامعه وجود دارند، اما هیچ کدام از این موضوعات به خوبی مدیریت نمی شوند و رویکردهای افراطی و تفریطی باعث افزایش شکاف و ترویج چندپارگی شده است، شرایط موجود به هیچ نحوی زیبنده چهل سالگی انقلاب نیست و انتظار می رود نظام در سن بلوغ خود به نحو مطلوب‌تری این امور را مدیریت کند.

خوشبختانه ساختار نظام سیاسی، ظرفیت‌های موجود در قانون اساسی و وجود نخبگان و اندیشمندان مختلف در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... این چشم‌انداز روشن را ترسیم کرده که می‌توان بر این چالش‌ها فائق آمد.

بنا ندارم به عنوان یک متخصص در همه این امور راهکار ارائه دهم، اما باور دارم برای برون‌رفت از شرایط موجود ابتدا به رسمیت‌شناختن این چالش‌ها و در ادامه گفت‌وگو بر سر مسائل ضرورت دارد. دنیای امروز دنیای تصمیم‌گیری‌های یک سویه نیست و هیچ جریان، حزب و گروهی نمی‌تواند نظام برنامه‌ریزی کشور را بدون توجه به رویکردهای متکثر حاکم در جامعه بنا نهد، امروز نوبت آن است که بزرگان، نخبگان، فعالان مدنی، سیاستمداران و دلسوزان نظام و کشور بر سر میز گفت‌وگو بنشینند و مسائل و چالش‌ها را با خرد جمعی چاره اندیشی کنند.

عمیقا بر این باورم اگر باب گفت‌وگو و تفاهم در جامعه هموار شود، بسیاری از مردم حتی در اموری که مخالف باشند، همراه و همدل خواهند شد به شرطی که صدایشان شنیده شود و حاکمیت آنها را به رسمیت بشناسد. مناظره روزهای اخیر آقایان تاجزاده و زاکانی درباره موضوعات مهمی چون کوی دانشگاه و حوادث سال 88 نشان داد جامعه تا چه حد تشنه شنیدن و گفت‌وگوست و اگر این صداها از مبادی رسمی و قانونی منتشر شوند نه تنها فضا را امنیتی نمی‌کند، بلکه امکان فرصت‌طلبی معاندین و ضدانقلاب را نیز سلب می کندو نگاه به رسانه های داخلی جای رسانه ها‌ی خارجی را خواهد گرفت . جامعه امروز با این حجم از افراد نخبه، تحصیلکرده و آگاه جامعه‌ای نیست که در تصمیمات مهم کشور دخیل نباشد یا بدون توجه به نظرات موافق و مخالف آن انتظار دنباله‌روی داشت. نظام جمهوری اسلامی برخاسته از مردم است و هیچ عنصری جز مردم نتوانسته و نمی‌تواند نظام را از تنگناها به سلامت عبور دهد. بیاییم در چهل سالگی انقلاب باب گفت‌وگو و تفاهم را در جامعه باز کنیم، موافقان و مخالفان مسائل مهم امروز آزادانه نظرات خود را در فضایی آزاد و به دور از هیجان و ذوق زدگی و افراط و تفریط منتشر کنند، صدا و سیما و تریبون‌های عمومی از ابزار یک جریان خاص به ابزاری برای شنیده شدن صداهای مختلف در جامعه تبدیل شوند، صداهای مخالف را به رسمیت بشناسیم و از نقد نهراسیم، مردم بهترین پشتیبان کشور و نظام هستند اگر همچون گذشته خود را صاحب نظام بدانند و خود را در تصمیمات کلان سهیم بدانند.رویکرد اقبال به گفت‌وگو و دیالوگ به جای مونولوگ و یک سویه‌گویی می تواند شاخصه بلوغ انقلاب اسلامی در دستور کار قرار همگان قرار گیرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: