« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
به قلم مهندس اسماعیل حسن نایبی ؛
لیمو ترش یک ماده تقویت کننده زیبایست و باعث افزایش سلامتی، طراوت، شادابی، جوانی و نیروی حیات می شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-اسماعیل حسن نایبی:لیموترش كه در نواحی شمال و جنوب كشور رويش دارد دارای اثر زياد‌كننده فعاليت گلبول‌های سفيد خون در دفاع از بدن است.

ليموترش با نام علمی (Citrus limanum) درختی است به ارتفاع 4 تا 5 متر كه ريشه قوی، منشعب و به رنگ سفيد مايل به زرد دارد. ساقه آن راست، دارای شاخه‌های خاردار (بخصوص در انواع نيمه‌وحشی و برگهايش متناوب، شفاف و به رنگ سبز مايل به زرد، دندانه‌دار و يا كامل است.

گل‌های ليموترش دارای بوی ضعيف و ميوه‌اش به رنگ زرد روشن، ترش‌مزه، مطبوع و محتوي دانه‌هايي با طعم بسيار تلخ است. در زير بافت پوست ليمو‌ترش، كيسه‌های بزرگ و فراوان محتوی اسانس معطر جاي دارند.

ليموترش مقوي قلب و سيستم عصبی است و به عنوان رقيق كننده، تصفيه كننده و بند‌آورنده خون مورد استفاده قرار می گيرد.

لیمو خاصیت ضدباکتریایی، ضدویروسی، تقویت کننده سیستم دفاعی بدن، کاهش دهنده وزن، هضم کننده و تصفیه کننده کبد را دارد. لیمو دارای املاح و ترکیبات زیادی مانند اسید سیتریک، کلسیم، منیزیم ، ویتامین C، فلاوانوید، پکتین و لیمونین است که ایمنی بدن را ایجاد می کند و با عفونت ها مقابله می کند.


پیاز و سیر همراه با لیمو به طور موثری با فشار خون بالا مقابله می کند.

پوست ليموترش مقوی، بادشكن و دانه‌هاي آن ضد انگل و تب‌بُر است و در بيماري‌های عفونی مختلف، بی‌اشتهايی، آب آوردن شكم، رفع رسوبات ادراری، واريس، چاقی، يرقان، نارسايی اعمال كبد، بالا بودن فشار خون، خون آمدن از بينی و وجود خون در ادرار اثرات مفيدی را ظاهر مي‌كند.

آب ليموي تازه مخلوط با نصف ليوان و كمی شكر نوشيدني بسيار مناسبي براي بيماران تب‌دار است و براي برطرف كردن حالت استفراغ نيز توصيه شده است.

لِه شده پوست، قسمت گوشتدار و دانه ليموترش مخلوط با عسل را می‌توان به عنوان ضد‌انگل هنگام خوابيدن استفاده كرد.

صفحه"گیاهان دارویی"پایگاه خبری آوای رودکوف را اینجا دنبال کنید.

رودکوف کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین