« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۸
آوای رودکوف گزارش می دهد:
مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند...
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیر مسعود طایفه سلطانخانی:ترکیب اسیدهای چرب روغن کنجد به گونه‌ای است که برای هر سه مصرف سرخ کردن، پخت و پز و سالاد قابل استفاده است. روغن کنجد از روغن های غیراشباع است. ارزش غذایی این روغن بسیاری بالاست زیرا بیشترین اسیدهای چرب آن "لینولییک اسید"(امگا ۶) و "لینولنیک اسید"(امگا ۳) هستند که هر دوی آنها از اسیدهای چرب ضروری اند و دریافت روزانه شان به علت اینکه بدن قادر به تولید آنها نیست و باید از طریق رژیم غذایی به بدن برسند، توصیه می شود. از بارز ترین خواص درمانی روغن کنجد در پیشگیری و درمان سرطان‌های سینه، پروستات و سرطان‌های دستگاه گوارش، سکته های قلبی و بسته شدن عروق(تصلب شرایین) است که با وجود این خواص درمانی بی نظیر این روغن به ملکه روغن ها بدل شده است.

دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست

مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اطهار کرد: روغن کنجد در بین روغن‌های خوراکی به ملکه‌ روغن‌ها مشهور است. دانه کنجد بیشترین میزان روغن را در بین دانه‌های روغنی دیگر داراست اما با وجود این تولید آن بسیار کمتر از دانه‌های دیگر نظیر سویا، آفتابگردان و گلرنگ است.

محرمعلی برخورداری بااشاره به میزان اسید چرب اشباع روغن کنجد خاطرنشان کرد: روغن کنجد به گروه اسیدهای اولئیک – لینولئیک متعلق است. این روغن کمتر از 15 درصد اسید چرب اشباع دارد که بیشترین آن پالمیتیک و استئاریک و بیش از 85 درصد مجموع اسیدهای چرب آن غیراشباع است. اسید اولئیک و اسید لینولئیک بیش از 80 درصد کل اسیدهای چرب روغن کنجد را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: مصرف روغن کنجد برای افرادی که از کم خونی و سرگیجه رنج می‌برند مفید است.
مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ویتامین E موجود در روغن کنجد به رشد مو سرعت می‌بخشد.

وی مصرف روغن کنجد را در تقویت گردش خون تاثیرگذار دانست و  افزود: مصرف مرتب روغن کنجد اضطراب را کاهش می‌دهد، گردش خون را تقویت می‌کند، مانع اختلالات عصبی می‌شود و سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند.

برخورداری از درصد اسید اولئیک روغن کنجد گفت و تاکید کرد: درصد اسید اولئیک روغن کنجد حدود 45 درصد و اسید لینولئیک آن حدود 40 درصد از مجموع کل اسیدهای چرب آن است.

روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهاز کرد: روغن کنجد به عنوان یک روغن با قیمت و کیفیت بالا شناخته می‌شود. این روغن بیشترین مقاومت و ماندگاری را در بین روغن‌های خوراکی با درصد بالای چربی غیراشباع دارد.

جابر سلیمانی افزود: خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده به دلیل وجود دو ماده شیمیایی sesamol و sesamin  آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزادی که به سلول‌ها آسیب می‌رسانند و به روند پیری سرعت می‌بخشند مقابله می‌کند.

وی از شهرت روغن کنجد گفت و خاطرنشان کرد: شهرت روغن کنجد به خاطر مقاومت در برابر اکسید شدن آن است. یکی از دلایل این مقاومت بیش از حد به خاطر وجود توکوفرول در این روغن است و میزان آن در روغن کنجد 1200 میلی گرم بر کیلوگرم است.

سلیمانی بااشاره به بیشتر بودن مواد غیرقابل صابونی در روغن کنجد ادامه داد: روغن کنجد در مقایسه با سایر روغن‌های گیاهی، مواد غیرقابل صابونی(حدود 2 درصد) بیشتری دارد. مواد غیرقابل صابونی شامل استرول ها، تری ترپن‌ها و تری ترپن الکل‌ها، توکوفرول ها و لیگنان‌های کنجد است. 

کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: ویتامین E موجود در روغن کنجد از بیماری آلزایمر جلوگیری می‌کند.

وی افزود: مصرف روغن کنجد، نشاط آور است، هوشیاری ایجاد می‌کند، دردهای مزمن و گرفتگی عضلات را کاهش می‌دهد.

سلیمانی روغن کنجد را در افزایش جذب کلستروا خوب تاثیرکذار دانست و تاکید کرد: روغن کنجد کاهش دهنده سطح کلسترول بد خون(LDL) و افزایش جذب کلسترول خوب(HDL) است.

براساس این گزارش، روغن کنجد سرشار است از چربی های دارای حلقه های اشباع نشده و چربی های غیر اشباع و همچنین میزان چربی های اشباع شده اش نیز پایین است. چربی های غیر اشباع و چربی های دارای حلقه های اشباع نشده برای سلامت قلب مفید هستند و کمک می کنند کلسترول تحت کنترل در بیاید. از سوی دیگر چربی های اشباع و چربی های ترانس التهاب و کلسترول کلی را تقویت می کنند که برای قلب بد است. یک چهارم فنجان روغن کنجد حاوی حدود 6.75 گرم چربی غیر اشباع، 7.84 گرم چربی دارای حلقه های اشباع نشده و 2.50 گرم چربی اشباع شده است.

کهگیلویه و بویراحمد


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین