« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۷۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
تره شاهی یک نوع سبزی خوردن است که به صورت خام و گاهی پخته مصرف می‌شود. به بذر آن سپندان گویند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:تره شاهی یک نوع سبزی خوردن است که به صورت خام و گاهی پخته مصرف می‌شود. به بذر آن سپندان گویند.

معمولاً کلسیم سبزیجات به سختی جذب بدن می‌شود. اما کلسیم موجود در شاهی برای بدن قابل‌استفاده و زود جذب است. در واقع میزان جذب کلسیم شاهی در بدن حدود ۶۷ درصد است درحالی‌که فقط ۵ درصد کلسیم موجود در اسفناج جذب بدن می‌شود.

این سبزی طبیعت معتدلی دارد. به دلیل دارا بودن ویتامین های آ و ث جزء آنتی اکسیدان های قوی بوده و برای دفع رادیکال های مضر بدن مفید است. همچنین پایین آورنده قند خون بوده و لکه های قهوه ای و کک و مک ناشی از تماس مستقیم با نور خورشید را رفع می کند.

شاهی از ۹۳ درصد آب تشکیل شده است. برای همین هم کالری کمی دارد.

تخم شاهی مزه نسبتا تند و تلخی دارد. خواص تخم شاهی و فواید درمانی آن متعدد بوده، دارای خاصیت چربی سوزی، تصفیه کنندگی خون، شیرافزایی، قاعدگی آور، مقوی، نیروبخش و ادرارآور است.

مواد معدنی موجود در شاهی هم کم نیستند. پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و زینک(روی) جزو مواد معدنی شاهی می‌باشند. این سبزی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم بی‌نصیب نیست. کاراتنوئیدها، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین جزو آنتی‌اکسیدان های شاهی می‌باشند.


شاهی حاوی ترکیبات گوگردی است که می‌تواند بدن را در برابر سرطان ایمن کند. فیبرهای شاهی نیز قابل توجه است مانند سلولز، پکتین و...

معمولاً کلسیم سبزیجات به سختی جذب بدن می‌شود. اما کلسیم موجود در شاهی برای بدن قابل‌استفاده و زود جذب است. در واقع میزان جذب کلسیم شاهی در بدن حدود ۶۷ درصد می‌باشد درحالی‌که فقط ۵ درصد کلسیم موجود در اسفناج جذب بدن می‌شود.

ترکیبات موجود در این سبزی محرک فعالیت کلیه ها بوده و دافع سنگ کیسه صفرا، مثانه و کلیه است و فوق العاده برای دردهای مفصلی و نقرس مفید است.

شاهی حاوی مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین آ و روغن هاى فرار است و به همین دلیل برای مخاط دستگاه تنفسى و در نتیجه مبتلایان به آسم فوق العاده مفید است.کسانى که برونشیت دارند یا سرفه هاى سختى مى کنند،هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهی را مصرف نمایند.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

سی سخت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: