« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۴۹۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵
کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان لنده:
پژوهش‌هاي آماري نشان مي‌دهد كه حدود 40 درصد بچه‌هاي سنين مدرسه، بدون صبحانه روزشان را آغاز مي‌كنند، اين در حالي است كه به دليل اهميت اين وعده غذايي در برخي از كشورهاي خارجي در مدارس براي بچه‌ها برنامه صبحانه گذاشته شده است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان شهرستان لنده گفت : بیشتر انرژی بدن ما از مواد قندی یا کربوهیدرات ها تأمین می شود و کربوهیدرات ها در کبد و ماهیچه ها ذخیره می شوند.

نوربخش عالیوند اظهار داشت: هنگام صبح که از خواب بر می خیزیم، تقریبا ذخیره کربوهیدرات بدن تمام شده است و بدن برای تأمین انرژی خود به این مواد نیاز دارد. (به خصوص مغز که تقریبا تمام انرژی خود را از سوختن مواد قندی به دست می آورد) و در هنگام کاهش قند خون با مشکل روبه رو می شود، بدن مجبور است در هنگام کاهش ذخایر قندی خود از ذخایر چربی استفاده کند و اگر باز هم فعالیت ادامه داشته باشد، این پروتئین ها هستند که برای تولید انرژی می سوزند، که این امر باعث ضعیف شدن بدن می شود.

وی اذعان کرد: خوردن صبحانه از طعم بد دهان و بد خلقی در طول روز هم جلوگیری می کند و سبب افزایش  حافظه در بزرگسالی می شود.

عالیوند افزود : دانش آموزان به دلیل این که در دوران رشد هستند، نیاز بیشتری به خوردن صبحانه دارند و کسانی که صبحانه نمی خورند، در مدرسه سوخت سلول های مغزشان بسیار کم می شود و گذراندن ساعات آخر کلاس برایشان خیلی مشکل است.

وی ادامه داد: نخوردن صبحانه تأثیر منفی بر یادگیری دانش آموزان دارد و اگر مدّت زمان ناشتایی طولانی باشد نگهداری قندخون در سطحی که مغز قادر به فعالیّت طبیعی خود باشد دشوار شده، یادگیری و تمرکز حواس مختل می گردد.

کارشناس تغذیه و رژیم درمانی شبکه بهداشت و درمان لنده یادآور شد:  کودکانی که از خوردن صبحانه امتناع می ورزند در انجام تکالیف ریاضی کارایی کمتری دارند و قدرت خلاقیت آنها کاهش می یابد، هم چنین در اواخر ساعات مدرسه کسل و حوصله نشستن در کلاس و گوش دادن به درس را ندارند و در نهایت عدم تغذیه درست باعث افت تحصیلی و اختلال رشد در دانش آموزان می شود.

وی تصریح کرد: پژوهش‌هاي آماري نشان مي‌دهد كه حدود 40 درصد بچه‌هاي سنين مدرسه، بدون صبحانه روزشان را آغاز مي‌كنند، اين در حالي است كه به دليل اهميت اين وعده غذايي در برخي از كشورهاي خارجي در مدارس براي بچه‌ها برنامه صبحانه گذاشته شده است.

وی توضیح داد: به علاوه خوردن يك صبحانه سالم باعث مي‌شود نيازهاي تغذيه‌اي كودك در طول روز بهتر برآورده شود، كنترل وزن‌ براي آنها راحت‌تر باشد و سطح كلسترول خون آنها كاهش يابد.

وی ابراز کرد: هم چنين كودكاني كه قبل از مدرسه رفتن صبحانه مي‌خورند، كمتر از كلاس‌ها غيبت مي‌كنند، كمتر دچار دل‌درد و ناراحتي‌هاي ديگر مي‌شوند و در طول روز برنامه غذايي بهتري را ادامه مي‌دهند كه باعث مي‌شود سطح مواد معدني و ويتامين‌ها در بدن آنها از بچه‌هاي صبحانه نخور بيشتر باشد.

نوربخش عالیوند اظهار داشت: از طرف مقابل، ثابت شده كه بچه‌هايي كه صبحانه نمي‌خورند، به احتمال بيشتري در طول روز به خوردن غذاهاي پرچرب كه از لحاظ تغذيه‌اي ارزش ندارند، روي مي‌آورند و همين مسئله باعث بيمار شدن و ايجاد مشكلات آينده براي آنها مي‌شود.

وی خاطر نشان کرد: البته اگر برخوردن صبحانه تاكيد داريم منظورمان صبحانه سالم است، چرا كه بعضي از بچه‌ها عادت دارند روزشان را با خوردن بيسكويت و شكلات و از این موارد شروع كنند كه اصلا‌ صبحانه سالمي به حساب نمي‌آيد.

 وی در پایان تاکید کرد: به دانش آموزان توصيه كنيد در وعده صبحانه، از نان یا مواد نشاسته ای دیگر مثل سیب زمینی (به عنوان منبع تامين انرژي)، پنير با تخم مرغ (به عنوان منبع تامين پروتئين به خصوص برای بچه های در سن رشد) و شير (براي تامين پروتئين و كلسيم) و همچنبن كره همراه با مربا يا عسل يا خرما که بخشي از انرژي مورد نياز روزانه و مواد قندی را تامين مي كند، استفاده کنند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: