« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۵۶۴
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۷
آوای رودکوف گزارش می دهد:
نياز مبرم برای ترويج و آموزش اين موضوع وجود دارد كه در حقيقت گوشت گاوميش يک گوشت سالم برای تغذيه انسان است كه كلسترول و انرژی كمتری دارد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:گاوميش يک حيوان بسيار مفيدی است و علاوه بر توليد شير و گوشت، نيروی بدنی خوبی نيز دارد.

 گوشت گاوميش نسبت به گوشت گاو شهرت كمتری دارد و معمولا بعلت داشتن رنگ تيره و حالت اليافی آن است. اين شرايط به دليل مديريت ضعيف و تغذيه نامناسب گوساله های گاوميش بروز می كند، بنابراين طرح هايی بايد برای افزايش توليد گوشت با كيفيت بالا و اقتصادی اجرا شود تا دامدار از پتانسيل بالای توليدی اين حيوان آگاه شود.

کلستول گوشت گاومیش 40 درصد کمتر از سایر گوشت های قرمز است

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی اظهار کرد: علیرضا فانی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف خاطرنشان کرد: براساس نظر کارشناسان کلسترول آن در مقایسه با دیگر گوشت های قرمز 40 درصد کمتر اما پروتئین آن 11 درصد و مواد معدنی آن هم 10 درصد بیشتر است.

وی بااشاره به کالری بیشتر گوشت گاومیش در مقایسه با گوشت گاو ادامه داد: تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد میزان پروتئین این گوشت با گوشت گاو برابری می‌کند، اما چربی و کالری آن 1.5 تا 2 برابر بیشتر از گوشت گاو است.

فانی افزود: گوشت گاومیش در مقایسه با گاو چربی کمتری دارد.

رییس بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: گوشت گاومیش خام یا نپخته رنگ قرمز بسیار روشنی دارد و شاید تفاوت رنگش با دیگر گوشت‌ها موجب تعجب شما شود.

وی از تیره تر شدن گوشت گومیش درپی پخته شدن گفت و افزود: گوشت گاومیش وقتی پخته می‌شود بسیار تیره و کدرتر از گوشت گاو می‌شود، وقتی آن را چرخ می‌کنیم همچون خمیری آبدار و بسیار لطیف شده، اما زمانی که می‌پزد بافت آن سفت می‌شود و اصلا طعم خوبی ندارد.
فانی بااشاره به ارزش غذایی پاییت تر گوشت گاومیش تاکید کرد: گوشت گاومیش در مقایسه با گوشت گاو چون کیفیت و ارزش غذایی پایین‌تری دارد و خصوصیات ظاهری، بافتی و طبخی آن نامطلوب است کمتر مورد اقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است.



سدیم گوشت گاومیش کمتر از گوشت گاو است

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: میزان ویتامین‌های B و کلسیم گوشت گاومیش درصدی کمتر ولی از نظر میزان فسفر، آهن و پتاسیم با گوشت گاو برابری می‌کند با این تفاوت که سدیم گوشت گاومیش کمی بیشتر است.

احمدرضا حسنی تصریح کرد: در برخی نقاط شیر گاومیش قیمت واقعی خود را نیافته و اندیشیدن تمهیداتی از قبیل توجه به صنایع تبدیلی، توسعه سکوهای جمع‌آوری شیرگاومیش و خرید به قیمت مناسب و تضمینی از دامدار می‌تواند ترغیبی برای تولید بیشتر و توسعه گاومیش باشد.

حسنی با اشاره به مشکل اصلی در استفاده از گوشت گاومیش گفت و ادامه داد: مشكل اصلی در استفاده از گاوميش به عنوان منبع گوشت، پذيرش كم آن توسط مشتری است، به علت اينكه گوشت گاوميش الياف بيشتر، تردی كمتر و رنگ تيره تری نسبت به گوشت گاو دارد، بنابراین كيفيت غذايی پايين تری دارد.

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقيقات كشاورزی و منابع طبيعی آذربايجان ‌شرقی عنوان کرد: گوشت گاوميش به طور عمده از حيوانات مسن و حذفی تهيه می شود كه در شرايط تغذيه ای ضعيفی پرورش يافته اند.

وی افزود: با افزايش سن، افزايش در قطر الياف عضلات در گاوميش منجر به فيبری بودن گوشت می شود، همچنين تعدادی از محففان عنوان كرده اند كه رنگ تيره گوشت گاوميش به دليل كم چرب بودن آن است.

حسنی یادآور شد: بايد برنامه هايی توسط دولت برای افزايش توليد گوشت گاوميش اجرا شود.
وی از سالم بودن گوشت گاومیش گفت و تاکید کرد: نياز مبرم برای ترويج و آموزش اين موضوع وجود دارد كه در حقيقت گوشت گاوميش يک گوشت سالم برای تغذيه انسان است كه كلسترول و انرژی كمتری دارد. و بايد شرايطی فراهم شود تا كمبود زمين و منابع غذايی به درستی درک شود و به اين طريق نياز به حيوانات كشتاری از طريق پرورش دام های سودمند اقتصادی آشكار شود.

براساس این گزارش، گاومیش در ایران تقریبا به فراموشی سپرده شده و کمتر به آن توجه می‌شود، این در حالیست که کشور ما دارای پتانسیل بالقوه‌ای در این زمینه بوده و توانایی شکوفا شدن این فعالیت در کشور کاملا فراهم است. صرف واردات اسپرم و یا جنین از کشورهای پیشرو در این صنعت، آن هم بدون در نظر گرفتن پتانسیل های موجود در کشور، نه تنها نمی‌تواند ره را یک شبه! بپیماید، بلکه به بیراهه نیز خواهد رفت، البته منکر استفاده از تجربیات سایر کشورها در این زمینه نیستیم ولی تا زمانی که موقعیت و جایگاه و همچنین توانایی خود را در این زمینه، نشناسیم نمی‌توان به طور دقیق در خصوص چاره‌اندیشی برای رفع مشکلات و ارائه راهکارها اظهار نظر کرد.

باشت
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۴
زنبورک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
1
0
مطلبتون رو خودتون هم می خونید؟یکبار با دقت بخونید ضرری نداره.
امیر علی حاجی آبادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۹
0
2
زیاد اطلا عات خوبی ندارد مثلا طبیعت آن که مهم تر است را ندارد وچیز های دیگر
گفته است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۸
0
2
به نظرم منم یه بار خودتون ازروی متن بخونید. ببینید می‌فهمید چی نوشتید.
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۷
0
1
مسخره . چقد تناقض وجود داشت. یبار‌گفت چربی گاومیش کمتره یبار گفت گاو
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: