« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۷
یادداشت / امیر مسعود طایفه سلطانخانی
اگر به سمت استفاده از کالای ایرانی حرکت کنیم و هر ایرانی خود را ملزم به خرید کالای ایرانی بداند این امر موجب ایجاد اشتغال در کشور می‌شود و این ایجاد اشتغال دارای مزایایی در سطح اجتماعی و فرهنگی برای جامعه است.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:مدل علمی ایجاد اشتغال، حمایت از کالای ایرانی است و برای شکوفایی اقتصاد کشور و اینکه مطمئن باشیم فرزندانمان در آینده شغلی خواهند داشت راهی جز حمایت از کالای ایرانی نداریم.
در حال حاضر هر کشوری که بخواهد روی پای خود بایستد باید تولیدات داخلی خود را در عرصه بین الملل به رقابت بگذارد تا به هدف اصلی خود برسد و این جز با صادرات پایدار میسر نمی شود.

برای تحقق هر امر مهمی در جامعه داشتن درک درست از آن ضروری است. در موضوع مهم و راهبردی حمایت از کالای ایرانی، داشتن درک درست و جامع از مفهوم «حمایت از کالای ایرانی» کمک فراوانی به تحقق آن خواهد کرد. حمایت از کالای ایرانی سطوح مختلفی دارد. در نگاه اول دو سطح مردم و دولت(دولت به معنای عام نه صرفا قوه مجریه) قابل شناسایی است.

مردم در مسیر زندگی خود نیازهای فراوانی دارند که برای تامین آن باید کالا تهیه کنند. دو کار اصلی که دولت باید انجام دهد تنظیم تعرفه‌ها با رویکرد حمایت از تولید داخل و مبارزه جدی با پدیده قاچاق است.

خیلی روشن است که اگر مردم خرید کالای خارجی را کم کنند و تا حد ممکن از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید می‌شود، استفاده کنند، بازار کافی برای تولید کننده ایرانی به وجود می‌آید و زمینه رونق یافتن تولید داخلی فراهم خواهد شد و این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است.

درصورتی که مردم خرید کالای خارجی را کم کنند و تا حد ممکن از کالاهای ایرانی یا کالاهایی که بخشی از آن در ایران تولید می‌شود، استفاده کنند، بازار کافی برای تولید کننده ایرانی به وجود می‌آید و زمینه رونق یافتن تولید داخلی فراهم خواهد شد و این به معنای ایجاد شغل بیشتر و ارتقای امنیت شغلی در جامعه است.

اگر به سمت استفاده از کالای ایرانی حرکت کنیم و هر ایرانی خود را ملزم به خرید کالای ایرانی بداند این امر موجب ایجاد اشتغال در کشور می‌شود و این ایجاد اشتغال دارای مزایایی در سطح اجتماعی و فرهنگی برای جامعه است.

اگر به سمت استفاده از کالای ایرانی حرکت کنیم و هر ایرانی خود را ملزم به خرید کالای ایرانی بداند این امر موجب ایجاد اشتغال در کشور می‌شود و این ایجاد اشتغال دارای مزایایی در سطح اجتماعی و فرهنگی برای جامعه است.

باید به مردم بگوییم که اگر در این شرایط کالای داخلی ایرانی استفاده نکنند چه زیانهایی میتواند بر اقتصاد ایران نحمیل شود و آنها نیز زیان خواهند دید. فتح تاری ادامه داد : بدون شک اگر وضعیت تولید در گذشته خوب بود آن گونه که امروز ما از تحریمهای خارجی اثر پذیرفتیم ، اثر نمی پذیرفتیم.

البته برای اینکه مردم ایران از کالای ایرانی استفاده کنند فقط نمیتوان مردم را مجبور به این کار کرد، در کنار این اقدام ، باید تولید کننده را نیز مجاب کرد تا جنس بی کیفیت به دست متقاضیان ندهد، اینکه همواره مردم را در این باره مقصر بدانیم درست نیست؛ تولیدکنندگان نیز مقصرند.

باید به مردم بگوییم که اگر کالای خارجی بخرند آثار منفی اش بر اقتصاد به زودی نمایان می شود!

ورشکستگی بنگاههای اقتصادی و بیکاران جوانان ایرانی از جمله پیامدهایی است که باید به عنوتن توجیه خرید کالای ایرانی به مردم توضیح داده شود و بدون شک مردم نیز این مسئله را قبول خواهند کرد.

کار، یعنی فعالیت ثمربخش نیروی انسانی در یک فرآیند که حاصل آن ایجاد ارزش اقتصادی است. زمانی که تولیداتی ناشی از کار خریدار داشته باشد کشور توسعه می یابد، زمانی که کشور توسعه یابد بیکاری کاهش پیدا می کند. به همین نسبت هر چه سطح فن آوری بالاتر و پیش رفته تر باشد سهم نیروی انسانی در محصول بیشتر می شود و به همین دلیل است که در کشورهای صنعتی پیشرفته نرخ بیکاری بسیار پایین است، زیرا محصولات با محتوای کار نیروی انسانی به فروش می رسد و بازار کار گرم می شود و در نتیجه بیکاران جذب بازار می گردند و نه تنها باری بر دوش تولید نیستند بلکه خود به صورت عاملی برای گسترش و غنی سازی فرآیند تولید در می آیند که زمینه ساز نیاز به نیروی کار بیشتر و بیشتر خواهد بود.به همین ترتیب تنها راه ایجاد اشتغال و کاستن از تعداد بیکاران فراهم آوردن زمینه توسعه تولید در داخل کشور است.

تولید کننده ایرانی در بازار رقابتی لازم است که هزینه های تولید خود را کاهش و کیفیت را افزایش دهد اما آن چه قابل ذکر است تولید کننده ایرانی با محدودیت های اقتصادکلان وهم با محدودیت های درون سازمانی مواجه است لذا برای حل این دو مسئله نیاز به برنامه ریزی بلندمدت است و در کوتاه مدت نباید با حذف یکباره تعرفه ها و کاهش محدودیت های غیر تعرفه ای بازار را به نفع تولید کننده خارجی متلاطم کرد.

نقش مردم در تحقق شعار سال بسیار زیاد است و در این امر رسانه‌ها خیلی موثر هستند و باید با  تبلیغ کالای ایرانی و بیان پیامدهای کوتاه مدت و بلند مدت استفاده از کالای ایرانی مردم را هدایت کنند.

پیامد بعدی استفاده از کالای ایرانی از خروج ارز جلوگیری کرده و سرمایه ها در کشور حفظ می شود تا در راستای رفاه مردم به کار گیری شود. برای ایجاد انگیزه در میان مصرف کنندگان به خرید و مصرف بیشتر کالاهای تولید داخلی شرایط و بستر اجتماعی فراهم است، منتهی به فرهنگ سازی بیشتر نیاز داریم، این کار مهم نیازمند اطلاع رسانی نمایندگان وسایل ارتباط جمعی، دستگاه های فرهنگی و تبلیغی است.

مردم باید همواره خرید کالاهای تولید داخلی را در اولویت قرار دهند که انجام آن موجب کمک به اقتصاد، قطع وابستگی، کمک به تولید، اشتغال و توسعه پایدار خواهد بود.

رسانه های گروهی باید با برنامه های مناسب استفاده از کالاهای قاچاق و خارجی را که به اقتصاد، تولید و اشتغال ضرر وارد می کند، برای مردم به صورت دقیق بیان کنند.

کهگیلویه و بویراحمد
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: