« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۸۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۷
وحید حاج سعیدی
ما ایرانی ها بر خلاف نظریه سهراب سپهری که سادگی حتی در باجه بانک را توصیه می کرد، عاشق دور زدن و میان برزدن و این قبیل امورکه نشان از زرنگی مان دارد، هستیم.
وحید حاج سعیدی:ما ایرانی ها بر خلاف نظریه سهراب سپهری که سادگی حتی در باجه بانک را توصیه می کرد، عاشق دور زدن و میان برزدن و این قبیل امورکه نشان از زرنگی مان دارد، هستیم.

امروز در نشریه ای خواندم برخی مدیران استانی وزارت جهاد قبل از انقلاب استخدام شده اند!
خدا به شما طول عمر پر برکت عنایت کناد؛ حالا در این مدت چند باز بازنشسته شده اند و پاداش گرفته اند و دوباره مشغول به کار شدند ا… اعلم! خدا وکیلی از برخی افراد باید به عنوان مصداق بارز دور زدن یا میانبر زدن یاد کرد و از آنها تندیس مفرغی درست کرد و در میدان شهر گذاشت!

یا در موارد دیگر عاشق سرعت و میانبر زدن هستیم. سم زدایی در سه روز… طرف سی سال مواد خاک بر سری وارد بدنش کرده است؛ بعد انتظار دارد سه روزه سموم از بدنش خارج شود.

آموزش زبان خارجه در ۳ ماه؛ بنده خدا زبان مادری اش را به زور حرف می زند و امتحان دیپلم برگه امتحانی اش را با بغل دستی اش عوض کرده بعد انتظار دارد سه ماه زبان خارجکی را یاد بگیرد!

لاغری در ده روز؛ مرد حسابی « آن را که تو پروردی . . . لاغر نشود هرگز» بعد انتظار دارد ده روزه مانکن شود!

و یا ترک اعتیاد در یک ماه؛ با ما یک سال زودتر دیپلم بگیرید، سرمایه گذاری با سود ۱۰۰ درصد، عکس فوری و … از مواردی است که به صورت شبانه روزی در فضای مجازی و غیر مجازی به کرات دیده و شنیده می شوند.

استفاده از مسیرهای میان بُر، کم کم به عادت فرهنگی ما تبدیل شده است. میان بُر زدن فی نفسه عمل مذمومی نیست و مثلاً اگر برای طی یک مسیر باشد اتفاقاً باعث صرفه جویی هم می شود ولی قرار نیست برای میانبر زدن از پیاده رو با ماشین برویم یا خلاف جهت حرکت کنیم!

سوگمندانه بسیاری از میان بُرهایی که ما می زنیم از همین جنس است اما از آن آگاه نیستیم. مثال های فوق اصلاَ انتزاعی و فرضی نیستند و عین واقعیت هستند.

تا کنون جاده های نیمه کاره فاقد امکانات ما صدها و شاید هزاران کشته داده اند و سالهاست که بعضی دانشگاه های ما دانشجو با نمره صفر پذیرش می کنند و بدون اینکه دانشجوحروف انگلیسی را بداند مقاله ISI ثبت می کند!

مخلص کلام یک شبه ره صد ساله رفتن به کمتر از چند ساعت تنزل پیدا کرده است و بسیاری از افراد جامعه حال و حوصله درس خواندن، ریاضت کشیدن، ورزش کردن، تلاش کردن، نان بازو خوردن و ندارند و دوست دارند یک ساعته ره چند ساله را طی کنند. همین است که خلق ا… برای ثبت نام لکسوس ۴۰۰ میلیونی( البته دوران پسا دلار۴۲۰۰ تومانی) شب تا صبح جلوی نمایندگی لحاف و تشک شان را پهن کرده بودند!

به هر روی، آنچه به نظر می رسد در میان بی شمار مسائل با ارزش یا حتی کم ارزش سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی، دیرزمانی است رفتارهای سوداگرانه و مرکانتیلیستی عده کثیری از افراد جامعه از چشم و ذهن متولیان سیاسی و فرهنگی جامعه پنهان مانده و یا مسئولان متولی چشم خود را بر این رفتار های خلاف عرف جامعه بسته اند.این رفتار های پرشتاب که در حال فزونی و بازتولید هستند، آبستن پیامدهای ناگواری هستند که نسل های بعدی بابت آن باید هزینه ای گزاف بپردازند. خدا به خیر بگذراند…

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: