« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۶۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
سید مجید بایگان
طبق قوانین وزارت بهداشت ایران یک پزشک عمومی اجازه معاینه 4 بیمار و یک متخصص 3 الی 4 بیمار در ساعت را دارد که مشاهده می شود گاهاً حدود 15 بیمار در یک ساعت در ایران معاینه می شود ....
پایگاه خبری آوای رودکوف-سید مجید بایگان :توسعه هر کشور به اموری چند وابسته می باشد که متشکل از زیر بنا و رو بنا می باشد. در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه  و تئوری های امروزی فرهنگ را زیر بنای توسعه چه به لحاظ کمی و چه کیفی می دانند. این فرهنگ است که بستر لازم برای ایجاد توسعه پایدار در هر کشوری خواهد شد.
این روزها وقتی به کلینیک های پزشکی و مطب های شخصی پزشکان سری بزنید متوجه خواهید شد که بیماران در صف های طولانی منتظر ویزیت هستند. در جامعه ما فرهنگ ویزیت توسط برخی پزشکان به درستی رعایت نمی شود. ملاحظه می شود علاوه بر اینکه زمان لازم را برای معاینه بیماران صرف نمی کنند همچنین در داخل اتاق پزشک چند بیمار به طور هم زمان نشسته و منتظر معاینه می باشند.
طبق بررسی و تحقیق های انجام شده تعداد زیادی از بیماران از این فرهنگ نادرست حضور چند بیمار در اتاق پزشک ناراضی هستند. چه بسا که بنا به اظهار آنها که گفته اند در حضور بیماران دیگر نمی توانند مشکلات خودشان را به پزشک بگویند و در شهرهای کوچک به علت آشنایی افراد با همدیگر این پدیده شدت بیشتری دارد.
علاوه بر موارد گفته شده گاهی اوقات دیده می شود که پزشکان حرف بیمار را نشنیده و اقدام به نسخه نویسی می کنند.
بله تعدادی از پزشکان در کشورمان به خاطر آینکه وقت کافی برای معاینه، گفتن شرح‌حال و توضیحات به بیمار و شنیدن صحبت‌های او را نمی دهند، دست به دامان آزمایشگاه ها و مراکز تصویربرداری می‌شوند که این خود باعث داشتن رکورد ایران در انجام امور آزمایشگاهی و عکس برداری در دنیا شده است.
طبق قوانین وزارت بهداشت ایران یک پزشک عمومی اجازه معاینه 4 بیمار و یک متخصص 3 الی 4 بیمار در ساعت را دارد که مشاهده می شود گاهاً حدود 15 بیمار در یک ساعت در ایران معاینه می شود چرا که شواهد در تمام دنیا نشان می دهد که وقت گذاشتن  مناسب برای معاینه و درمان بیمار موجب کیفیت مطلوب تر نظام درمان خواهد شد.
علل زیادی وجود دارد که پزشکان دست به انجام  معاینه با سرعت بالا  می زنند که در مقوله آینده به آنها خواهم پرداخت.
داشتن فرهنگ درست برای معاینه و اجازه عدم حضور چند بیمار در اتاق یک پزشک باعث خواهد شد که وقت مناسب برای یک بیمار گذاشته و معاینه دقیق برای او انجام و تعداد مراجعه افراد به پزشک کمتر شود.

سید مجید بایگان: دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی / پژوهشگر حوزه فرهنگ و آموزش عالی
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین