« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۶۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۷
 پایگاه خبری آوای رودکوف:عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق گفت: حضور نیروهای نظامی که مخالف یکی از کشورهای همسایه باشد در خاک عراق را نمی پذیریم و آن را فاقد مشروعیت می دانیم.

به گزارش ایرنا، عبدالمهدی روز سه شنبه در دیدار با چندتن از نخبگان و فعالان سیاسی و فرهنگی عراق درخصوص مسائل مختلف با آنان بحث و گفتگو کرد.
یکی از سئوالات مطرح شده در این نشست، موضع دولت عبدالمهدی درخصوص تحریم های ضد ایرانی آمریکا و نیز روابط خارجی عراق بود که وی توضیحات مفصلی در این خصوص ارائه کرد.
عبدالمهدی در پاسخ به سئوال یکی از شرکت کنندگان که ابتدا به موضع حیدرالعبادی نخست وزیر سابق اشاره و سپس موضع عبدالمهدی را دراین خصوص جویا شد گفت: عراق اکنون در یک زاویه نگاه درست قرار گرفته است ما پیش تر هم گفته ایم که بخشی از یک نظام تحریمی نخواهیم بود.
این که آمریکا می خواهد تحریم هایی را به کشوری یا افرادی تحمیل کند این مساله خود آنان است. این یک تصمیم عراقی و حتی بین المللی هم نیست که عراق بخواهد بر اساس میثاق سازمان ملل به آن پایبند باشد. این تصمیم آمریکا است.
نخست وزیر عراق گفت: ما نه جزیی از این نظام تحریم هستیم و نه بخشی از نظام دشمنی با کشوری ثالث.
عبدالمهدی افزود: در دنیا اختلافات منطقه ای و بین المللی بسیاری میان کشورها وجود دارد و محورهایی وجود دارد که علیه یکدیگر عمل می کنند اما عراق طبق قانون اساسی نمی تواند وارد یک محور علیه محوری دیگر شود.
عبدالمهدی گفت: ما با هر کشوری که پیمان دو جانبه بر اساس قانون اساسی عراق داریم طبق آن عمل می کنیم و آن کشور را دوست خود می دانیم.
نخست وزیر عراق افزود: ما به آمریکایی ها و دیگران کاملا توضیح داده ایم که حافظ حاکمیت عراق هستیم و کار ما آسیب رساندن به هیچ کشوری نیست و سیاست ما تعمیق و توسعه روابط با همه کشورهای همسایه است.
عبدالمهدی اظهار داشت: این مواضع را کاملا با آرامش و طبق منافع خود توضیح داده ایم و به آمریکا هم تفهیم کرده و گفته ایم که لطفا برای ما دستور صادر نکنید شما برنامه هایی دارید می آورید ما هم در عراق درباره آن بحث خواهیم کرد و موضع خود را اعلام می کنیم اما اگر دستور و اوامر باشد ما آن را قبول نخواهیم کرد.
وی گفت: البته عراق کشوری کوچک و ضعیف در برابر ابرقدرتی مانند آمریکاست اما همانطور که مرجعیت گفته است عراق ضعیف است اما تسلیم پذیر نیست و بر همین اساس ما در 15 سال گذشته توانسته ایم که از محاور درگیری های دیگران دور بمانیم و در کنار یک طرف علیه دیگری نباشیم و این مورد تاکید قانون اساسی عراق است.
عبدالمهدی گفت: در همین چارچوب است که ما حضور هیچ نیرویی که مخالف کشورهای همسایه باشد را در خاک خود نمی پذیریم. بله گاهی نمی توانیم مانع آن شویم (مثلا) درحال حاضر ممکن است بدلایل امنیتی نیروهایی حضور داشته باشند اما از بعد مشروعیت ما برای چنین حضوری مشروعیت قائل نیستیم.
نخست وزیر عراق افزود: بر همین اساس است که توانستیم همه روابط خود را حفظ کنیم و این برغم اختلافاتی است که گاه در سطح منطقه و نه حتی بین الملل گاه حاد هم بوده است اما
توانستیم با ایران و ترکیه به بهترین شکل روابط خود را تنظیم کنیم همچنین با سوریه، اردن،
عربستان سعودی و کویت روابط خود را تنظیم کردیم و هر چند با هر کدام از این کشورها ممکن است اختلاف نظرهایی داشته باشیم اما نقاط اشتراک بسیار بیشتر از نقاط اختلاف است.
وی گفت: در همین راستا همچنین به تنظیم روابط خود با جامعه بین الملل، اروپا، آسیا، چین روسیه و آمریکا پرداختیم و توانستیم اشغال عراق که با قطعنامه شورای امنیت صورت گرفت را به مرحله عقب نشینی نیروها و تنظیم روابط بر اساس پیمان نامه برسانیم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: