« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۶
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
زیره گیاهی است از خانواده جعفری که از آن به عنوان طعم دهنده و نوعی چاشنی معطر در بسیاری از غذاها استفاده می شود. طبع زیره گرم است و در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه موجود است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:زيره‌ سياه‌ گياهی‌ است‌ دوساله‌ که‌ ارتفاع‌ آن‌ به‌ 30 تا 80 سانتي متر می‌رسد، ريشه‌اش‌ راست‌ و دوکی‌ شکل‌ و گوشت‌دار و ساقه‌اش‌ بی‌کرک‌ و شفاف‌ است‌ و برگ هايش‌ به‌ رنگ‌ سبز و در قسمت‌ فوقاني‌ ساقه‌ دارای‌ دمبرگ‌ کوتاهی‌ است‌ که‌انتهای آن‌ به‌صورت‌ غلافی‌ ساقه‌ را فرامی‌گيرد، گل‌ آذين‌ آن‌ چتر مرکب‌ و گل هايش‌ کوچک‌ و سفيد رنگ‌ است‌ و ميوه‌اش‌ بيضی‌ شکل‌ به‌ رنگ‌ قهوه‌ای‌ تيره‌ يا مايل‌ به‌ زرد و شفاف‌ است.‌

جویدن مقداری زیره سیاه برای از میان بردن بوی بد دهان، بوی سیر و پیاز بسیار مفید است.

زیره گیاهی است از خانواده جعفری که از آن به عنوان طعم دهنده و نوعی چاشنی معطر در بسیاری از غذاها استفاده می شود. طبع زیره گرم است و در دو نوع زیره سبز و زیره سیاه موجود است. این ادویه دارای طعم نسبتا تلخی است و خواص دارویی و درمانی بسیاری دارد. از زیره سبز به عنوان یکی از اصلی ترین اجزای پودرهای کاری و چیلی استفاده می شود و در بسیاری از محصولات غذایی تجاری کاربرد دارد.

قسمت مورد استفاده زیره، میوه‌های آن است که به‌طور مستقیم از آن و یا از اسانس آن، استفاده‌های بسیار زیاد به عمل می‌آید.

زیره سیاه سرشار از ویتامین‌های ب1، ب2، ب3، ث هم‌چنین املاح معدنی مختلف مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم و سدیم است.

مصرف مس و آهن برای تولید گلبول های قرمز خون ضروری است و زیره از این نظر غذایی مناسبی است. به علاوه می توان انواع ویتامین های ضروری همچون آ و ایی را از این چاشنی گیاهی مفید دریافت کرد.

دانه های زیره منبع غنی از آهن است که می تواند برای درمان کم خونی استفاده شود. مشکل کم خونی همواره معضلی برای زنان و کودکان بوده که باعث می شود سطح هموگلوبین خون کاهش پیدا کند. اضافه کردن این ماده به ترکیبات غذایی روزانه در جلوگیری از پیشرفت این بیماری موثر است.

زيره‌ سياه‌ حاوی‌ تانن‌، موم‌، مواد رزيني‌، يک‌ روغن‌ ثابت‌ سبزرنگ‌، موسيلاژ، مواد قندی‌، مواد ازته‌ و اسانس‌ که‌ شامل‌ دی‌هيدروکاروئول‌، نوعی‌ ترپن‌ به‌نام‌کارون‌ و دونوع‌ ستن‌ است.
زيره‌ سياه‌ در موارد بلع‌ هوا، نفخ‌ شکم‌، برطرف‌ کردن‌ سوءهاضمه‌، تسهيل‌ هضم‌ غذا، دل‌ پيچه‌ کودکان‌، انگل‌ معده‌ و روده‌، دفع‌ بادهاي‌ کليه‌ و مثانه‌، تنگي ‌نفس‌، خفقان‌ سرد، سکسکه‌ نفخي‌، استسقاء به‌کار مي‌رود.

زیره به دلیل دارا بودن مقادیر قابل توجهی از ریزمغذی ها، املاح و مواد معدنی و انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها خواص تغذیه ای و درمانی فوق العاده ای دارد و مانع از پیری زودرس می شود.

دانه های زیره غنی از فیبر غذایی هستند و این ماده خوراکی حجم غذا را افزایش می دهد و با تسریع حرکت غذا در روده ها از بروز یبوست جلوگیری می کندهمچنین فیبر خوراکی تأثیر مطلوب روی مخاط جداره روده دارد و با این ویژگی از روده ها در برابر سرطان حفاظت می کند و همچنین از جذب مجدد نمک در روده می کاهد.

دانه‌ زیره سبب تحریک ترشح آنزیم‌هایی در غده پانکراس(لوزالمعده) می‌شود که به نوبه خود به جذب ریز‌مغذی‌ها کمک می‌کند.

در منابع علمی از دانه های زیره به عنوان ماده تحریک کننده اشتها یاد می‌شود، اما تاثیر عرق زیره بر کاهش وزن به طورعلمی ثابت نشده است.

عَرَق زیره در کاهش وزن و لاغری مفید و جربی سوز است.

عَرَق زیره باعث رفع اشتهای کاذب شده و به طور کلی باعث از بین بردن چربی های زیر پوستی می شود.

مصرف عَرَق زیره در برخی سبب اسهال و در برخی دیگر سبب یبوست می‌شود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.
رودکوف کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: