« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۱۱۹
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
پنیر باد گیاهی همیشه سبز می باشد که همچون سایر گیاهان بوته ای از فرسایش بادی می کاهد وعامل مهمی در جلوگیری از فرسایش آبی است
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی: پنیر باد گیاهی همیشه سبز می باشد که همچون سایر گیاهان بوته ای از فرسایش بادی می کاهد وعامل مهمی در جلوگیری از فرسایش آبی است

برگ‌های گیاه دارویی پنیرباد چرمی، سخت، نیزه‌ای و سبز رنگ و شاخه‌های این گیاه منشعب و سفید رنگ است.

ماده موثره پنیرباد در تمام اندام‌های گیاه اعم از ساقه، برگ، میوه، ریشه و بذر وجود دارد.

از مهم ترین ترکیبات این گیاه ویتانوزیدها است، همچنین ریشه حاوی آلکالوئیدهای نیکوتین و در برگ‌ها گلوکوزیدهای فلاونولی و اسیدهای فنلی وجود دارد.

این بوته جنگلی در تمام فصول سال سبز است و در اوایل تابستان میوه‌های کروی و زرد رنگی آن می‌رسد. با توجه به اينكه در ايران از مايه پنير حيوانی كه حجم عمده آن از مواد خارجی وارداتی است استفاده می‌شود، می‌توان با توليد انبوه، اين گياه را جايگزين مايه پنيرحيوانی كرد.
از میوه این گیاه برای درمان اسهال خونی استفاده می شود و با توجه به اسید امینه ای به نام کومارین که در این گیاه وجود دارد جهت انعقاد شیر از آن استفاده می شود.

حداکثر مقدار مصرف این گیاه دارویی ۵ گرم از ریشه خشک شده این گیاه در یک لیوان آب جوشانده و همراه کمی عسل است، ضمن آنکه باید تحت نظر پزشک مصرف شود.

ازخواص دارویی پنیر باد می توان به خاصیت ضد باکتری، ضدکرم روده و ضدقارچ بودن آن اشاره کرد که این گیاه در درمان هپاتیت، دیابت ،سوءهاضمه ،بیماری های مزمن کبد و ناهنجاری های معده کاربرد دارد.


ریشه این گیاه بازکننده انسداد مجاری عروق، کبد و طحال است.

برای درمان رماتیسم از ریشه این گیاه نیز می‌توان استفاده نمود.

مصرف ریشه این گیاه برای افراد پیر و سالخورده که احساس ضعف می‌کنند، مفید می دانند.
کاربرد عصاره الکلی این گیاه در جیره غذایی جوجه های گوشتی باعث افزایش استحکام استخوان و افزایش وزن طحال(از مناطق اصلی تولید آنتی بادی در بدن در مقابل هر گونه آنتی ژن است و افزایش وزن آن نشانه افزایش جمعیت سلولی و تولید سلول های ایمنی است.

گفتنی است که دانه‌های گیاه دارویی پنیرباد نباید خورده شود چون که سبب درد شدید معده و روده می‌شود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
کهگیلویه
دنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: