« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
آوای رودکوف گزارش می دهد:
قاسم اسدی از فروشندگان باقالی در گفتگو با «آوای رودکوف» از حال و هوای خریداران باقالی گفت و افزود: تهیه و پخت باقالی مشکل است ولی وقتی مردم با شوق خریداری می کنن، همه چیز فراموش می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف avayerodkof.ir


امیرمسعود طایفه سلطانخانی:باقالی داغ در روزهای زمستان حال و هوای خاصی به شهر می دهد و مردم نیز از این خوراکی سنتی در زمستان استقبال می کنند.

این روزها در بیشتر خیابان هی اصلی مرکز شهر، بساط فروش این خوراکی خوشمزه بر چرخ های دستی پهن است.

قاسم اسدی از فروشندگان باقالی در گفتگو با «آوای رودکوف» از حال و هوای خریداران باقالی گفت و افزود: تهیه و پخت باقالی مشکل است ولی وقتی مردم با شوق خریداری می کنن، همه چیز فراموش می شود.

وی افزود: فروشندگان باقالی را در ظرف های 3000 و 5000تومانی عرضه می کنند و برخی دیگر ت 7000 تومان هم طیق خواسته مشتری این خوراکی را می فروشند.

یکی از خوراکی های پر طرفدار شب‌های زمستانی خوردن باقلای بخارپز به همراه سرکه و گلپر است. در خیابان ها و برخی اغذیه فروشی ها باقلای پخته شده عرضه می شود.

این را جواد ‌حصاری، استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌وگو با « آوای رودکوف» می‌گوید و ادامه می‌دهد: علاوه بر پروتئین و فسفر، باقلا حاوی مقدار متوسطی آهن و روی است و در طب سنتی از آن به منظور درمان سرفه های خشک، تمیز كردن دستگاه گوارشی، روماتیسم و حتی میگرن استفاده می شود.

به گفته حصاری،،هر ۱۰۰ گرم باقلا حاوی ۱۱۰ كیلوكالری است كه محتوی ۵/۷ گرم مواد پروتئینی است بنابراین در تامین پروتئین مورد نیاز برای رشد كودكان نقش بسزایی دارد.

عضو هیأت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز همچنین می‌گوید: در صورتی كه باقلا با پوست مصرف شود مقدار بسیار قابل توجهی فیبر وارد بدن می كند كه می تواند در كاهش چربی های خون و درمان یبوست موثر باشد.

حصاری ادامه می دهد: باقلا حاوی فسفر قابل توجهی است كه برای گروه سنی كودكان، تقویت كننده مناسبی از لحاظ بهره هوشی است.


وی افزود: باقلا منبع خوبی از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان بسیار قوی شناخته می شود و علائم پیری زودرس مانند چین و چروک صورت و چروک دور چشم را رفع کرده و باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

صدیف آزادمرد استاد گروه علوم و صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در این باره می‌گوید: مصرف زیاد باقلا می تواند موجب نفخ یا سنگینی معده شود و همچنین مصرف آن توسط برخی افراد به علت نقص وراثتی كمبود آنزیمی، می تواند به تشدید كم خونی در آنان منجر شود.

آزادمرد ادامه می دهد: باقلا در دسته سبزی های نشاسته ای قرار می گیرد و همچنین می توان آن را جزو گروه نان و غلات نیز قرار داد.

وی افزود: مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی موجود در باقلا می تواند برای درمان آکنه و جوش صورت مفید باشد.

آزادمرد می گوید: ۱۰۰ گرم باقلا، حاوی ۲۶ گرم پروتئین است و می ‌توان در مقایسه‌ای اثبات کرد که خوردن این ماده غذایی نیز به تامین پروتئین مورد نیاز بدن کمک می‌ کند.به این دلیل است که خوردن آن را به همراه برنج، به عنوان یک تکمیل ‌کننده پروتئین توصیه می ‌کنند، زیرا این ماده غذایی تمامی ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را ندارد و با ترکیب شدن با غلات می ‌تواند کامل شود.علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم این ماده غذایی نیز بالاست، به این ترتیب که در هر ۱۰۰ گرم از آن ۱۰۰ میلی‌گرم کلسیم و ۱۰۹ میلی‌گرم پتاسیم دارد که می ‌تواند از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کرده و به کنترل فشار خون بالا کمک کند.

سعید داداشی، استادیارگروه علوم و مهندسی صنایع غذایی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز هم در این باره می‌گوید: علاوه بر پروتئین و فسفر، باقلا حاوی مقدار متوسطی آهن و روی است و در طب سنتی از آن به منظور درمان سرفه های خشک، تمیز كردن دستگاه گوارشی، روماتیسم و حتی میگرن استفاده می شود.

وی ادامه می دهد: باقلای تازه و لطیف اگر پوست کنده شود و با نمک خورده شود و خوب جویده شود پیش غذای مطبوعی است.

داداشی می گوید: این ماده غذایی در گروه بقولات جای می ‌گیرد و یک منبع مناسب پروتئین – انرژی محسوب و در صورتی كه با پوست میل شود می ‌تواند به درمان یبوست كمک كند. اما تنها افراد مبتلا به "فاویسم" از خوردن این ماده غذایی و حتی بوییدن آن محروم هستند، زیرا موجب تشدید بیماری‌شان می‌ شود.

گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: