« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۲
در گفتگوی وحید حاج سعیدی با "محمد نورعلى شاهى"از کارشناسان حوزه ورزش عنوان شد؛
اسناد تاريخى نشان مى دهد ماساژ قديمى ترين شكل درمان جسم و روح است (كتاب امپراطور زرد) و دليل رواج ماساژ عامه پسند بودن آن بود. البته در گذشته مردم از اثرات فيزيولوژيك آن آگاه نبودند و بصورت غريزه اى انجام ميدادند. بقراط و ابن سينا از ماساژ با هدف درمان استفاده مى كردند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:در دنیای صنعتی و پرشتاب امروز، تنش و استرس به یکی از معضلات اساسی بشر تبدیل شده است. هر چند کارشناسان راهکارهای فراوانی را برای رهایی از این تنش توصیه می کنند ولی انجام برخی از آنها مستلزم صرف وقت، هزینه و تهیه ملزوماتی است که گاهاً شرایط تهیه آنها امکان پذیر نیست. با این وجود توجه به سلامتی و کاهش تنش امری لازم و حیاتی است. یکی از راهکار های کاهش تنش در زندگی صنعتی استفاده از ماساژ می باشد. ماساژ که در سال های اخیر رونق زیادی پیدا کرده است ، یک علم با قدمت چند هزار ساله است که اجرای آن می تواند علاوه بر توسعه سلامت جسمی، باعث ایجاد نشاط، کاهش تنش  و استرس، شادابی و مزایای جانبی دیگری شود. اسناد تاريخى نشان مى دهد ماساژ قديمى ترين شكل درمان جسم و روح است (كتاب امپراطور زرد) و دليل رواج ماساژ عامه پسند بودن آن بود. البته در گذشته مردم از اثرات فيزيولوژيك آن آگاه نبودند و بصورت غريزه اى انجام ميدادند. بقراط و ابن سينا از ماساژ با هدف درمان استفاده مى كردند.


به منظور آشنایی بیشتر با این حرفه و اثرات ماساژ بر افراد با محمد نور علی شاهی کارشناس ارشد تربیت بدنی به گفتگو نشستیم . ایشان که از ورزشکاران و مقام آوران استان گلستان است تاکنون در چندین رشته ورزشی صاحب عنوان و مقام در سطح استان و کشور شده است و حتی به اردوی تیم ملی كاراته نیز دعوت شده است. نورعلیشاهی دارای مدرك ماساژ ورزشى زير نظر فدراسيون پزشكى ورزشى جمهورى اسلامى ايران و مدارك بين المللى انواع سبكهاى ماساژ : نظیر ماساژ سوئدى،روسى،تايلندى،سنگ داغ و زيبايى صورت می باشد و در سال 96 ماساژور ملی پوشان وزنه برداری رده نوجوانان بوده است .

آغاز کلام؛ ماساژ چیست؟

ماساژ شامل تكنيك هايى است كه اغلب با دست روى سطح بدن و با اهداف ريلكسيشن،زيبايى،درمانى و ورزشى انجام مى شود. ماساژ به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتیهای حاد و مزمن كمك می كند. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یك روش مراقبت بهداشتی استفاده می كنند.


  نقش ماساژ در سلامتى را چگونه ارزیابی می کنید؟

 در قسمت پوست: افزايش جريان خون پوست و تسريع پروسه ترميم،اصلاح راستا و تقويت رشته هاى كلاژن بافت ترميمى،افزايش تحرك پوست و بافت هاى زير جلدى
•در قسمت سيستم گردش خون: كمك به بازگشت وريدى، بهبود جريان سرخرگى،تسريع پروسه ترميم
• در قسمت سيستم لنفاوى: كمك به جريان لنف،كمك به جذب تورم،تسريع دفع مواد متابوليك و تسريع ريكاورى، بهبود عملكرد سيستم ايمنى
• در قسمت عضلات اسكلتى: افزايش جريان خون عضله تسريع ريكاورى و رفع خستگى، رفع چسبندگى هاى بين فيبر ها، كاهش تون و ريلكس شدن عضلات، افزايش تحريك پذيرى عضلات
• در قسمت سيستم عصبى: كمك به ريلكسيشن،كاهش درد، تسهيل عملكرد رفلكس ها،كاهش استرس
• در قسمت سيستم تنفسى: كمك به ريلكس شدن عضلات كمك تنفسى،كمك به كنده شدن و تخليه ترشحات از جدار ريه
• دستگاه گوارش: كمك به حركات مواد داخل روده ها و در نتيجه كمك به جذب و دفع مواد،با ايجاد ريلكسشن عمومى سبب بهبود عملكرد اين دستگاه مى شود.


ماساژ براى چه افرادى ممنوع ميباشد؟

 ماساژ براى افرادى كه دچار آسيب هاى عضلانى شامل كشيدگى يا پارگى عضله يا التهاب و پارگى تاندون شده اند.

همچنین براى افرادى كه دچار آسيبهاى ساختارى مفصلى شامل كشيدگى و پارگى ليگامان يا رباط و كپسول مفصلى شده اند و شكستگى سطوح مفصلى و عفونت هاى مفصلى و خون ريزى هاى داخل مفصلى دارند. براى افرادى كه مشكلات استخوانى شامل شكستگى و پوكى استخوان دارند و برخی افراد دیگر که ناراحت های احتقانی قلب، آریتمی قلب، مشکل انعقاد خون ، بیماری های عروقی ، بیماری های پوستی و قارچ و تومور دارند، ماساژ درمانی توصیه نمی شود.

آیا ماساژ فقط برای نشاط است یا در درمان بیماری ها موثر است ؟

ماساژ به عنوان یک پروسیجر یا درمان از قرن ها قبل مورد توجه اطباء قدیم بوده و هست.


برخی از بیماری ها که توسط ماساژ کنترل شده یا از بین می روند عبارتند از :

• كنترل التهاب هاى بافتى: كاهش ترشح هورمون كورتيزول،تسريع مراحل التهاب،افزايش گردش لنف.
• كنترل درد،در منابع (سوماتيك و ويسرال)
كه درد ها شامل : حاد،مزمن، غير قابل كنترل،خيالى و ارجاعى ميباشد.
• ترميم بافت نرم آسيب ديده.
• افزايش توانمندى و عملكرد ورزشى.
• احساس آرامش و رضايتمندى.
• بهبود وضعيت گوارشى.
• تقويت سيستم ايمنى بدن.
• افزايش گردش مايعات بدن،لنف.
• كاهش اضطراب.
• كنترل و كاهش افسردگى خفيف.
• تنظيم خواب.
• بهبودى خلق و خوى.
• سندرم گير افتادگى و فشار بر روى اعصاب محيطى.
• و درمان بيمارى هاى خاص.



چه کسانی می توانند کار ماساژ را انجام دهند؟

متأسفانه امروزه برخی از افراد بدون داشتن اطلاعات کافی از علم ماساژ و با دریافت مدارك نا معتبر از مکان های فاقد مجوز اقدام به انجام ماساژ  در محیط های مختلف می کنند،كه هدف آنها فقط كسب درآمد در اين حرفه ميباشد. این کار علاوه بر لطمه زدن به جایگاه ماساژور های حرفه ای که دوره های رسمی را طی کرده اند، باعث ایجاد صدمه و لطمات به افراد نیز می شود. در ضمن مشاهده شده که این افراد به مراجعين وعده هاى دروغين در زمينه ماساژ داده و از طرف خود تعداد جلسات و دارو ها و... تجويز ميكنند،كه اينكار علاوه بر اين كه فرد مراجعه كننده را رضايتمند نگه نميدارد بلكه اين حرفه ى ماساژ را هم زير سوال خواهد برد. که جا دارد شهروندان در برخورد با این این گونه افراد دقت لازم را داشته باشند.

ماساژور ها  بايد ياد بگيرند در آن زمينه اى كه تخصص دارند نظر بدهند و فعاليت كنند و اگر موردى بود به متخصص آن مورد مراجعه كنند يا فرد مراجعه كننده را به آن متخصص معرفى كنند.


سخن پایانی

همانگونه که اشاره شد ماساژ  یک علم است و لازمه آن نیز اشنایی با آناتومی و فيزيولوژى بدن و داشتن شناخت نسبی از اندام ها، عضلات، رباط ها، تاندون و ... است.

متاسفانه گاهی اوقات مشاهده می شود افراد در منزل، در باشگاه و ... اقدام به انجام حرکاتی نظیر گرفتن قولنج، لگد کردن پشت و ... می کنند که هر کدام از این کار ها در شرایطی بسیار خطرناک بوده و حتی ممکن است منجر به قطع نخاع یا صدمات دیگر گردد. فلذا توصیه می شود شهروندان حتی الامکان از انجام فعالیت های ناگهانی و کشیدگی های مفرط، شکستن انگشت و ...  خودداری کنند و اگر دوست دارند از مزایای ماساژ استفاده کنند به افراد متخصص مراجعه کنند و از انجام حرکات به صورت خودسرانه پرهیز کنند.

گفتگو از وحید حاج سعیدی
یاسوج
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: