« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۵۵۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
اجتماعی
محققان دانشگاه بریستول طی مطالعه‌ای نشان دادند که اسفنج‌های دریایی می‌توانند اجداد مشترک تمام موجودات باشند.
به گزارش آوای رودکوف به نقل از زی نیوز، مطالعه جدیدی نشان داد اسفنج‌های دریایی با ساختار مورفولوژیک ساده اجداد مشترک تمام حیوانات هستند. این موجودات که به لحاظ آناتومیکی به پیچیدگی شانه‌داران نیستند، به بحث طولانی مدت درباره تکامل حیوانات پایان می‌دهند.

دانشمندان سال‌ها است به دنبال پاسخی برای این سوال بودند که آیا اسفنج‌های دریایی یا بی‌مهرگان دریایی که به عنوان شانه‌داران شناخته می‌شوند، اولین شاخه از درخت تکاملی اجداد مشترک تمام موجودات هستند.

تیم تحقیقاتی از دانشگاه بریستول اسفنج‌هایی را شناسایی کردند که قدیمی‌ترین رده را در درخت تکاملی دارند.

"دیوید پیسانی" (Davide Pisani)، استاد دانشکده علوم زیستی و زمین دانشگاه بریستول گفت: حقیقت اینست که فرضیه‌های مربوط به اینکه اسفنج‌های دریایی یا شانه‌داران اولین گونه موجودات بودند، بیانگر روند تکامل تاریخی کاملا متفاوتی برای سیستم‌های اصلی بدن حیوانات از جمله سسیستم‌های عصبی و گوارشی است.

وی گفت: بنابراین دانستن ترتیب صحیح شاخه در ابتدای درخت تکاملی حیوانات برای درک تکامل انسان و منشاء اصلی ویژگی‌های آناتومیک حیوانات بسیار اساسی است.

در این مطالعه تیم تحقیقاتی تمام داده‌های ژنومی اصلی که بین سال‌های 2015 تا 2017 منتشر شده‌اند را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تیم تحقیقاتی همچنین با استفاده از جدیدترین روش‌های آماری به بررسی این که آیا مدل‌های تکاملی بکاررفته دردرخت تکاملی می‌تواند به خوبی داده‌های ژنومیک مورد استفاده در مطالعه تکامل حیوانات اولیه را توضیح دهد، پرداختند.

محققان مدل‌هایی را یافتند که داده‌های مربوط به اسفنج‌های دریایی مورد نظر را در ریشه درخت حیوانات بهتر توضیح می‌دهند.

پیسانی افزود: اولین بار در سال 2008 و دراولین تجزیه و تحلیل فیلوژنومیک از راسته حیوانات در مقیاس بزرگ، شواهد مربوط به اولین بودن شانه‌داران دررده‌بندی حیوانات بدست آمد. در حال حاضر ابزارهای تحلیلی بهتری در اختیار داریم و مطالعه حاضر به طور جدی وضعیت فعلی را مورد چالش قرار می‌دهد.

این مطالعه در ژورنال  Current Biologyبه چاپ رسید.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: