« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴
امیرمسعود طایفه سلطانخانی
بيماران مبتلا به مرض قند می‌توانند با خوردن برگ بابا‌آدم ميزان قند خون بدنشان را كاهش دهند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:آراقيطون با نام علمی Arctium lappa كه به بابا‌آدم معروف است به حالت وحشی در دشت‌ها و نواحی مرطوب و سايه‌دار تا ارتفاعات 1500 تا 1800 متری غالب نواحي معتدل اروپا و آسيا می‌رسيد. ريشه‌های اين گياه دراز با ظاهر دوكی شكل و به رنگ قهوه‌ای است و گل‌هايی كوچک و ارغوانی به تعداد 40 تا 50 عدد محصور در تارهای ابريشمی دارد و ميوه بابا‌آدم پس از رسيدن به صورت فندق‌هايی به تعداد 3 تا 4 عدد مشخص می‌شود. سطح خارجي ميوه اين گياه از تارهای ريزی پوشيده شده كه به آسانی به دست می‌چسبد.

ریشه بابا آدم دارای ماده ای بنام اینولین، روغن فرار، تانن، رزین، قند، آهن، کلسیم و ویتامین ث است. دانه بابا آدم دارای روغنی است برنگ زرد و طعم تلخ اسید لینولئیک و اسید اولئیک است.
این گیاه دارویی همچنین منبع غنی از پتاسیم، آهن و کلسیم است.

بيماران مبتلا به مرض قند می‌توانند با خوردن برگ بابا‌آدم ميزان قند خون بدنشان را كاهش دهند.

ريشه بابا آدم دارای اثر تصفيه‌كننده خون و زياد‌كننده ترشحات صفرا است كه مصرف آن از قديم‌الايام برای رفع روماتيسم در بين مردم رايج بوده است.

ريشه اين گياه در رفع سنگ كليه، جوش‌های صورت، سرخک و به طور كلی قولنج‌های كبدی اثر خوبی داشته است و در درمان ديابت و پايين آورنده قند خون نيز مورد استفاده قرار می‌گيرد.


مصرف فرآورده‌هاي بابا‌آدم در كودكان مبتلا به سرخک، مخملک و آبله موجب سهولت درمان می‌شود كه با بكار بردن آن در معالجه زخم‌هاي مزمن، سوختگی، التهاب مخاط دهان و گلو، اسكوربوت و ... نتايج خوبی ظاهر می‌شود.

از جوشانده ريشه اين گياه در تقويت مو و جلوگيری از ريزش آن بسيار مؤثر است و ضماد برگ‌های آن موجب تسكين درد در ورم حاد مفاصل و رفع ناراحتی ها و التهاب در بواسير می‌شود.

بابا آدم به شدت در مقابله با سرطان و کنترل رشد تومورها موثر است و مصرف آن به شکل خام و پخته شده توصیه می‌شود.

ریشه این گیاه خاصیت ضدباکتریایی دارد و بنابراین برای درمان عفونت‌ها از جمله عفونت مجاری ادراری و عفونت قارچی توصیه می‌شود.
علاوه بر این روغن این گیاه برای سلامت مو و کف سر بسیار خاصیت دارد. ماساژ دادن کف سر با این روغن موجب می‌شود تا جریان خون در کف سر راحت‌تر انجام شود.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

رودکوف کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: