« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۱
آوای رودکوف بررسی کرد:
مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: روغن زیتون سلامت شریان‌ها را تامین می‌ کند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:روغن زیتون، عصاره میوه زیتون است و یکى از پرطرفدارترین روغنهاى گیاهى است که نه تنها طعم خوبى دارد بلکه سرشار از خاصیت است. تمام چربی‌هایی که می‌خوریم بد نیستند و در واقع لازم است در برنامه غذایی خود حتما مقداری چربی، بگنجانیم چرا که چربی‌ها، کمک خوبی برای جذب مواد غذایی در بدن هستند.

برخی از چربی‌ها به سلامت بدن کمک می‌کنند و برخی دیگر، موجب بیماری‌ می‌شوند، پس باید آن نوع از چربی را انتخاب کنیم که سلامت بدن را تضمین کند و روغن زیتون نیز، از همین دسته است.

زیتون با داشتن چربی نسبتا بالا، میوه‌ای غیرمعمولی محسوب می‌شود

مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اطهار کرد: زیتون با داشتن چربی نسبتا بالا، میوه‌ای غیرمعمولی محسوب می‌شود. زیتون محتوی ۱۱ تا ۱۵ درصد چربی است. ۷۴ درصد از چربی موجود در زیتون از نوع اسید اولئیک است که جزو اسیدهای چرب تک‌‌سیرنشده است. 

محرمعلی برخورداری خاطرنشان کرد: روغن زیتون دارای آنتی اکسیدان های قوی مثل پلی فنول ها و فلاوونوئیدها است که این آنتی اکسیدان ها باعث کاهش پر اکسیداسیون چربی ها در بدن و به دنبال آن کاهش استرس اکسیداتیو می شوند، در نتیجه بدن را از صدمه رادیکال های آزاد حفظ می کند و بدین طریق باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان‌، بخصوص سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان می شود.

 وی روغن ریتون را نوع خوب چربی دانست و ادامه داد: روغن زیتون حاوی چربی اشباع نشده است که نوع خوب چربی محسوب می‌شود. چربی‌های اشباع نشده، سطح کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و باعث افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) می‌شوند.

مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: روغن زیتون سلامت شریان‌ها را تامین می‌ کند.

وی از امتیازات بزرگ روغن زیتون گفت و  افزود: یکی از امتیازات بزرگ روغن زیتون نسبت به دیگر روغن‌ها،‌ استفاده از آن به صورت خام و تصفیه نشده است. از اینرو، این روغن سرشار از ویتامین E, D, C, B2, B1, A و K است.

برخورداری بااشاره به تاثیرات روغن زیتون برای مو تاکید کرد: روغن زیتون برای مو میتوان گفت که روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود.

روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده دارد

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهاز کرد: روغن زیتون تنها روغنی است که توسط معده بسیار خوب تحمل می شود.در واقع روغن زیتون عملکرد محافظتی برای معده داشته و این ارگان را از زخم و التهاب محافظت می کند.

جابر سلیمانی بااشاره به میزان انرژی م.جود در روغن ریتون افزود: روغن زیتون مانند سایر چربی‌ها، ۹ کیلو کالری انرژی دارد و به نظر می‌ رسد که مصرف آن باعث چاقی می ‌شود. ولی ثابت شده رژیم غذایی غنی از روغن زیتون بیشتر از غذاهای کم چرب به کاهش وزن کمک می‌ کند، پس یکی دیگر از خواص روغن زیتون درمان چاقی است و در واقع آنچه در بروز چاقی مؤثر است، نوع چربی مصرف شده است، نه مقدار چربی موجود در غذا.

وی خاطرنشان کرد: نقش روغن زیتون در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی از مدت ها پیش اثبات شده است. دانشمندان دریافتند که در روغن زیتون نوعی آنتی اکسیدان وجود دارد که سلول های قرمز خون را از صدمه دیدن محافظت می کند، بدین ترتیب که مصرف 2 قاشق غذاخوری روزانه به مدت یک هفته سبب کاهش چشمگیر کلسترول و افزایش آنتی اکسیدان های خون می شود.
سلیمانی ادامه داد: روغن زیتون، صفرا بر است و باعث تخلیه کیسه صفرا می‌ شود، به این ترتیب که انقباض کیسه صفرا و تولید نمک‌های صفراوی را در کبد تحریک کرده و در نتیجه دفع کلسترول را از طریق صفرا افزایش می‌ دهد و از ایجاد سنگ‌های صفراوی جلوگیری می ‌کند.

کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: روغن زیتون دارای سدیم، ویتامین A و E و آهن است.

وی روغن زیتون را روغن زیبایی دانست و افزود: روغن زیتون را روغن زیبایی هم می نامند زیرا از طریق اسید های چربی که دارد سلول ها را به صورت یکدست در کنار هم قرار داده و موجب ساخت عروق بیشتر در کنار سلول های پوستی می شود. افزایش خون رسانی به این سلول ها، پوست را صاف تر و درخشنده تر می کند.

سلیمانی از تکمیل شدن فواید روغن زیتون با استفاده موضعی آن گفت و تاکید کرد: فواید روغن زیتون با استفاده موضعی آن تکمیل می شود چرا که این روغن به دلیل داشتن انواع اسیدهای چرب اشباع نشده می تواند نسبت کلسترول خون را کاهش دهد و از لخته شدن خون جلوگیری کند و علاوه بر آن میزان قند خون و انسولین را نیز متعادل کند.

براساس این گزارش، روغن زیتون دارای اثرات محافظتی در برابر بسیاری از عوامل خطرساز بیماری های قلبی- عروقی از جمله دیابت، فشارخون بالا، کلسترول بالا و چاقی است و مصرف روغن زیتون موجب کاهش سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود. افزودن مقادیر زیادی روغن زیتون به رژیم غذایی در برابر آسیب سلولی که می‌تواند به سرطان منجر شود، اثر محافظتی دارد.

گچساران
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین