« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۹
طنز / وحید حاج سعیدی
درست است که سیگار دشمن سلامتی است ولی در کنار پالتوی بلند، عینک گرد، بندلیک، موی بلند، روی سیاه، ناخن دراز، واه واه واه ببخشید اشتباه شد، سیگار در شمار ملزومات شبه روشن‌فکری نوین در جامعه‌ی ما محسوب می‌شود.
پایگاه خبری آوای رودکوف-وحید حاج سعیدی:درست است که سیگار دشمن سلامتی است ولی در کنار پالتوی بلند، عینک گرد، بندلیک، موی بلند، روی سیاه، ناخن دراز، واه واه واه ببخشید اشتباه شد، سیگار در شمار ملزومات شبه روشنفکری نوین در جامعه ما محسوب می شود.
 یعنی برای روشنفکر شدن در این مملکت، نیاز نیست لای هیچ کتابی را باز کنید، تفکر و مداقه که اصلاً صحبتش را نکنید. گوش دادن به سخنرانی ها و خواندن مقالات بزرگان هم به هیچ عنوان...  فقط کافی است سیگاری گوشه لبتان بگذارید و چشمان تان را تنگ کنید و حرف بزنید؛ ژست روشنفکری مثل آب سد کبود وال از تمام سلول های بدن تان سرریز می شود! علت هم دارد.
شما در قاب‌ عکس های سیاه و سفید روشنفکران و افراد سرشناس  بر روی دیوار های کافه‌های مملکت، هیچ‌ وقت تصویر جان وین، استیو مک کوئین، آلبرکامو و ژان پل سارتر و ... را بدون سیگار نمی‌بینید. به همین دلیل بسیاری از خلق الله برای نزدیک ‌شدن به شخصیت‌های محبوب‌ شان مجبورند در کنار پوشاک روشنفکری که شرح آن در بالا ذکر شد، سیگار را هم به ملزومات این پدیده اضافه کنند ! البته این یک طرف داستان است و مابقی افراد جامعه که در سال 65 میلیارد نخ سیگار دود می کنند، اصلاً نامی از این بزرگواران را نشنیده اند و حالشان هم از شبه روشنفکری و این جنگولک بازی ها به هم می خورد! اما این را شنیده اند سیگار بعد از غذا می چسبد ... فقط همین... فلذا از آنجایی که جمعیت هدف در مطلب امروز ما بیش از چند ده میلیون نفر است و بخش عظیمی از چرخ اقتصادی مملکت را همین دوستان یک تنه هل می دهند، بر خود واجب دانستیم مقوله سیگار و گرانی عوارض این محبوب غیر دوست داشتنی را آچار کشی کنیم.

حقیقت امر این است که ما كه جای خود داریم، حتي آدام اسمیت، بنیان‌گذار علم اقتصاد و مکتب اقتصادی کلاسیک هم مي‌داند كه طرح ها و لوایح اقتصادی باید طوری تصویب شوند که با توان مردم سازگار باشند یا دستکم با جیب مردم یک مختصر همخوانی داشته باشد. آدام اسميت و كل مقامات اقتصادي كشورهاي دنيا در جریان این واقعیت هستند الا مسئولان و نمایندگان مجلس ما! مشت نمونه خروار همین گرانی عوارض سیگار...

«در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۹۷ در بخش درآمدی با ۱۳۵ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع عوارض سیگار افزایش پیدا کرد.»

هر چند اوضاع اقتصاد و صنعت ما با همه دنیا فرق دارد و اوضاع اقتصاد و صنعت همه دنیا هم با ما فرق دارد تا جایی که بنز و هیوندا هم به گرد استاندارد های صنعت خودروسازی ما نمی رسند ولی خدا وکیلی سیگار زورکی را دیگر به ما تحمیل نکنید. درست است پراید را از روی ناچاری سوار می شویم،  ولی اجازه بدهید دستکم سیگارمان را خودمان انتخاب کنیم. با این افزایش قیمت یا باید دوباره به چپق و قلیان با تنباکوی خوانسار روی بیاوریم یا  احتمالاً در چند ماه آینده شاهد افتتاح مجدد کارخانجات سیگار بهمن و شیراز و اشنو ویژه و ... خواهیم بود!

باز هم دم این 66 نفر گرم که حال و روز مردم را درک کردند و رای مخالف دادند. به قول شاعر « از من پرسید: سیگار را ترک نکردی ؟ گفتم: نه، کبریت را ترک کرده ام! سیگار را با سیگار روشن می کنم...»


کهگیلویه

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: