« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۳۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
یاداشت/ امیر مسعود طایفه سلطانخانی
توجه به بحث‌های توسعه باعث مطرح‌شدن مفهوم توسعه صنعتی کشاورزی شد و توسعه پایدار در بخش کشاورزی، باعث مطرح‌شدن مفهوم کشاورزی پایدار شد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:کشاورزی پایدار را نوعی فرآیند بهینه‌سازی می‌دانند که با استفاده بهینه از منابع طبیعی بتواند نیاز غذایی بشر را تأمین کرده و کیفیت محیط زیست را بالا ببرد، به عبارتی کشاورزی پایدار تلفیقی از دانش و مدیریت است.

کشاورزی پایدار تلاشی است برای دستیابی به حداکثر عملکرد اقتصادی، زیرا در آن از منابع موجود حداکثر بهره‌وری به‌دست می‌آید و بنابراین هزینه تولید هر واحد محصول کاهش می‌یابد که به تبع آن عملکرد اقتصادی افزایش می‌یابد.

کشاورزی پایدار فعالیتی است که با اجرای آن مواد غذایی موردنیاز برای جامعه امروزی و نسل‌های آینده به صورت پایدار تولید شود.

کشاورزی پایدار را باید بخشی از توسعه پایدار قلمداد نماییم.

پایداری در کشاورزی در حقیقت نوعی مدیریت صحیح در کشاورزی مانند انتخاب صحیح ارقام، حاصلخیزی خاک، روش مناسب شخم، رعايت تناوب زراعی در جهت کاهش هزینه‌های مربوط به مصرف نهاده‌ها، کاهش اثرات سوء زیست محیطی، تأمین پایداری در تولید و سودآوری است.

دارا نبودن فرهنگ مبتنی بر اجرای سیستم‌های پایدار کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را باید عمده‌ترین مشکل در کشورهای درحال توسعه بدانیم.

بهزراعی با انتخاب ارقام مناسب و روش‌های خاک‌ورزی مناسب را باید از عوامل تأثیرگذار در کشاورزی پایدار قلمداد نماییم.

نقش ترویج کشاورزی با انتقال ایده‌ها از پژوهشگر به کشاورزان پُررنگ می‌شود و زمینه‌ساز کشاورزی پایدار است.

بهره‌گیری از کشاورزی ارگانیک گرچه با اختصاص هزینه‌ای فراوان و همین‌طور زحمت کشاورزان و مدت زمان زیادی را می‌طلبد ولی گویای پایدار بودن کشاورزی است.

اصلاح ارقام و تولید ارقامی مقاوم به استرس‌ها پایداری کشاورزی را بیمه می‌کنند.

کشاورزی پایدار با یکپارچه‌سازی اراضی زراعی دور از انتظار نیست.

سیستم‌های کشت نوین نظیر کشت مخلوط و توسعه الگوکشت‌های چندکشتی بیانگر کشاورزی پایدار است.

کشاورزی پایدار نوعی کشاورزی است که در جهت منافع انسان بوده، در استفاده از منابع کارایی بیشتری دارد و با محیط در توازن است.

کشاورزی پایدار باید شامل مدیریت موفق منابع برای کشاورزی باشد تا بتواند نیازهای متغیر انسانی را برطرف کند و از طرف دیگر باید بتواند خصوصیات کیفی محیط زیست را حفظ کند یا افزایش دهد و از منابع طبیعی محافظت کند. بدون توسعه دانش و فرهنگ، توسعه پایدار امکان‌پذیر نیست.

رشد و توسعه پايدار كشاورزی يكي از شاخص ترين و مهم ترين هدف هاي هر دولتی است كه تحقق آن از طريق تحولات بنيادی همه جانبه در ساختار كشاورزی، مديريت و بهره برداری مطلوب از منابع و امكانات، سازماندهی و هدايت سنجيده فعاليت ها در چارچوب برنامه ريزي علمی و منطقی امكانپذير خواهد بود.

بر همين اساس، بخش كشاورزی در تمامی برنامه های توسعه كشور از اولويت ويژه ای برخوردار بوده و به عنوان محور و اساس توسعه اقتصادی كشور مورد توجه قرار داشته است.
تولید پایدار در صنایع کشاورزی رابطه مستقیم با تجاری‌سازی کشاورزی دارد و اهمیت دادن به تولید کیفی محصولات با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی تولید را در عرصه تجاری پایدار می‌کند.

تولید پایدار در تولیدات محصولات کشاورزی کلید دستیابی به توسعه، تجاری کردن کشاورزی، افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیر شدن محصولات در بازارهای بین‌المللی است.

از تجارب ارزشمند کشاورزان و دانش بومی نیز نباید غافل بود چون به عنوان نیروهایی ارزشمند در کشاورزی پایدار قابل اتکا خواهند بود.

ارتباط مستمر با مرکز تحقیقاتی و دانشگاهی و استفاده و حمایت از دستاوردهای آنها باعث شکوفایی و پیشرفت کشاورزی می‌ شود.

هزینه‌ها در کشاورزی علمی کاهش یافته و کمیت و کیفیت این محصولات و رقابت‌پذیر شدن آنها در بازارهای جهانی نیز افزایش می‌ یابد.

تولید محصولات باکیفیت باید سرلوحه برنامه‌های تولیدکنندگان گنجانده شود، چراکه سرمایه‌گذاری برای تولید محصولات سالم و ارگانیک رو به افزایش است.
محصولات تولیدی با کشاورزی پایدار را می توان به عنوان یک محصول صادراتی با برچسب مناسب که نشان دهنده میزان مواد غذایی موجود در آن است به بازارهای داخل و خارجی عرضه کرد.

چرام
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: