« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۷۰۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۶
گردهمایی معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور
وزیر آموزش و پرورش بر اصلاح مسیر آموزش و پرورش و نظام تعلیم و تربیت تأکید کرد و آموزش را یک ابزار و روش برای پرورش دانست.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛سید محمد بطحایی در گردهمایی دو روزه معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر در حال برگزاری است گفت: «در حوزه پرورشی و فرهنگی حرف‌های زیادی وجود دارد و البته نکات زیادی در دل و ذهن شما معاونان پرورشی است که برای به زبان آوردن آنها تمایل دارید.»


او ادامه داد: «نکاتی به‌عنوان سیاست‌های جدید آموزش و پرورش وجود دارد که باید با شما که سکان‌دار هدایت فعالیت‌های پرورشی را در استان‌ها بر عهده دارید در میان گذاشته شود و با تحلیل این سیاست‌ها منبعث از سند تحول بنیادین فعالیت‌ها را هدایت و راهبری کرد.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «در آموزه‌های دینی و الهی و تاریخ تمدن ایرانی اسلامی و در باور و فرهنگ سازمانی تفاوت‌هایی بین دو واژه آموزش و پرورش وجود دارد که نباید از چشم ما کنار رود.»

بطحایی گفت: «در تلقی‌های ما آموزش و پرورشی‌ها در سطوح مختلف بین دو واژه آموزش و پرورش تفاوت‌هایی وجود دارد که این موضوع بخشی از فرهنگ سازمانی ماست که نباید نادیده گرفته شود.»

او ادامه داد: «آنچه فهم و درک مشترک از تعاریف این دو واژه است این است که آموزش یک ابزار و روش برای پرورش است.»

وزیر آموزش و پرورش، پرورش را مقصد آموزش دانست و گفت: «اگر آموزشی داشته باشیم که منتج به پرورش نشود تلاشی بی‌ثمر و فعالیتی بی‌هدف داشته‌ایم. متأسفانه در آموزش و پرورش به دلایل مختلف در برخی مواقع جای ابزار با هدف عوض شده است؛ یعنی آموزش هدف و پرورش به‌ عنوان ابزار جای خود را به آموزش داده است که این موضوع انحراف عمیقی را در نظام آموزش و پرورش ایجاد کرده است.»

بطحایی گفت: «بسیاری از چالش‌ها در آموزش و پرورش به دلیل تغییر در جایگاه آموزش و پرورش است. ما در جامعه و بیرون از مدرسه نیز این اختلال و انحراف را می‌بینیم.»

وزیر آموزش و پرورش افزود: «نظام آموزش و پرورش که آموزش را ابزار و روشی برای پرورش می‌داند برای ما قابل اهمیت است اما کنکور یکی از عواملی است که آموزش را هدف نظام تعلیم و تربیت کرده است.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «ما نظام آموزش و پرورش را به گونه‌ای تنظیم کردیم که بچه‌ها را برای حضور در رقابت کنکور آماده کنیم. امروزه بچه‌ها از دوره ابتدایی آماده می‌شوند تا بعد از 12 سال تحصیل باید در آزمونی شرکت کنند که سرنوشت زندگی‌شان بر آن اساس تعیین می‌شود. در حقیقت خانواده و جامعه این موضوع را از آموزش و پرورش می‌خواهد که دانش‌آموز را از دوره ابتدایی برای کسب رتبه در کنکور آماده کند.»

او افزود: «در این صورت مدرسه‌ای که بیشترین فشار را به دانش‌آموزان می‌آورد، آزمون فصلی می‌گیرد و کتب درسی و کمک‌آموزشی را تجویز می‌کند موفق‌تر است و برای دانش‌آموزانی که رتبه بالاتر به دست می‌آورند مدال در نظر می‌گیرد اما این موضوع نشانه‌هایی از اختلال و کج‌روی در نظام آموزش و پرورش است.»

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد با این انتخاب این مسیر بر حافظه‌محوری تکیه می‌شود. او گفت: «در بهترین حالت به حیطه دانش غلبه داریم زیرا فقط رتبه زیر 100 آوردن بچه برای ما اهمیت دارد.»

بطحایی همراهی خانواده‌ها را در کاهش این انحراف و اختلال مؤثر دانست و گفت: «ما هم باید این روش را اصلاح کنیم. تأکید می‌کنم که اولویت آموزش و پرورش باید رقابت‌های جمعی باشد و دیگر رقابتهای فردی نخواهیم داشت.»

بطحایی ادامه داد: «معلم باید نگران تربیت دانش‌آموزش باشد زیرا پرورش او مهم است. باید به دانش‌آموزان آموزش دهیم که دین خدا برای کمک به او آمده است. این موضوع وظیفه معلم و مربی پرورشی است.»

وزیر آموزش و پرورش خطاب به معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها گفت: «شما معاونان خط‌نگهدار فعالیت‌های پرورشی هستید. با نگه داشتن اهداف پرورشی در مدارس آموزش و پرورش حفظ می‌شود.»

او بر حمایت از سیاست‌های آموزش و پرورش در استان‌ها تاکید کرد و گفت: «ما بدون حمایت حوزه پرورشی و بدون حضور مدیران مدارس نمی‌توانیم حرکت کنیم و اگر توانستیم تحولی در این مسیر ایجاد کنیم سند تحول بنیادین را اجرا نکرده‌ایم.»

بطحایی بر تقویت اهداف پرورشی در دانش آموزان تأکید کرد و افزود: «اگر توانستیم این مسیر را تصحیح کنیم نشاط و سرزندگی در مدارس و دانش آموزان ایجاد می‌شود.»

وزیر آموزش و پرورش مدرسه را محیط زندگی دوم بچه‌ها خواند و گفت: «باید اهداف پرورشی در مدارس هدف و آموزش ابزار باشد تا دانش‌آموزان از باهم بودن لذت ببرند.»

بطحایی از معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌های سراسر کشور خواست تا در اصلاح این مسیر به وزارت آموزش و پرورش کمک کنند زیرا آموزش و پرورش یعنی پرورش دانش‌آموزان.

وزیر آموزش و پرورش کمک و همراهی خانواده‌ها و مدیران مدارس برای رسیدن به آموزش و پرورشی مبتنی بر آموزه‌های دینی و بر اساس سند تحول بنیادین را یکی از نیازهای اصلی دانست.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین