« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۳
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
زوفا یکی از مهم ترین گیاهان دارویی و ادویه ای به شمار می رود که برای درمان بسیاری از بیماریها و از جمله تبخال مفید است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:زوفا گیاهی خشبی و چندساله است. منشاء این گیاه آسیای صغیر گزارش شده و از دریای خزر تا دریای سیاه و همچنین در مناطق شنی نواحی مدیترانه می روید.

ریشه زوفا مستقیم است و انشعاب های فراوانی دارد. ساقه چهارگوش، مستقیم، ارتفاع آن متفاوت و بین ۵۰ تا ۷۰ سانتی متر است. پای ساقه (قسمت تحتانی) چوبی و قهوه ای رنگ و از انشعاب های فراوانی برخوردار است، ولی قسمت فوقانی آن نرم و سبز رنگ است.

زوفا برای درمان تب خال مفید است و کسانی که تبخال می زنند باید از دَم کرده زوفا استفاده کنند.

زوفا یکی از مهم ترین گیاهان دارویی و ادویه ای به شمار می رود. از دَم کرده پیکر رویشی این گیاه برای درمان بیماری های مربوط به دستگاه تنفس مانند سرفه، سیاه سرفه، برونشیت و آسم استفاده می شود.

برگهای زوفا دارای طعمی تند و مطبوع است. ماده ای شیمیایی که در آن وجود دارد بنام هیسوپین معروف است. در زوفا همچنین حدودی درصد اسانس وجود دارد.

اسانس زوفا خاصیت ضدقارچی و باکتریایی دارد. این اسانس در صنایع کنسروسازی، نوشابه سازی و همچنین در صنایع آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد. به علت نوش فراوانی که در گلهای این گیاه به وجود می آید در ردیف گیاهان مولد عسل قرار دارد. عسل حاصله از آن کیفیت بسیار مطلوبی دارد.


گیاه زوفا سرشار از رزین ها، تانن، هیسوپین و فلاوونوئیدها است. این ترکیبات برای عملکرد سیستم تنفسی مناسب هستند و از عفونت های تنفسی، آسم و برونشیت پیشگیری می کنند.

همچنین برای تخفیف علایم سرماخوردگی و آنفلوانزا مانند سرفه، گلودرد، گوش درد و تب مناسب می باشد. روغن زوفا از زمان های بسیار قدیم برای کاهش دمای بدن و تب کاربرد داشته است.

درمان کم خونی، صرع و افسردگی و افزایش اشتها از جمله مزایای گیاه زوفا هستند.

مصرف بیش از اندازه این گیاه برای کبد مضر است و همچنین چون اثر سقط جنین دارد، بنابراین زنان حامله باید از خوردن چای یا استعمال روغن زوفا پرهیز کنند، همچنین افراد مبتلا به فشار خون بالا باید از مصرف این گیاه اجتناب کنند، زیرا این گیاه فشار خون را افزایش می دهد.

لازم به ذکر است استفاده از گیاه زوفا در کودکان کمتر از 5 سال، ممکن است باعث تب و تشنج شود و مصرف زیاد این گیاه بخصوص روغن آن باعث مسمومیت شده، در مصرف آن باید اعتدال را رعایت نمود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: