« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۰۶۵
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
یادداشت/امیر مسعود طایفه سلطانخانی
مهم ترین راهبرد توسعه اقتصادی کشور در گرو ایجاد شرایط لازم برای افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان راهکار خروج از اقتصاد تک محصولی نفت است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:صادرات ایران تا رقابتی تَر شدن و سفت کردن جای پایش در بازارهای جهانی راهی طولانی را در پیش دارد. این چنین است که صادرات غیرنفتی ایران در سیطره خام فروشی و صادرات کالاهای وابسته به نفت باقی مانده و صنعت ایرانی که طی 5 دهه گذشته مهم ترین مبنای سیاستگذاری و تمرکز سرمایه ها و ... بوده، نتوانسته سهمی از بازار صادراتی ایران را از آن خود کند.

صادرات غیرنفتی یکی از فعالیت های مهم در جامعه ایران است که با عواملی همچون کیفیت روابط بین الملل و چگونگی آن، کالاهای صادراتی و مزیت آنها و میزان شناخت و بهره وری از بازاریابی تخصصی و نوین به منظور معرفی محصول های کشور به دیگران، ارتباط مستقیم و نزدیک دارد. به جای سرمایه گذاری در تمامی زمینه ها باید مطالعه و بررسی کرد که کشور در چه زمینه هایی قابلیت و مزیت دارد و سپس در آن بخش ها سرمایه گذاری انجام شود تا علاوه بر پاسخ به نیازهای داخلی، پاسخگوی تقاضا و انتظارهای بازارهای خارجی نیز باشد، در واقع در این زمینه نمی توان عجولانه و به طور سطحی به این مسائل پرداخت.

پس از تولید رکن دیگر تقویت پول ملی نگاه جدی به صادرات است. با بررسی آمارهای صادرات در چند سال اخیر مشاهده می‌شود که به نسبت سطح تولیدات، صادرات محصولات نیز به خارج کاهش‌یافته و در ارزآوری و مثبت کردن تراز تجاری کشور موفقیت‌های محسوسی حاصل نشده است.

توسعه اقتصادی در عصر جدید بدون توجه به اهمیت صادرات ممکن نیست. تمام اقتصادهای پیشرفته مهمترین دستاوردهای خود را با استراتژی درون زایی و برون نگری بدست آورده اند. خلق ارزش افزوده، ایجاد اشتغال و دستیابی به نرخ های بالا و پایدار رشد اقتصادی زمانی ممکن می‌شود که بنگاههای ما بتوانند با کالاهای خود بازارهای جهانی را به تسخیر در آورند. چنین راهبردی در اقتصادهای در مسیر توسعه ای همچون ایران، نه تنها یک الگوی منطقی که ضرورتی غیرفابل اجتناب است.

باید توجه داشت که به دلیل ناکارآمدی برخی واحدهای تولیدی و حمایت‌های بدون حساب و کتاب دولت از آنها یا توقف همه حمایت‌های دولتی باعث شده تا هزینه‌های دولت زیاد باشد؛ به طوری که محصولات قابل رقابت در این کارخانجات تولید نشود. اگر دولت تسهیلات کم‌بهره به تولید اختصاص دهد و آن را به صورت تقسیم‌بندی بعد از انجام هر مرحله از کار بپردازد، دیگر شاهد رانت و سودجویی برخی افراد نخواهیم بود.

کارشناسان، تسهیل مقررات و گسترش مشوق‌های مورد نیاز، افزایش خدمات تجارت خارجی، ترانزیت و تشویق سرمایه گذاری فرامرزی را از ابزارهای مورد نیاز افزایش صادرات غیر نفتی می‌دانند.

مهم ترین راهبرد توسعه اقتصادی کشور در گرو ایجاد شرایط لازم برای افزایش صادرات غیر نفتی به عنوان راهکار خروج از اقتصاد تک محصولی نفت است.

در حال حاضر کلیدی ترین مشکل صادرکنندگان ایرانی، عدم امکان دریافت پول حاصل از فروش کالا و خدمات خود از طرف‌های خارجی است. از آنجا که به دلیل کارشکنی آمریکا و کشورهای اروپایی امکان، استفاده از سیستم‌های جهانی نقل و انتقال پول برای بازرگانان ایرانی فراهم نیست یا با شرایط بسیار سختی روبروست، این مسئله به یکی از معضلات اصلی صادرکنندگان کشور تبدیل شده است. حتی اجرایی شدن برجام نیز نتوانست این مشکل را از سر راه صادرکنندگان کشور بردارد و همچنان صادرکنندگان از صرافی‌ها و دیگر روش‌های غیرمعمول برای نقل و انتقال پول خود استفاده می نمایند؛ این روش هم ریسک بالایی دارد و هم هزینه‌ی زیادی را به صادرکنندگان تحمیل می‌نماید.

جامعه ایران در زمینه صادرات غیرنفتی نیازمند یک تحول اساسی و اصولی در ابعاد گوناگون است و فضاسازی مناسب برای صادرات غیرنفتی، مدیریت حرفه ای شناخت بازارهای جهانی، فعالیت های بازاریابی حرفه ای و حفظ روابط مناسب با کشورهای خارجی از جمله اموری به شمار می رود که در قالب یک نظام باید به آنها توجه شود، درغیر این صورت فعالیت های غیرنفتی را با شعار نمی توان پیگیری کرد و انتظار موفقیت در این زمینه داشت..یاسوج


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: