« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۸
علمی پزشکی
ملاتونین؛ هورمونی است که بدن را برای فعالیت هایی مانند خواب آماده می کند و در بسیاری از فرایندهای عصبی - فیزیولوژیک نقش دارد.
بهبود کیفیت خواب شبانه با مصرف منظم ۸ گزینه غذایی

آوای رودکوف: ملاتونین به طور طبیعی توسط بدن و در هنگام شب تولید می شود. در واقع ملاتونین هورمون تنظیم کننده چرخه خواب و بیداری محسوب می شود و در بسیاری از گزینه های غذایی نیز وجود دارد:
پیاز: پیاز یکی از مواد غذایی سالم و مورد نیاز برای هر رژیمی محسوب می شود. پیاز سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای آمینه ضروری بدن هستند. این ماده غذایی، ادرارآور و تصفیه کننده است و دفع مواد زائد بدن را تحریک می کند. پیاز حاوی ملاتونین است و باعث ایجاد آرامش بدن می شود. در نتیجه کیفیت خواب را بهبود می دهد.
مارچوبه: مارچوبه سرشار از اسیدفولیک و ویتامین سی است. این ویتامین ها به جذب راحت تریپتوفان کمک می کند که اسیدآمینه لازم برای خوابی راحت محسوب می شود. تریپتوفان همچنین تشرح ملاتونین را در طول شب افزایش می دهد. مارچوبه می تواند باعث افزایش سوخت و ساز چربی های بدن شده و عملکرد دستگاه گوارش را بهبود دهد.
موز: این میوه غنی از پتاسیم و منیزیم است و تریپتوفان موجود در آن منجر به تولید هورمون های خواب آور ملاتونین و سروتونین می شود. موز نیز یک میان وعده مناسب برای قبل از ساعت خواب است.
آناناس: حاوی تریپتوفان است و به همین دلیل به تولید سروتونین کمک می کند. سروتونین یک ناقل عصبی است که وظیفه انتقال سیگنال های عصبی به سمت سلول‌های عصبی را بر عهده دارد. این هورمون با خوش خلقی و حال خوش در ارتباط است و میزان کم آن در تولید ملاتونین و آرامش بدن اختلال ایجاد می کند.
زنجبیل: زنجبیل شهرت زیادی در سرتاسر جهان دارد چون یک ماده ضدالتهاب و یک مسکن طبیعی و قوی است. مصرف دمنوش زنجبیل باعث تسکین دردها و علائم مربوط به وجود التهاب در بدن می شود. باید بدانید که زنجبیل همچنین حاوی ملاتونین است و بنابراین برای داشتن خوابی راحت و آرامبخش مناسب است.
گردو: انواع آجیل سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ برای کاهش التهاب، کاهش کلسترول بد و ... هستند و با سایر مشکلات مرتبط با سلامت قلب و عروق مبارزه می کنند. همچنین انواع آجیل از جمله گردو حاوی دوزهای کوچک ملاتونین و اسیدهای آمینه برای بهبود کیفیت خواب شبانه هستند.
برنج قهوه ای: منبع کربوهیدرات و فیبر است و بهبود سوخت و ساز بدن و کاهش وزن کمک می کند. برنج قهوه ای همچنین منبع مهم ویتامین ب برای محافظت از ماهیچ ها و سیستم قلبی عروقی و مغز است. مصرف آن به ویژه در هنگام شب به علت وجود مقادیر کمی ملاتونین، منجر به بهبود خواب شبانه می شود.
جوی دو سر: جوی دو سر جزو غلات کامل تلقی می شود و یکی از بهترین ها برای بهبود کیفیت خواب است. این ماده غذایی نه تنها به راحتی هضم می شود بلکه به کنترل اضطراب و همچنین بهبود عملکرد دستگاه عصبی کمک می کند. جوی دو سر سرشار از تریپتوفان و اسیدهای آمینه برای تحریک تولید ملاتونین است.

منبع: آوای سلامت
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: