« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲
وکیل ملت: به نظر می رسد، تغییراتی که در مشهد و استان خراسان رضوی در راه است، در کلان کشور تأثیرگذار خواهد بود. این مسأله همچنین در آینده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این استان و پایتخت معنوی کشور نیز تأثیراتی ملموس خواهد داشت. از طرفی در صورت تصدی مسئولیت دستگاه قضا توسط تولیت آستان قدس بحث انتخاب جدید در این دستگاه را شاهد خواهیم بود و از سویی، تغییرات مدیریتی در رأس استان با نگاه استاندارد جدید فضا را برای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در مشهد و خراسان رضوی ...

زمزمه های انجام تغییرات در دستگاه قضایی و آستان قدس این روزها به اوج خود رسیده و روزی نیست که در شبکه های اجتماعی، خبر از تغییرات قریب الوقوع در این دو نهاد پر اهمیت نباشیم. آخرین خبرها حاکی از قطعیت انتخاب رئیس جدید قوه قضائیه از شهر مشهد و البته مطرح شدن دو گزینه برای تولیت آستان مقدس امام رضا(ع) دارد؛ هرچند این موضوعات فقط گمانه زنی هایی است که در فضای خبری، رسانه ای و شبکه های اجتماعی با قوت مطرح می شود.

به گزارش «تابناک»؛ آیت الله «صادق آملی لاریجانی» ششمین رئیس قوهٔ قضائیهٔ جمهوری اسلامی است که از ۲۳ مرداد ۱۳۸۸ با حکم رهبر انقلاب، جانشین آیت الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» شد. او که در سال ٔ ۱۳۳۹ در نجف اشرف متولد شده است، اکنون نزدیک به ده سال ریاست دستگاه قضا را بر عهده دارد و طبق روالی که پیش از این هم وجود داشته در پایان دوره پنج ساله دوم، با تشخیص رهبری، جای خود را به رئیس جدید قوه قضائیه خواهد داد.

انتصاب آیت‌الله آملی و گمانه‌زنی‌ها درباره دستگاه قضایی

آیت الله آملی لاریجانی پیش از ریاست قوه قضائیه، یکی از فقهای شورای نگهیان در دوره های چهارم و پنجم آن بود. مدت زمان حضور رئیس قوه قضائیه در جایگاه یکی از فقهای شورای نگهبان از سال 80 و زمانی که او جانشین آیت الله «رضا استادی» بود، شروع شد و در سال 88 که به عنوان رئیس قوه قضائیه برگزیده شد، جای خود را به آیت الله «سید محمود هاشمی شاهرودی» داد؛ حالا با درگذشت رئیس فقید مجمع او بار دیگر با حکم رهبر انقلاب علاوه بر ریاست مجمع به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان معرفی شده است.

این انتصاب و مسائلی که در حکم رهبری خطاب به رئیس فعلی دستگاه قضایی مطرح شد با توجه به نزدیک شدن پایان مأموریت آیت الله آملی لاریجانی در قوه قضائیه، باعث شده تا اخبار و گمانه زنی های زیادی پیرامون انتخاب جانشین برای وی در شبکه های اجتماعی و رسانه های جمعی دست به دست شود. این خبرها با انتشار یک توئیت از سوی یکی از روزنامه نگاران شکل جدی تری به خود گرفت.

رئیسی جدی‌ترین گزینه برای قوه‌قضائیه

هرچند تاکنون نام چند گزینه به عنوان چهره های احتمالی که ریاست دستگاه قضایی را پس از آیت الله آملی لاریجانی بر عهده خواهند گرفت، شنیده شده است، عمده خبرهایی که در این زمینه مطرح می شود، حاکی از احتمال ریاست حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» تولیت آستان قدس رضوی بر قوه قضائیه است؛ هرچند او خود تاکنون واکنشی که حاکی از وقوع چنین اتفاقی باشد، نشان نداده است.

اما هفته گذشته، حجت الاسلام والمسلمین «جعفر منتظری» دادستان کل کشور به عنوان اولین مقام قضایی به خبر انتصاب حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به ریاست قوه قضاییه واکنش نشان داد. دادستان کل کشور در حاشیه نشست حقوقی کاربردی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا خبر تعیین حجت الاسلام رئیسی به عنوان رئیس قوه قضاییه ـ که این روزها در فضای مجازی منتشر شده ـ گفت: فعلا فضای مجازی است.

این شاید جدی ترین واکنشی باشد که نشان می دهد معاون اول سابق قوه قضائیه و دادستان پیشین کل کشور که مدتی است رخت خدمت در بارگاه امام رئوف را به عنوان تولیت آستان قدس رضوی بر تن کرده، بیش از همیشه به کرسی ریاست دستگاه قضایی نزدیک است. موضوعی که طی روزهای اخیر، بیش از هر زمان دیگری جزو مطالب داغ فضای مجازی است تا جایی که بسیاری از افرادی که از احتمال این انتصاب خبر می دهد، زمان وقوع آن را طی روزهای آتی می دانند.

واکنشی که شایعه تغییر را به واقعیت نزدیک کرد

این موضوع نشان می دهد، رایزنی ها برای انتخاب رئیس جدید قوه قضائیه در حال انجام است و همانطور که دادستان کل کشور هم گفته ممکن است تا تبدیل شدن شنیده ها، گمانه ها، حرف و حدیث ها و خبرهای غیر رسمی به اخبار رسمی و حقیقی تنها کمی زمان ببرد. این مسأله اتفاقی طبیعی است، چون رئیس قوه قضائیه در ماه های پایانی مسئولیت ده ساله خود قرار دارد و از طرفی دو وظیفه سنگین ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضویت به عنوان یکی از فقهای شورای نگهبان را متحمل می شود.

درست چند هفته قبل بود که خبری غیر رسمی مبنی بر درخواست جمعی از معاونان، قضات و کارکنان قوه قضائیه از رهبر انقلاب برای انتصاب حجت الاسلام و المسلمین «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس قوه قضائیه در شبکه های اجتماعی مطرح شد و پس از آن باز هم خبر غیررسمی از قطعی شدن انتخاب او به عنوان جانشین آیت الله آملی لاریجانی منتشر شده؛ موضوعی که دادستان کل کشور هم آن را رد نکرده است.

واکنش مبهم رئیسی به احتمال پذیرش ریاست قوه قضائیه و ترک استان قدس

اما اولین واکنش «سید ابراهیم رئیسی» به شایعات ترک آستان قدس رضوی از سوی او اینگونه بود که پس از قوه گرفتن شایعات در فضای مجازی مبنی بر ترک آستان قدس رضوی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در صفحه ایسنتاگرامی خود با انتشار مطلبی با تیتر «این راه را با قوت ادامه می دهیم» به در پیش گرفتن نگاه تحولی در برنامه های خود اشاره کرده بود.

همچنین تولیت آستان قدس رضوی در مواجهه با سؤال خبرنگاران که از او درباره مطرح شدن شایعه رفتنش از آستان قدس رضوی به قوه قضائیه که در حاشیه آیین عملیات اجرائی شهرک علم و فن‌آوری عالم آل‌محمد عنوان شد، گفته بود: «در حال حاضر مشغول خدمت‌رسانی در آستان قدس رضوی هستم و هیچ حسی جز خدمت در این بارگاه مقدس ندارم.»

گزینه‌های مطرح برای تولیت آستان قدس

در همه این گمانه زنی ها که برخی آن را واقعیت هایی که در روزهای آتی اتفاق خواهد افتاد و برخی آن را صرفا شایعه می خوانند، فصل مشترک، انتخاب رئیس قوه قضائیه است؛ ضمن اینکه در صورتی که این انتخاب از مشهد مقدس باشد، باید تغییراتی در رأس آستان قدس صورت بگیرد که در این رابطه هم از چهره هایی نظیر حجج اسلام «سید محمد حسن ابوترابی فرد» عضو شورای حل اختلافات قوا، امام جمعه موقت تهران و نایب رئیس سابق مجلس و «سید مهدی خاموشی» رئیس سابق سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس فعلی سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان دو گزینه جدی برای تصدی تولیت آستان قدس رضوی یاد می شود.

اما دیگر تغییری که در استان خراسان رضوی صورت گرفته است، انتصاب «علیرضا رزم‌حسینی» استاندار 57 ساله و جدید این استان است که فردا یا پس فردا کار خودش را رسما در ساختمان سفید خیابان بهار مشهد آغاز خواهد کرد. استاندار استان کرمان در دولت یازدهم و سال ابتدایی دولت دوازدهم بوده و تحصیل کرده کارشناسی علوم اقتصادی و بازرگانی در دانشگاه شهید باهنر کرمان است. رزم حسینی را یکی از چهره های موفق در اجرای تدابیر رهبر انقلاب به منظور بهره گیری از مسأله اقتصاد مقاومتی معرفی می کنند.

یک استاندار با شعار اجرای اقتصادی مقاومتی در راه خراسان

استاندار جدید خراسان رضوی که پس از اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان، جانشین «علیرضا رشیدیان»ی شده که اکنون ریاست سازمان حج را بر عهده دارد، حضور فعالی در جبهه های نبرد حق علیه باطل در هشت سال دفاع مقدس داشته و مفتخر به دریافت نشان فتح از سوی رهبر انقلاب است. از او به عنوان پایه‌گذار بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس نیز یاد می شود.

استاندار خراسان رضوی در گفت و گویی پیرامون برنامه هایش در استان خراسان رضوی هم صحبت کرده و گفته که «من برای اقتصاد مقاومتی به استان می‌آیم و قصد دارم که منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، رئیس‌جمهور و هیأت وزیران را اجرا کنم. من در کرمان به لطف پروردگار ایده‌های عملگرایانه‌ای چون مثلث توسعه اقتصادی، الگوی اقتصاد مقاومتی، منشور همدلی، طرح همیاران آب و طرح نجات که مربوط به آسیب‌های اجتماعی بود را به صورت عملیاتی در چهار سال و نیم گذشته اجرا کردم که به اقرار وزرا، رئیس‌جمهور و حتی مقام معظم رهبری کارنامه خوبی در بخش اقتصاد مقاومتی بود.»

«علیرضا رزم حسینی» یادآور شده «چهار سال و نیم در کرمان بودم و فکر کردم که شرایط برای ادامه کار فرد دیگری فراهم است و می‌تواند انجام دهد؛ اما اینکه چرا به خراسان رضوی آمدم، در واقع لطف خدا بود و امام رضا(ع) ما را به عنوان خادم خود و زائرینی که از سراسر کشور می‌آیند، طلبید. این سعادت نصیب من شد که به عنوان خدمتگزار به استان بیایم. امیدوارم با عنایت امام رضا(ع) و همکاری همه مسئولین، جناح‌های سیاسی، ائمه جمعه، روحانیت، نخبگان دانشگاهی، جوانان و تمام گروه‌های سیاسی بتوانیم در خراسان رضوی همگرایی و همدلی که مقام معظم فرمودند همزبانی و همدلی داشته باشید را فراهم کنیم. همچنین بتوانیم در جهت توسعه اقتصادی، اجرای اقتصاد مقاومتی و چالش‌های جدی که خراسان رضوی از جمله در بحث حاشیه‌نشینی دارد، اقداماتی انجام دهیم.»

تأثیرگذاری تغییرات در مشهد بر معادلات کشور

استاندار خراسان رضوی در پاسخ به این که آیا وجود گروه‎ افراطی در مشهد را چالشی در روند مدیریتی خود در استان می‌دانید یا خیر، عنوان کرده: «من اکنون نمی‌توانم قضاوت کنم، اجازه دهید من خدمتگزاری را شروع کنم. ما برای همه دست یاری داریم. من برای اقتصاد مقاومتی به استان می‌آیم و قصد دارم که منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، رئیس‌جمهور و هیأت وزیران را اجرا کنم و با کمک نهادهای حکومتی بتوانیم الگوی پایدار جامعی در حوزه اقتصاد مقاومتی هم در حوزه اقتصادی و هم فرهنگی داشته باشیم.»

به نظر می رسد، تغییراتی که در مشهد و استان خراسان رضوی در راه است، در کلان کشور تأثیرگذار خواهد بود. این مسأله همچنین در آینده سیاسی، فرهنگی و اقتصادی این استان و پایتخت معنوی کشور نیز تأثیراتی ملموس خواهد داشت. از طرفی در صورت تصدی مسئولیت دستگاه قضا توسط تولیت آستان قدس بحث انتخاب جدید در این دستگاه را شاهد خواهیم بود و از سویی، تغییرات مدیریتی در رأس استان با نگاه استاندارد جدید فضا را برای اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی در مشهد و خراسان رضوی بیش از پیش مهیا خواهد کرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین