« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۲۰۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
حجت الاسلام محمد ادریسی:
فلسفه روزه استسلام ،استشعار و استصلاح برای استکمال است. روزه، شرف بخش است.روزه،حس دگر دوستی را زنده می کند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-حجت الاسلام محمد ادریسی نوشت:پرفروش ترین کتاب ها یا از شکل و نوع آشپزی است و یا محتوای تعبیر خواب دارد  و این یعنی اینکه بیشتر مردم زمانه ما در حال خوردن و خوابیدن هستند و البته برای آنها نظافت هم مهم است از پول شویی تا مرده شوریی اما چه خوب می شد اگر نظافت و طهارت روح از همه چیز مهم ترشود.


غریزه سلیم بهتر از عقل مریض است. بعضی ها را یک بار صدا بزنید می آیند و جمع می شوند تا که خود را نجات دهند اما عده ای دیگر را اگر 950 سال بزرگوارانه پشت سرهم نوحوارانه صدا بزنید جز اندکی نمی آیند.

آسان نیست گفتن این که عده ای از نان فراری هستند که چاق نشوند و گروهی دنبال نان هستند تا از گرسنگی نمیرند و بعضی هم نان می خورند قدرت بگیرند که عبادت خدا کنند.

فلسفه روزه استسلام ،استشعار و استصلاح برای استکمال است. روزه، شرف بخش است.روزه،حس دگر دوستی را زنده می کند.

روزه، داروی تلخ است برای عده ای و برای بعضی دیگر یک داروی شیرین است و مردم در ماه رمضان دو دسته می شوند و دو حالت دارند و دو عاقبت و نتیجه خواهند داشت،گروه اول: مردم شادمان ، دومین گروه: مردم غمگین و دوحالت اینکه: یا ماه رمضان را هضم میکنند یا اینکه ماه رمضان را هضم و جذب نمی کند، و عاقبت آنها هم این است که :یا سود می برند یا نمی برند.

آنها که خوشحال هستند دلایل مختلفی برای خود دارند اما اجمالاً باید گفت  به این خاطر است که :

اولاً :ثواب و پاداش روزه داری ها و لحظه های ماه رمضان را درک می کنند.

ثانیاً:شر مزاحم ها کم شده است و برای رفیع تر شدن درجات بهانه ها گرفته می شود  پس انجام اعمال خیر راحت تر شده است.

 ثالثاً:در ماه های گذشته، خود را برای این ماه آماده کرده بودند و روزه برای آنها بیگانه نیست و چون مشتاقانه در انتظار آن بودند پس این ماه برای آنها سنگین نیست و ماه رمضان را همچون داروی شیرین هضم و جذب می کند.

آنها که ناراحت هستند و روز و ساعت و ثانیه شمار می شوند هم دلایل مختلفی دارند که:

اولاً شاید : بیمار هستند که امید واریم خدا در این ماه عزیزآنها را شفا عنایت فرماید .

 ثانیاً این که شاید : به پر خوردن و خوابیدن عادت کردند ودر ماه های دیگر سال در طاعت ها کوشا نبودند و حق الله را رعایت نکردند و همین باعث می شود که از ماه رمضان لذت نبرند و هضم و جذبی معنوی نداشته باشند.

 ثالثاً شاید: از این شافع و مشفع غافل و بی خبر هستند لذا باید آنها را متنبه و متذکر نمود تا خوش عاقبت شوند و ضرری نکنند.

شادمانی کودکان از بزرگسالان برای دریافت داروی ماه رمضان بیشتر است و این به دلیل فطرت پاک آنهاست پس به عقل کوچک کودکان نگاه نکنیم بلکه به فطرت پاک آنها نگاهی بیندازیم.

غیر از خوردنی ها و خوابیدن، دو پاداش دیگر هم به ما داده اند: یک:ازدواج و لذت های آن و دو: محبت به فرزندان و هستند کسانی که خوشحالی و شادمانی کودکان در ماه رمضان را نادیده می گیرند و یا به آن اهمیت نمی دهند و همین باعث می شود که آن کودکان زمانی که بزرگتر شدند به روزه داری آنگونه که شایسته است توجه نکنند وحتی متنفر و دلزده و سست شوند لذا لازم است برای اینکه فرزندانمان از ماه رمضان خاطره های خوش در ذهن و دل داشته باشند به نکاتی توجه داشته باشیم  و این نکات بیست گانه عبارتند از این اینکه:

1) کودکان حُسن روزه داری و قُبح عقلی عدم روزه داری را نمی فهمند اما آنها کارهای جمعی را دوست دارند پس به آنها گفته شود که روزه گرفتن یک کار جمعی است و اول اینکه: آنها را قانع کنید و دوم اینکه: به آنها بگویید که از شما تقلید کنند.

2) برای کودکان لازم نیست اهمیت و فواید روزه داری حتماً گفته شود و همین کافی است که بدانند :«روزه داری قناعت به کم در مصرف آب و غذا است» و به آنها گفته شود که این افتخار بزرگی برای آنها است اگر پایبند باشند.

3) پدر و مادر از خاطرات کودکی خود و اولین روزه داری ها در آن دوران که تجربه اش کردند برای کودکان خود بگویند و از فرزندان نیز بخواهند اولین روزه را در ذهن و خاطرات خود ثبت کنند.

4) جدول برنامه روزانه فرزندان در ماه رمضان با دیگر ماه های سال متفاوت باشد مثلاٌ اگر کارهای که باعث از بین رفتن انرژی آنها می شود، کاسته شود و به آنها نیز دلیلش گفته شود و برای آنها اهداف قابل دستیابی سریع تعیین شود.

5) گفتار و رفتار و تعامل با کودکان در ماه رمضان عاطفی تر از ماه های دیگر سال باشد واگرآن کودک  دختر بود عاطفی تر از پسر و این به خاطر عوالم  درونی و ذهنی آنهاست.

6) فرزندان خود را در انتخاب نوع سحری و افطاری و حتی محل خوردن آن مشارکت دهید و از آنها نظر خواهی کنید واگر تصمیم غلطی گرفتنند کودکانه وار به آرامی آنها را توجیه کنید که انتخابشان مناسب نیست تا به انتخاب مشترک برسید.

7) به کمیت و کیفیت افطاری و سحری های فرزندان و غذاهای فرعی توجه ویژه شود و با اصل تجاهل و تغافل و نادیده گرفتن میان وعدها در طول روز ازآنها مراقبت کنید.

8) ارزش های اخلاقی همچون وفای به عهد و ایثار و راز داری و راستگویی و امانت داری و حفظ زبان از خطاها با لحن خوب و محبت آمیز به کودکان در ماه رمضان آموزش داده شود.

9) نماز و قرآن که مکمل روزه داری هستند و مسجد رفتن را به آنها آموزش دهید و با دست مثال ها ذهن او را بلند کنید و از جای به جای دیگر ببرید.

10) برای کودکان خواب و حتی نفس کشیدن در طول روز جزیی از روزه آنها محاسبه شود و آنها نیز تفهیم شوند که هم عبادت است و هم روزه داری و هم یک نوع بازی که خدا آن را دوست دارد.

11) کودکان تشویق به مشارکت در کارهای خیر خواهانه در ماه رمضان شوند و از آنها خواسته شود که به فقرا و نیازمندان کمک کنند حتی اگر هم شده با پخش یک جعبه کوچک خرما و دادن لیوان شربت و چای در مسجد محله و یا برداشتن یک تکه کاغذ از روی زمین و نظافت.

12) مسابقه و پاداش و دوری از تنبیه یک روش بسیار خوب برای انگیزه سازی است و دفترچه ای با عنوان «کارهای خوب من در ماه رمضان» برای آنها تهیه شود.

13) داستانهای کودکی بزرگان را برای آنها نقل کنید تا الگو بگیرند و از صبر و تحمل سختی ها در زندگی بگویید.

14) با کودکان خود در مورد سختی ها و تشنگی ها و گرسنگی های روزه داری خود صحبت نکنید و خود نیز بیاموزید که صبر بر طاعت ها بهتر از صبر بر عذاب ها است.

15) یک ساعت زنگ دار و سجاده و قرآن مخصوص جیبی برای فرزندان تهیه شود تا خودشان برای سحری و نماز و قرآن خواندن بیدار شوند و به آن عادت کنند.

16) به سوال های کودکان درباره ماه رمضان و نماز و دین با حوصله پاسخ دهید ویا اینکه آنها را به شخصی قابل اعتماد بسپارید تا به صورت گروهی یا فردی به سوال هایشان پاسخ داده شود.

17) در این ماه به فرزندان خود خوش نیتی و یتیم نوازی واحترام به همسایگان و کاشت نهال را آموزش دهید.

18) اگر کودک شما در ماه های قبل ماه رمضان خطاهای داشته است در این ماه مخصوصاً در شبهای قدر از خطاهای او بگذرید و به او بگویید که برای شما دعا کند تا خدا از خطاها و تقصیر شما چشم پوشی کند.

19) به کودک خود بگویید که قبل از وضو و قبل از قرآن خواندن و قبل از خواب مسواک زدن را فراموش نکند تا پاداش بیشتری دریافت کند.

20) در روز عید فطر با آنچه که کودکان دوست دارند و با هدیه ای ویژه از آنها قدردانی شود حتی اگر هم کم کاری کرده باشند.

و اما نکته مهم دیگر این است که: در ماه رمضان پلیس حکومت الله،شیاطین جنی را به زنجیرمی کشد اما شیاطین انسانی آزاد و راست راست راه می روند و همه جا هستند  پس مراقب باشیم تا از راه های مخفی ضربه نخوریم.

خلاصه اینکه: راه نزدیک و راه رسیدن به او نزدیک تر از همیشه شد. از امروز به فکر هزینه های آسایشگاه خود باشیم.فرزندانی که بیاموزند در برابر خدا نافرمان باشند بلای جان هستند و قطعاً در برابر  پدر و مادر خویش جسور می شوند و سخن آنها را نشنیده می گیرند. آن که مافوق است را اگر اطاعت کنیم آن ما دون است ما را اطاعت می کند.

 در ماه مبارک ، روزی پسر بچه ای اینچنین گفت: پدر من ستاره ای در آسمان سینما و تلوزیون نیست ولی چراغ خانه ماست و او نور است.پدر من بهترین پدر دنیاست.پدر من زیباترین و خوشتیپ ترین مرد دنیاست.مهربانترین پدر دنیاست.با او احساس امنیت دارم.باهوش تر از او تا به حال خدا خلق نکرده و نمی کند.همیشه خندان است.بخشنده است و از او بهتر نیست...اما پدر من دروغ گو است!

پدرمن بیکار است اما همیشه می گوید سرکارم، او دروغ می گوید وقتی که به ما می گوید پول کافی تا آخر ماه داریم.او دروغ می گوید وقتی که می گوید خسته نیستم.سر سفره می گوید من سیر هستم اما گرسنه است دروغ می گوید و غذای او همیشه طعم گرسنگی دارد، وقتی می گوید هیچ مشکلی و غمی ندارم دروغ می گوید.آری پدرم بخاطر من دروغ می گوید! پدر من بخاطر اینکه آب در دلم تکان نخورد دروغ می گوید.مادرم هم.

کهگیلویه و بویراحمد/قم

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: