« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۱۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۳
اجتماعی
افزون بر جاذبه های طبیعی و تاریخی، خوراکی ها، سوغات و آداب و رسومی در استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که شیرینی سفر به این خطه را در اذهان مسافران ماندگارتر می کند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ براساس یک رسم کهن معمولا گردشگران زیباترین و بهترین کالای هر منطقه را با خود به عنوان ره آورد می برند و برای کسب تجربه های تازه از غذاهای محلی می خورند و این عوامل باعث حلاوت بیشتر سفرشان و شاید بهترین فرصت برای تبلیغ و رونق جاذبه های گردشگری آن منطقه هم باشد.

استان کهگیلویه و بویراحمدبا داشتن غذاهای سالم، خوراکی ها محلی، دست بافته های سنتی،پوشش لباس بومی ،آواها و نواهای غنی قابلیت های فرهنگی زیادی دارد.

جاذبه هایی که در صورت رونق گردشگری ،فرصتی برای درآمدزایی تولیدکنندگان صنایع، کشاورزی و ایجاد کننده صدها شغل در بخش خدماتی مانند رستوران، هتل و سایر بخش هاست.

** سوغاتی ها
خوراکی هایی مانند گردو، مویز، کشک، قره قورت، روغن حیوانی،عسل،گیاهان دارویی و خوراکی خشک شده مانند چویل، کرفس، قارچ کوهی، بیلهر، کنگر و کارده از مهمترین سوغاتی های کهگیلویه و بویراحمد است.

دست بافته ها و صنایع دستی مانند مهلو و میخک که به صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم هایی که به صورت تابلو فرش تهیه می شود، سبدهایی که به صورت حصیری در اندازه های مختلف تهیه می شود از دیگر سوغاتی های این استان است.

** آواها و نواها
صدای دانشین لالایی زنان به ویژه در مناطق روستایی و عشایری، نوای دلکش نی، اشعار شاد با نام یاریار، نواهای غمگین موسوم به غمنامه و اشعار جذابی که روستائیان در هنگام برداشت محصول همخوانی می کنند از جاذبه های مردم شناسی است که سفر به کهگیلویه و بویراحمد را منحصر به فرد می کند.

نگاهی به برخی غذاهای محلی کهگیلویه و بویراحمد نشان می دهد این خوراکی ها با مواد غذایی گیاهی تهیه می شود.

**آش دوغ
این غذای سرشار از کلسیم، از موادی مانند ماست، برنج،سبزی های معطر مانند تره کوهی و موسیر تهیه می شود که برای تزیین آن از پیازداغ و نعناع یا آویشن استفاده می کنند.

**شله ماشکی (ماش)
این غذا از برنج ،ماش و پودر انار خشک شده درست می شود و با پیازداغ تزینن می شود.

**شله بادامی
این غذا از بادام کوهی و برنج تهیه می شود.

**آش کارده

برای تهیه‌ این غذا، کارده را که گیاهی گرمسیری با برگ‌های پهن است، ریزخرد می‌کنند و در آبلیمو می‌خوابانند، تا ترش شود. بعد از 2 روز آب به آن اضافه می‌کنند پس از جوشیدن، گندم و برنج نیم‌کوب به آن اضافه می‌شود. این آش معروف‌ترین غذای سنتی کهگیلویه و بویراحمد است.

**شله لیزک

برای تهیه این غذا لیزک که نوعی گیاه کوهی است را به صورت سبزی پلو تهیه و با قارچ سرخ شده آن را تزیین می کنند.

**آبگوشت

آبگوشت متداول ترین غذای عشایر این منطقه است که از گوشت و حبوبات درست می شود.

**دنگو

آش دنگو از غذاهای محلی استان کهگیلویه و بویراحمد است که ازحبوباتی مانندعدس، لوبیا چشم بلبلی، ماش، نخود، گندم، ادویه، زردچوبه و نمک درست می شود.

**نان بلوط

برای تهیه‌ این نان پوسته‌ی سخت بلوط را می‌گیرند و خشک می‌کنند، سپس پوسته‌ نازک بعدی را که به آن جفت می‌گویند،عصاره بلوط یا کلگ را درون آب یک هفته می‌خیسانند، تا به‌صورت خمیر در می آید درست می شود.

** نان برکو
این نان را با عصاره بلوط و آرد گندم مخلوط می‌کنند.

** ثبت ملی 2 غذای محلی

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نخستین بار غذاهای سنتی کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی این استان در فهرست آثار ملی ثبت شد.

مسعود شفیعی اظهار داشت:غذای کلگ و گوشت از حبوباتی مانند نخودچی و گوشت به صورت آبگوشت تهیه می شود.

در این خوراک به جای نان گندم از نان کلگی که از بلوط تهیه شده استفاده می شود.

دم پخت گوشتی نیز از حبوباتی مانند عدس و گوشت به صورت سوپ تهیه می شود.

شفیعی گفت: تاکنون 59 اثر میراث معنوی این استان شامل صنایع دستی و آیین ها و سنت های مردم کهگیلویه و بویراحمد به ثبت ملی رسیده است.

وی لباس محلی زنان و مردان، مهلو و میخک، دست بافته هایی مانند گلیم از مهمترین آثار ملی ثبت ملی شده است.
وی بیان کرد: 691 اثر غیرمنقول در کهگیلویه و بویراحمد شامل تپه‌ها، حمام‌ها، محوطه‌ها و گورستان‌های تاریخی تاکنون ثبت ملی شده است.

** برنامه های معرفی جاذبه های مردم شناسی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: ثبت ملی جاذبه های مردم شناسی، حضور در نمایشگاه های بین المللی و کشوری در سایر استان ها،جشنواره های غذا، موسیقی و صنایع دستی و برپایی بازارچه های صنایع دستی و جشن ها در مناطق گردشگری به ویژه در فصول بهار و تابستان از برنامه های این اداره برای فراهم کردن سفری به یادماندنی برای گردشگران است.

محمود باقری وجود بیش از 2 هزار جاذبه طبیعی در کهگیلویه و بویراحمد را یادآورد شد و گفت: گردشگری به عنوان سومین صنعت درآمدزای کشور که برعکس نفت تمام ناشدنی نیز هست نیازمند کشف تجربه های تکرار ناشدنی برای جذب ایرانگردان و جهانگردان است.

وی بیان کرد: غذاهای محلی،آواها و نواهای سنتی، پوشش لباس محلی که در جشنواره ها معرفی می شود در کنار طبیعت زیبا و ایجاد زیرساخت های گردشگری در مناطق گرمسیری و سردسیری می تواند صدها فرصت شغلی ایجاد کند.

وی بیان کرد: هر ساله گردشگران زیادی در دنیا با هدف تجربه طعم‌های جدید راهی سفر می‌شوند که این امر نشان دهنده نیاز به ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در سیاه چادرها و طبیعت بکر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سه میلیون گردشگر در سال جاری از جاذبه‌های این استان دیدن کردند که با افزایش زیرساخت‌ها می‌توان ضمن افزایش زمینه حضور ایران‌گردان و جهانگردان از این ظرفیت در افزایش درآمد مردم بهره بیشتری برد.

وی ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی، برپایی جشنواره‌ها را در زمان پیک حضور گردشگران، تقویت زیرساخت‌های پذیرش گردشگر مانند اردوگاه‌های رفاهی و تفریحی از برنامه‌ها میراث فرهنگی برای رونق صنعت گردشگری در این استان است.

حرم بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع)، چشمه بلقیس چرام، گردنه شلال دون، رود رونه، آبشار کمردوغ، برم الوان، بافت تاریخی دهدشت و سد کوثر از مهمترین جاذبه‌های طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در اواخر زمستان و فصل بهار است.

آبشار یاسوج، کوه گل، چشمه میشی از مهمترین جاذبه های گردشگری مناطق سردسیری این استان است که پذیرای هزاران مسافر در فصل تابستان است.

کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی است.

کهگیلویه و بویراحمد با بیش از 15 هزار کیلومتر مترمربع وسعت و جمعیتی افزون بر 713 هزار نفر بین استان‌های فارس، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان واقع شده است.

این استان با داشتن 250 تفرجگاه طبیعی، 300 بقعه متبرکه، 750 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و مواهب طبیعی چشم نواز مکانی مناسب برای گردشگران داخلی و خارجی است.

منبع/ایرنا
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: