« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۷
یادداشت / امیرمسعود سلطانخانی
بازاریابی صادراتی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن، دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، شرکت در نمایشگاه های بین المللی، تماس با رایزنان بازرگانی در اتاق های بازرگانی امکان پذیر است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:تعیین بازار هدف صادراتی، از راه برنامه‌ریزی و اجرای تحقیقات بازار بین‌المللی وبا هدف شناسایی دقیق فرصت‌ها و تعیین جزئیات فرصت‌های موجود در بازارهای فرامرزی ممکن می‌شود. این نوع پژوهش، صحت وجود فرصت‌ها را در هر بازار مشخص می‌کند و امکان آشنا شدن با ویژگی‌های آن بازار را فراهم می‌آورد. علاوه بر آن، با بهره‌گیری از نتایج تحقیقات بازار، درک درستی از نحوه ایجاد یک بازار جدید ایجاد خواهد شد و نیازهای مشتریان بالقوه و عوامل موثر بر تصمیم آنها در خرید محصولات یا خدمات در بازار مذکور، تعیین می‌شود.

فراموش نشود که در سراسر گیتی در حدود 200 کشور وجود دارد که قاعدتا امکان ارائه خدمات یا فروش کالا به همه آنها با حفظ کیفیت مطلوب، مقدور نخواهد بود و از این رو، انتخاب درست کشورهای هدف برای صادرات، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

تعیین بازار هدف صادراتی، از راه برنامه‌ریزی و اجرای تحقیقات بازار بین‌المللی وبا هدف شناسایی دقیق فرصت‌ها و تعیین جزئیات فرصت‌های موجود در بازارهای فرامرزی ممکن می‌شود. این نوع پژوهش، صحت وجود فرصت‌ها را در هر بازار مشخص می‌کند و امکان آشنا شدن با ویژگی‌های آن بازار را فراهم می‌آورد. علاوه بر آن، با بهره‌گیری از نتایج تحقیقات بازار، درک درستی از نحوه ایجاد یک بازار جدید ایجاد خواهد شد و نیازهای مشتریان بالقوه و عوامل موثر بر تصمیم آنها در خرید محصولات یا خدمات در بازار مذکور، تعیین می‌شود.

شناسایی بازار هدف، این امکان را فراهم می آورد که تلاشهای بازاریابی متمرکز شود و حتی در زمینه تولید و فعالیتهای مربوط به آن نیز از پراکنده نگری و عمل کردن در رشته های متعدد که تولید کننده و بنگاه اقتصادی را از دستیابی به تخصص دور می سازد و استفاده بهینه از منابع و امکانات را تحت تاثیرقرار می دهد، پرهیز می شود. زیرا که در این صورت است که تولیدکنندگان قادر خواهند بود که فعالیتهای تبلیغی خود را توسعه دهند و ارتباط قوی تری با بازار هدف ایجاد نمایند.

بازاریابی صادراتی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن، دستیابی به این شناخت از طریق مذاکره با خریداران، شرکت در نمایشگاه های بین المللی، تماس با رایزنان بازرگانی در اتاق های بازرگانی امکان پذیر است. شناسایی کالاهای رقیب، کیفیت، قیمت آنها در بازار مورد نظر نقش مهمی را ایفا می کند.

حضور رایزنانی که با موضوعاتی اقتصادی و تجاری آشنایی دارند در دیگر کشورها بسیار حائز اهمیت است، چراکه می‌تواند به شناسایی بازارهای هدف، بهبود روند صادرات و کسب درآمد ارزی برای کشور تاثیرگذار باشد.

افرادی که در سفارتخانه‌ها در بخش‌های اقتصادی کار می‌کنند بتوانند ظرفیت‌های صنعتی و بازرگانی را در آن کشورها تشخیص دهند و بازارهای هدف را شناسایی کنند. امروز با توجه به اهمیت این موضوع شاهد هستیم که بعضی از کشورها بخش اقتصادی سفارت‌خانه‌شان را به صورت مجزا اداره می‌کنند.

تعیین بازار هدف در زمان تلاش برای صادرات کالا و خدمات به سایر کشورها نیز واجد اهمیت می شود؛ زیرا ذات فعالیت‌های صادراتی، متفاوت از سایر انواع فعالیت‌های اقتصادی نبوده و هدف اصلی از صادرات، فروش کالا و خدمات شرکت به مشتریان بالقوه در بازارهای برون مرزی است. در نتیجه، نخستین گام برای بازاریابی صادراتی، تعیین بازار هدف و مشخص کردن نیازهایی از آن بازارخواهد بود که برای محصولات و خدمات شرکت ایجاد تقاضا می‌نماید. تعیین دقیق بازارهای هدف یکی از مهم ترین مراحل فرایند بازاریابی علمی و پویا می باشد. مرحله ای که طی آن، ضمن اجرای بخش بندی مناسب بر روی بازار دسترس و تعریف شاخص های جذابیت بازار مورد نظر، به هدف گیری و تعیین جایگاه مطلوب در بازار مبادرت می شود.

باید میزان سهم بازار رقبای داخلی و خارجی فعال در بازار کشور مقصد را مورد مطالعه قرار داد.

صادرات به عنوان موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی نقش مهمی را در عرصه اقتصاد ایفا می کند، زیرا تقویت ظرفیت های تولید و ایجاد ظرفیت های جدید ضمن هموار کردن راه توسعه صادرات نقش دولت را به عنوان تضمین کننده سرمایه گذاری های موجود و کاهش انحصار پررنگ تر می کند. از سوی دیگر صادرات امکان استفاده از بازارهای جهانی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه های تولیدی را قادر می سازد از محدودیت های بازار داخلی رها شده و با توسعه صادرات بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس تولید بیشتر بهره برداری کنند.

یکی از مهم ترین ابزارهای استراتژی توسعه صادرات، برخورداری از مزیت نسبی در گردونه مبادلات خارجی است. ممکن است کشوری از لحاظ تولید مزیت داشته باشد ولی از نظر بازرگانی فاقد مزیت باشد.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: