« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۶
ویژه برنامه روز دانشجو در دانشگاه آزاد دهدشت
مناظره داغ دانشجویی به مناسبت 16 آذر و روز دانشجو در دانشگاه آزاد دهدشت برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دهدشت و به مناسبت 16 آذر روز دانشجو، مناظره‌ای با موضوع « بررسی رفتارهای متقابل دولت‌ها و جنبش دانشجویی» با حضور دو چهره فرهنگی سیاسی آقایان محمد جهانبخش و دارا کریمی نژاد در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد دهدشت برگزار شد.

در ابتدای این مناظره آقای عبدالحسینی مجری این برنامه ضمن خیرمقدم و دعوت از دو مهمان به هر کدام فرصت 15 دقیقه‌ داد که صحبت‌های خود را ذیل موضوع عنوان شده مطرح نمایند، با تعارف‌های جهانبخش و کریمی‌نژاد نسبت به همدیگر که کدام یک اول سر صحبت را باز کنند، حین این تعارفات آقای مجری پیشنهاد قرعه‌کشی را مطرح نمودند که این قرعه به نام محمد جهانبخش به عنوان سخنران اول در آمد.

محمد جهانبخش در ابتدای صحبت‌های خود ضمن تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان با بیان اینکه صحبت‌های بنده عاری از نقد نیست، اظهار داشت: خوشحال هستم از اینکه افتخار گفت‌وگو با جناب دکتر کریمی‌نژاد از اساتید مومن و انقلابی را دارم.

وی با بیان اینکه متاسفانه هنوز برخی از دانشجویان با فلسفه شهادت دانشجویانی که در روز دانشجو به شهادت رسیده‌اند را نمی‌دانند، گفت: چیزی که در جنبش دانشجویی اهمیت دارد تفسیر دولت از جهت اداره و رسالت‌های جنبش دانشجویی است.

این فعال سیاسی، مهم‌ترین خصیصه جنبش دانشجویی در حال حاضر را انقلابی‌بودن آن دانست و تصریح کرد: این جنبش حرکت جمعی آگاهانه دانشجویان به اهداف مشخص ذیل گفتمان‌های منتخب و مطلوب است.

جهانبخش آغاز جنبش دانشجویی انقلابی را از سال 1332 دانست و با بیان اینکه این جنبش از سال 42 با رهبری امام دوباره شکل می‌گیرد، گفت: تا قبل از سال 55 این جنبش تقویت نشده بود و از ابتدای 55 تا ابتدای جنگ حرکت‌های خوبی به همراه داشت.

وی افزود: علی‌رغم ظهور و بروز جنبش دانشجویی در دهه 70 و 80 ، اشکالات محتوایی عدیده‌ای به این جنبش وارد می‌شود.

جهانبخش خاطرنشان کرد: چیزی که در خصوص جنبش دانشجویی مهم است، در دام اصلاحات علمی محض نباشیم و نگاه واقع‌گرایانه به معضلات اجتماعی داشته باشیم.

وی از جنبش دانشجویی از نظر جامع‌شناختی به عنوان نوع جدیدی از جنبش‌های اجتماعی یاد و اظهار داشت: در پدیده‌های اجتماعی نمی‌توان نگاه تک عاملی به جنبش دانشجویی داشت.

آقای عبدالحسینی مجری برنامه با بیان اینکه 10 دقیقه از وقت آقای جهانبخش گذشته تریبون را دست دکتر کریمی‌نژاد داد، کریمی‌نژاد ضمن تبریک این روز گفت: همه ایام باید ازآن دانشجویان باشد و این روز صرفاً فقط یک یادآوری برای ماهاست.

وی افزود: درود می‌‌فرستیم بر سه شهید اهورایی 16 آذر، خون این دانشجویان مقابل استکبار جهانی برای همه نسل‌ها جاریست.

فرماندار لنده در خلال صحبت‌هایش عنوان کرده بود که بنده امروز اینجاه نه به عنوان فرماندار لنده بلکه به عنوان فعال فرهنگی در این جمع حضور پیدا کردم.

این فعال فرهنگی، شروع جنبش دانشجویی را از دهه 20 عنوان و تصریح کرد: بی انصافی است کسانی که جرقه جنبش دانشجویی را زدند نادیده بگیریم.

کریمی‌نژاد افزود: دانشجویان در دهه 30 در اعتراض به نظام سلطه و حضور نیکسون در ایران خونخود را دادند و برای همیشه عدالت‌خواهی را به وجود آوردند.

وی به تشریح کلمه دانشجو پرداخت و خاطرنشان کرد: الف دانشجو به معنای ایستادن، نون آن نقد کردن، شین آن شعور و آگاهی، جیم آن جوینده بودن، واو آن وجدان بیدار جامعه است.

فعال فرهنگی سیاسی با بیان اینکه جنبش دانشجویی در دهه 50 گفتمان مسلط انقلاب اسلامی بود، اوج این جنبش را از سال 76 تا 80 دانست و تصریح کرد: این جنبش از سال 80 تا 84 فروکش کرد.

کریمی‌نژاد افزود: گفتمان مسلط دهه 84 به بعد گفتمان عدالت‌خواهی در محور دانشجویی است اما محدودیت‌هایی برای دانشجویان ایجاد شد و در حال حاضر ترکیبی از هر دو گفتمان در جنبش دانشجویی وجود دارد و این یعنی بازگشت به خویشتن، و در هر دو مورد ایراداتی وارد است.

وی نقش دولت‌ها در جنبش دانشجویی را یادآور شد و با بیان اینکه دهه 50 دهه انقلاب بود و برخی دانشجویان بعد از پیروزی انقلاب مشغول در نهادهای انقلابی و در دوران مقاومت برخی وارد میدان جنگ شدند، گفت: یکی از خصوصیات جنبش دانشجویی نقدپذیری هست و دانشجویان در دولت سازندگی پیگیری‌هایی نسبت به عدم توزیع امکانات نمودند.

کریمی‌نژاد بیان کرد: این جنبش از سال 76 تا 80 فعالیت حداکثری داشت، دانشگاه در این سال‌ها زنده و پویا بود، اما برخی به خاطر نشناختن وضعیت جهانی و محدودیت‌های حاکم حتی جریانات دانشجویی از رهبر اصلی این جنبش جلو زدند.

15 دقیقه دارا کریمی‌نژاد تمام شد و تریبون به سمت محمد جهانبخش چرخید، جهانبخش اظهار تأسف دارا کریمی‌نژاد نسبت به حرف ایشان که آغاز جنبش دانشجویی را از دهه 30 عنوان کرده بود و کریمی‌نژاد آغاز این جنبش را از دهه 20 می‌دانست، گفت: بنده عرض کردم جنبش دانشجویی انقلابی، داریم راجع به جنبش اسلامی حرف می‌زنیم، به نظر شما آیا جنبش استکبارستیزی جزو جوهره آن است؟

جهانبخش با بیان اینکه ما پذیرفته‌ایم اوج جنبش دانشجویی دهه 70 و 80 بود، خطاب به کریمی‌نژاد افزود: اوج مفاسد این جنبش در دهه 40 و 80 چی بود؟ در خصوص مسائل قضایی چی بود؟ آیا حرکت جنبش دانشجویی در این دو دهه از رسالت‌های از پیش تعیین‌شده بود؟ جنبشی که رهبران آن سر از صدای آمریکا در آوردند؟ این دو دهه دوران افول جنبش دانشجویی بود.

بخشدار سابق شیراز در ادامه سخنان خود خطاب به کریمی‌نژاد افزود: آیا شما به عنوان جامع‌شناس پدیده اجتماعی را تک عاملی نگاه می‌کنید؟ آیا جنبش‌های دانشجویی را محتاج دولت‌ها می‌دانید؟ که می‌فرمایید در دولت احمدی‌نژاد ( البته بنده نماینده احمدی‌نژاد  نیستم و بیشترین نقدها را به ایشان وارد کردم اما هر جا انصاف حکم کند صحبت خواهم کرد) فضای دانشجویی رو به افول رفت این را متکی به دولت‌ها می‌دانید؟ این انتظار را از شما نداشتم همانند ریاست جمهوری آقای دکتر روحانی که در مناطق زلزله‌زده حضور می‌یابد و می‌گوید خرابی‌های به‌بار مقصر احمدی‌نژاد است، عکس آقای احمدی نژاد در دانشگاهی که خود عضو هیأت علمی آن بودند پاره کردند اما مثل خاتمی نگفت می‌دهم تمام شما را از دانشگاه بیرون کنند، این صحبت‌های جهانبخش با کف و صوت دانشجویان همراه شد.

مجددا تریبون به دست دارا کریمی‌نژاد رسید و با مزاح گفتن خطاب به آقای جهانبخش که شما آتش به اختیار هستید و اگر دوست دارید تریبون به ما دهید، با توجه به صحبت‌های جهانبخش که عنوان کرده بود، بنده تقسیم‌بندی‌های جناحی را قبول ندارم، گفت: بنده با افتخار می‌گویم من یک اصلاح‌طلب هستم اما همیشه و در جایگاه فرمانداری هم همه جریان‌ها را می‌بینم.

کریمی‌نژاد افزود: چیزی که جامعه ما را از بعد سیاسی عقب انداخته این است طرف می‌آید کشور را نابود می‌کند و بعد می‌گوید من از هیچ حزبی نیستم و کسی صاحب آن نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر احزاب فعال باشند کسی نمی‌تواند سوءاستفاده ابزاری از دانشجویان بنماید.

فرماندار لنده افزود: دولت خاتمی یکی از پاکترین دولت‌ها از لحاظ مفاسد اقتصادی بوده است.

در ادامه جهانبخش، سخن کریمی‌نژاد(آتش به اختیار) را یادآور شد و اظهار داشت: ما نباید مفهوم آتش به اختیار را لوس کنیم، اگر می‌خواهیم کسی را بزنیم از آتش به اختیار استفاده نکنیم، آتش به اختیار به فرامایش رهبر معظم انقلاب کاری تمیز و فرهنگی و بسیار ارزشمند است.

وی احزاب را باعث رسیدن به کسب قدرت دانست و با بیان اینکه اهداف جنبش دانشجویی رسیدن به حقیقت است، گفت: اگر دنبال هویت دانشجویان هستیم نباید انتظار داشته باشید فضای دانشجویی درگیر دنیای احزاب شود.

جهانبخش با اشاره به امنیتی شدن همه مسایل و اینکه نگاه دولت امنیتی است و اگر کسی حرفی می‌زند می‌گوید باید شناسنامه‌دار باشد، گفت: کما اینکه رییس جمهور بیش از 20 بار بی‌شناسنامه را عنوان نمودند.

نوبت دوباره به کریمی‌نژاد رسید و بیان کرد: نگفتم تشکل دانشجوها کم فروغ هستند، بلکه گفتم یکی از دلایل ضعف جنبش‌های دانشجویی فعال نبودن احزاب سیاسی است.

کریمی‌نژاد دانشگاه را محل تعیلم و تربیت عنوان و بیان کرد: اتفاقاً یکی از آسیب‌های جنبش دانشجویی این است که پیرو خط و احزاب شوند.

 فرماندار لنده منظور از شناسنامه‌دار شدن را اینگونه عنوان کرد: که اندیشه‌ها باید شناسنامه‌دار شوند.

وی خواستار مطالبه‌گری دانشجویان شد و خاطرنشان کرد: در استان ما مطالبات زیادی از جمله توزیع اعتبارات نفت وجود دارد، دانشجویان باید پیگیر چنین مطالباتی از نمایندگان باشند.

در ادامه محمد جهانبخش با بیان صحبت کریمی‌نژاد که خود را یک اصلاح‌طلب واقعی عنوان کرده بود، خطاب به ایشان گفت: آقای کریمی رییس فعلی دولت شما اصلاح‌طلب است یا اصولگرا؟ آقای لاریجانی کدوم جناح هستند؟ آقای هاشمی رفسنجانی که به عنوان عالینجاب سرخپوش از آن یاد می‌کنید اصولگرا بود یا اصلاح‌طلب؟

دارا کریمی‌نژاد در پاسخ این سوالات گفت: رییس جمهور اصلاح‌طلب مشی اعتدال است و آقای لاریجانی درسته سال 76 مقابل اصلاح‌طلبان بود اما الان وی را معتدل نزدیک به اصلاحات می‌دانیم و آقای هاشمی هم فردی با بصیرت و سیاسی درون ایشان اصلاح‌طلبی بوده است.

جهانبخش در ادامه خطاب به کریمی‌نژاد که آیا جاسوس هسته‌ای شناسنامه‌دار بود یا نه؟ گفت: شما سندهای مهم کالای استراتژیک را محرمانه می‌دانید آن وقت قائل به نقد دانشجویان هستید؟.

وی ادامه داد: شما شکست برجام و الحاقیات آن را محرمانه نگه داشتید؟ سند 2030 را محرمانه نگه داشتید؟ داد نماینده‌های مجلس در آمده بود چیزی نمی‌گفتید؟ آن وقت انتظار مطالبه‌گری و نقد از دانشجویان دارید؟.

کریمی‌نژاد در جواب این سوالات گفت: آدم وقتی بحثی را شروع می‌کند باید تخصص داشته باشد، اینکه شما هر سوالی را به سمت من پرتاب می‌کنید ( جهانبخش: پرتاب نکردم سوالات تقدیم شما شد) ما برای تمام سوال‌های شما جواب داریم و هویت ما مشی ما است و معتقد هستیم عملکردها باید نقد شوند.

وی سند برجام را از افتخارات دانست و تصریح کرد: هشت سال قبل در صف برنج چند نفر در همین دهدشت از بین رفت؟ یادمان نرفته برای عروسی‌ها به جای برنج ماکارونی درست می‌کردند؟ نگفتیم با برجام همه مسائل حل می‌شود اما با همین برجام تورم 50 درصدی کنترل و ریل اقتصادی در حال حرکت است.

فرماندار لنده سند 2030 را یادآور شد و با بیان اینکه بسیاری از مردم از متن آن اطلاعی ندارند، گفت: این سند نکات خوب در حوزه‌های مختلف از جمله محیط زیست دارد و ابهاماتی هم در آن هست که طبق خواسته رهبر معظم انقلاب اشکالات برطرف خواهد شد.

کریمی‌نژاد با بیان اینکه برخی مسائل نیاز به تخصص خاص خود دارند و اینکه جاسوس تیم هسته‌ای را کی آورده گفت: این جاسوس قطعاً در این یکسال نیامده چرا که برای یک جاسوس حداقل 10 الی 20 سال طول می‌کشد که آموزش ببیند.

در ادامه محمد جهانبخش با بیان اینکه آقای کریمی حرف‌های خود را بیان نمودند و موقع پاسخگویی به بنده می‌گوید در تخصص من نیست، اظهار داشت: خود رییس جمهور شناسنامه مشخصی ندارد و معلوم نیست به کدام حزب تعلق دارد.

 پایان این مراسم با پرسش و پاسخ دانشجویان از آقایان جهانبخش و کریمی‌نژاد خاتمه یافت.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین