« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱
پایگاه خبری آوای رودکوف:طرح شفافیت آرا که مسئولیت پذیری، تعهد و پاسخگویی نمایندگان را به همراه داشت و نظرات مجلسی ها را به طور شفاف به اطلاع افکار عمومی می رساند، چهارشنبه گذشته با مخالفت بررسی با فوریت آن همراه شد که در واقع می توان یکی از نقاط ضعف مجلس دهم برشمرد.

به گزارش ایرنا؛نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حالی با فوریت طرح شفافیت آرا مخالفت کردند که این شفافیت گامی برای نظارت هر چه بیشتر مردم بر نمایندگان محسوب می شد.

رد یک فوریت این طرح که بسیاری از نمایندگان به بهانه ضرورت شفافیت توانستند آرای مردم را برای ورود به خانه ملت کسب کنند را باید یکی از نقاط ضعف مجلس دهم برشمرد و همان طوری که طی روزهای گذشته بسیاری اظهار داشتند قطعا این موضوع در حافظه تاریخی ملت ایران می ماند.

شفافیت عملکرد مسئولان از دیرباز یکی از مطالبات عمومی مردم بوده است به همین دلیل شاهدیم در روند برگزاری انتخابات ادوار مختلف از جمله انتخابات مجلس نامزدها همیشه از شعار شفافیت به عنوان یکی از موارد تبلیغاتی خود بهره برده اند اما همیشه بعد از کسب رای مردم و حضور در مجلس این شعار از خاطر آنها پاک شده است.

از چندی پیش که در رسانه ها عنوان شد طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس مطرح است، مردم امیدوار شدند که نمایندگان مجلس گامی را در جهت شفافیت عملکرد خود بر داشته اند.

طرح شفافیت آرای نمایندگان آن قدر برای افکار عمومی جذابیت داشت که فراکسیون های مختلف مجلس سعی کردند در مصاحبه ها و اظهارنظرهای خود این طرح را به نام خود ثبت کنند، ولی در هنگام عمل مشاهده شد در حالی که بیش از 160 نماینده آن را امضا کرده بودند تنها 59 نفر به یک فوریت بررسی آن رای مثبت دادند و 110 نماینده نیز با آن مخالفت کردند.

استدلال برخی مخالفان فوریت بررسی این طرح آن بود که دلیلی برای بررسی فوریت دار آن در مجلس وجود ندارد و می توان این موضوع را مانند بسیاری از طرح ها و لوایح دیگر به طور عادی در دستور کار قرار داد.

با توجه به عمر باقی مانده از مجلس دهم و همچنین تعداد طرح و لوایح که هم اکنون در دستور کار مجلس قرار دارند، بعید به نظر می رسد که طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس قرار گیرد.

البته شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی از رای نیاوردن یک فوریت این طرح در مجلس ابراز ناراحتی کردند. باید منتظر ماند تا سرنوشت طرح دیگری که با 190 امضا با عنوان عملکرد فعالیت نمایندگان مجلس از سوی مجتبی ذوالنوری تهیه شده، چه می شود؟

جزییات طرح شفافیت آرای نمایندگان

در تبصره یک این طرح الحاقی آمده است: در تمامی مواردی که به موجب این قانون رای گیری به عمل می آید و مصادیق آن در ماده 121 آیین نامه داخلی مجلس مشخص شده، جهت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر می شود.

براساس این تبصره، بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیات رییسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام کند.

در تبصره دو این طرح نیز قید شده است: در موارد استثنایی با تقاضای 15 نفر از نمایندگان مجلس و با رای موافق اکثریت مطلق حاضران، رای گیری به صورت مخفی انجام می شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: