« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۰۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
روحانی در مراسم چهلمین سالگرد ارتحال مصطفی خمینی:
رئیس جمهور گفت: تسلیحات نظامی ایران مانند همه کشورهاست و نیروهای نظامی ما باید در برابر تهدیدات بازدارنده باشند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ حجت‌الاسلام المسلمین روحانی در همایش بزرگداشت چهلمین درگذشت سیدمصطفی خمینی که صبح امروز (دوشنبه 1 آبان) در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: شخصیت آیت الله مصطفی خمینی از ابعاد مختلف جای بررسی و بهره برداری دارد از یک طرف جایگاه شخص ایشان به عنوان عالم، فقیه، مجتهد، فیلسوف و عارف انقلابی مبارز و از طرفی دیگر جایگاهی که ایشان در بیت امام و نهضت اسلامی داشت.

مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی به عنوان امید همه انقلابیون بود

وی با بیان اینکه مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی به عنوان امید همه انقلابیون بود، افزود: نگاه به ایشان بر این مبنا بود که اگر خدایی نکرده یک روزی امام(ره) در میان ما نباشد، فردی هست که بتواند این پرچم را بر دوش گیرد و نهضت را به مقصد نهایی برسد.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ از طرفی دیگر ایشان به عنوان مشاور و معاون دولت در کنار امام(ره) بود، سیدمصطفی خمینی تنها فرزند امام نبود بلکه جایگاه ویژه‌ای در انقلاب و نهضت داشت؛ در ماجرای روز 15 خرداد سال 42 که از سحرگاه خبر دستگیری امام در سراسر قم پخش شد جمعیت موقع طلوع آفتاب از همه جای قم به سمت منزل امام سرازیر شدند، حاج آقا مصطفی از منزل خارج شد و جمعیت پشت سر ایشان وارد صحن حضرت معصومه(س) شدند.

روحانی بیان کرد: عده‌ای از علما و فضلا از جمله مرحوم آیت الله مرعشی حضور پیدا کردند، جمعیت در قسمت شرقی صحن حرم مطهری اجتماع کرده بودند حاج آقا مصطفی بالای منبر نشستند و سخنران‌ها پای منبر سخنرانی می‌کردند چند نفری صحبت کردند و ماجرای شب گذشته را بیان کردند.

وی اظهار کرد: هر لحظه به جمعیت افزوده می‌شد کسی نمی‌دانست باید چه کاری انجام بدهد یا کجا برود، وسط این جمعیت عظیم زن‌های پایین شهر قم وارد صحن شدند همه شمشیر و عکس امام (ره) را به دست داشتند و فریادشان "یا مرگ یا خمینی" بود، از درب شمالی صحن وارد شدند و با ورود زن‌ها یک هیجانی را در میان زنها به وجود آورد، اظهار مردم این بود که مرحوم حاج آقا مصطفی اجازه بدهد مردم از صحن خارج شوند ایشان در یک لحظه‌ای با دست به سمت درب جنوبی اشاره کردند و با این اشاره جمعیت بیرون رفت.

رئیس جمهور ادامه داد: مردم به سمت پل آمدند و وارد خیابان تهران شدند شعار جمعیت "یا مرگ یا خمینی" بود زمانی که ما به نزدیک چهارراه راه آهن رسیدیم ماشین‌های نظامی وارد شدند و حادثه‌ای پیش آمد، عده‌ای از مردم شهید شدند و آن حادثه عظیم و بزرگ را مردم قم آفریدند.
مرحوم حاج آقا مصطفی در داستان 15 خرداد نقش بسیار مهمی داشت

روحانی تصریح کرد: به تصور من اگر حادثه 15 خرداد نبود، جان امام(ره) در خطر بود و یا ایشان برای همیشه در زندان می‌ماندند، آن فداکاری، ایثار و حضور مردم در قم و تهران و شهرهای دیگر باعث شد که رژیم احساس کند شخصیت امام، یک شخصیتی نیست که بتواند به راحتی او را حذف کند؛ آن کسی که در داستان 15 خرداد نقش بسیار مهمی داشت مرحوم حاج آقا مصطفی بود اگر این تعبیر را کنیم که تلاش و مجاهدت ایشان و سایر علما و بزرگان در سراسر ایران باعث شد که جان امام (ره) حفظ شود، در این سخن مبالغه نیست.

وی بیان کرد: در سال 43 هم وقتی امام راحل دستگیر شدند، مردم به خیابان‌ها ریختند و همه مدارس توسط نیروهای نظامی آن زمان محصور شد، کسی که به در خانه‌های مراجع رفت برای اینکه از جان امام حفاظت کند، حاج آقا مصطفی بود و بعد ایشان دستگیر شدند و به زندان بردند، وقتی هم از زندان آزاد شد بازگشت او یک حرکت بزرگی در قم ایجاد کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد: ماندن مرحوم حاج آقا مصطفی در کنار امام(ره)‌در ترکیه بسیار تأثیرگذار بود البته خود ایشان هم به نوعی در تبعید به سر می‌بردند، نقش حاج آقا مصطفی در حفاظت از جان امام راحل و نهضت اسلامی ممتاز است.

روحانی با بیان اینکه دسترسی به حاج آقا مصطفی بسیار آسان بود، گفت: ایشان شخصیتی متواضع و خاکی داشتند و خیلی راحت در همه اجتماعات حضور پیدا می‌کرد.

وی افزود: سال‌های 48و49 مقداری مشکلات فراوان بود، در سال 55 و 56 مقداری شرایط آسانتر شده بود اما در سراسر کشور فضایی حاکم بود که تصویر، رساله امام راحل ممنوع بود، حتی برای اینکه رساله امام را پخش کنند بر روی جلد آن نام یکی دیگر از مراجع را می‌دادند.

رئیس جمهور ادامه داد: سال 56 خبر شهادت حاج آقا مصطفی جامعه ایران را تکان داد این خبر باورکردنی نبود برداشت مردم این بود که حاج آقا مصطفی را شهید کردند و این برای مردم غیرقابل تحمل بود مردم به صحنه آمدند و همه ترس‌ها فروریخت.

ماجرای حاج آقا مصطفی طوفان عظیمی را در جامعه ما به وجود آورد

روحانی اضافه کرد: ماجرای حاج آقا مصطفی طوفان عظیمی را در جامعه ما به وجود آورد این موضوع باعث شد حوادث دی ماه قم و بهمن ماه تبریز اتفاق بیفتد، ظاهر بعضی از قضایا بسیار دردناک و تحملش بسیار سخت است اما ممکن است باطنش فرج و گشایشی برای جامعه ما باشد.

وی افزود: سخنرانی امام(ره) بعد از شهادت حاج آقا مصطفی یک جایگاه جدیدی از عظمت و روح بلند امام به جامعه نشان داد. ما آن سخنرانی را در منزل امام جمارانی گوش می‌کردیم وقتی نوار گذاشته شد مرحوم شهید مطهری نتوانست صبر کند و می‌گفت ببینید او چه می‌گوید.

روحانی تصریح کرد: ما در عمرمان شخصیتی مانند امام ندیده‌ایم، چراکه او شخصیتی برجسته بوده است. علم مهم نیست و حتی به نظر من شجاعت نیز اهمیتی ندارد. این روح تربیت شده و این عرفان عملی بالا و صبر و تحمل بی‌نظیر در تاریخ بی‌نظیر است. امام(ره) فرزند جوان خود را که عالم و مجتهد بود از دست داد، اما خم به ابرو نیاورد.

رئیس جمهور بیان کرد: این کار تنها از بزرگان و اولیای معصوم خدا ساخته است، کجا سراغ دارید چنین شخصیتی برای نهضت اسلام فدا شود و پدر او حتی هیچ‌وقت از او تعریف نکند و تنها بگوید اینگونه حوادث برای همه پیش می‌آید، ما به باطن امور آشنا نیستیم و مشخص است که این حادثه از الطاف خفیه خدا بوده است.

روحانی تأکید کرد: زمانی که امام در نجف سخنرانی می‌کرد، موج و طوفان در ایران شروع شده بود، ایشان از این طوفان به خوبی آگاه بودند؛ چراکه وی یک شخصیت بی‌نظیر بود، وگرنه مگر می‌شد رژیم 2500 ساله را به این سادگی سرنگون کرد؟هیچ‌کس فکر نمی‌کرد رژیمی که همه قدرت‌های آن زمان پشت آن بودند، به یکباره منقرض شود.

وی گفت: امام راحل تنها با استبداد نجنگید، بلکه با استبداد و استعمار همزمان مبارزه کرد؛ این شخصیت توانست بت‌ها را بشکند و راه هدایت را به مردم نشان دهد.

رئیس جمهور اظهار کرد: امام خمینی(ره) در سخنرانی مفصل خود به مسائل داخلی ایران اشاره کرد و گفت این شرایط یک فرصت است و باید در کنار یکدیگر قرار بگیریم،  آن سخنرانی از آغاز تا پایان جز وحدت و اعتدال چیزی به همراه نداشت؛ چرا که امام راحل به همه اقشار سفارش می‌کرد که هیچ‌گاه از یکدیگر فاصله نگیرید.

روحانی تأکید کرد: امام فرمود که به بزرگان شیعه حمله نکنید، چراکه نمی‌دانید آنها چرا به کنار پادشاهان می‌رفته‌اند، ایشان می‌گفتند که حوزه و دانشگاه نباید از یکدیگر جدا شوند، زیرا تنها با اتحاد می‌توانیم نهضت را به ثمر برسانیم.

باید در کنار یکدیگر با اتحاد بایستیم

روحانی ادامه داد: پیام امام خمینی(ره) امروز باید در گوش ما بماند و ما باید در کنار یکدیگر با اتحاد بایستیم؛ چراکه امام (ره)در سخنرانی‌های خود می‌گفتند که جناح‌ها نباید از یکدیگر فاصله بگیرند و اینک ما نیز نباید از هم جدا شویم، اختلاف‌نظرها زیاد نیست و ما در اهداف و اصول یکسان هستیم.

وی ادامه داد: هدف ما واحد است و آنچه باعث شد امام پیروز شود، اعتماد مردم به وی بود، سرمایه اعتماد اگر از بین برود همه چیز از بین خواهد رفت.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: امام(ره) با پخش اعلامیه در نجف و پاریس توانست کشور را به حرکت وادارد، تنها دلیل آن این بود که مردم امام را به عنوان راهبری دانا و سیاستمدار که زبان او زبان ایران است پذیرفته بودند و این وحدت و اعتماد بود که توانست نهضت ما را به پیروزی برساند؛ امروز همان شرایط است.

روحانی تاکید کرد: در کشور ما هیچ دیکتاتوری دیگر وجود ندارد و استبداد مشکل ما نیست، اما استکبار همچنان وجود دارد و توطئه‌های دشمنان پابرجاست، البته ما امروز در جایگاه بلندی قرار داریم.
امروز عظمت ایران در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است

وی ادامه داد: هیچ زمانی نبوده که استکبار در منطقه انقدر ضعیف باشد، کافی است نگاهی به عراق، سوریه و لبنان بیندازیم تا به این باور برسیم که استکبار هیچگاه دوام نخواهد داشت و امروز عظمت جمهوری اسلامی و ملت ایران در منطقه از هر زمان دیگری بیشتر است.

روحانی تصریح کرد: در عراق، سوریه و لبنان و دیگر کشورهای منطقه هیچ‌کجا وجود ندارد که بدون نظر ایران بتواند اقدام سرنوشت‌سازی انجام دهد و دلیل آن هوشیاری رهبر فرزانه ما و وحدت مردم ایران است و اگر از یکدیگر فاصله می‌گرفتیم این عظمت را شاهد نبودیم.

کجای تاریخ سراغ دارید که رئیس جمهور آمریکا حرفی بزند و تمام دنیا با او مخالفت كند؟

رئیس جمهور گفت: کجای تاریخ سراغ دارید که رئیس جمهور آمریکا حرفی بزند و تمام دنیا با او مخالفت كند؟ اکنون جز چند کشور کوچک و یک رژیم جعلی چه کسی از راه آمریکا حمایت می‌کند؟ به همین دلیل است که امروز ما شاهد این هستیم که مردم ایران از هر زمان دیگری عظمت بیشتری دارند، اگر روزی لازم باشد، ما بلدیم چطور باید به اینها جواب دهیم.

روحانی تاکید کرد: اعتماد بین مردم و حاکمیت نباید لطمه بخورد و دولت، قوه مقننه، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و مقام معظم رهبری از ارکان حاکمیت کشور هستند، نباید فکر کنیم که اگر به بخشی از این حاکمیت لطمه بخورد، اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید بدانیم در این صورت تمامی پیکره حاکمیت فرو خواهد ریخت. به همین دلیل اگر اشکال کوچکی می‌بینیم نباید آن را بزرگ کنیم.

وی افزود: رسانه‌های داخلی باید وظیفه سنگین خود را بدانند و به مردم اعتماد بیشتری بدهند. چرا که هر قدمی برداریم که اعتماد کم شود کشور در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
امید مردم نباید خدشه‌دار شود

روحانی تصریح کرد: امید مردم نباید خدشه‌دار شود، چرا که مسیری که انتخاب کرده‌ایم درست و دقیق است. ما توانسته‌ایم موفقیت‌های بسیاری به دست آوریم.

رئیس جمهور اظهار کرد: ما توافقنامه بین‌المللی داریم که امروز دولت آمریکا بعد از 9 الی 10 ماه که از حاکمیت جدید آن می‌گذرد، نمی‌تواند در حق آن کاری انجام دهد، این نشان‌دهنده عظمت ملت ماست البته ممکن است هرکسی حرفی بزند اما ما نباید به این حرف‌ها گوش دهیم.

وی ادامه داد: تسلیحات نظامی ایران مانند همه کشورهاست و نیروهای نظامی ما باید در برابر تهدیدات بازدارنده باشند و همه دنیا نیز به همین گونه رفتار می‌کنند؛ چراکه کسی نمی‌تواند درباره قدرت نظامی کشور که مبنای آن تدابیر دفاعی طراحی شده است حرفی بزند، البته اگر برخی ها دوست دارند بیایند حرفی بزنند ما در این رابطه حرفی نداریم.

روحانی افزود: آن روز که ما مظلومانه در برابر عراق می‌جنگیدیم آیا شما اسلحه به ما دادید و یا به متجاوز؟ زمانی که مردم ما در برابر بمباران دشمن بودند حاضر نمی‌شدید که حتی سلاح پدافند هوایی به ما بدهید. آیا به خاطر دارید آن زمان که یک توپ ضدهوایی ساخت اروپا را از تهران به اروپا برای تعمیر فرستادیم دیگر آن را به ما پس ندادید و گفتید که در زمان جنگ تعمیر میسر نیست.

رئیس قوه مجریه گفت: آمریکایی ها به دنبال بحث درباره امکانات تسلیحاتی ما هستند ما نیز در این زمینه حرف‌های زیادی داریم. حضور ایران در منطقه و موضوع قدرت دفاعی کشورمان در واقع فرار به جلوست، زیرا آمریکا عراق را ویران کرد و تروریست‌ها را به وجود آورد.

روحانی ادامه داد: اگر روزی لازم باشد می‌دانیم چطور باید پاسخ آمریکا را بدهیم، البته قبلا در گذشته این مباحث مطرح بوده و ما پاسخ آمریکا را داده‌ایم آ‌نها هیچگاه در برابر پاسخ حق ما جوابی نداشتند.

وی با بیان اینکه راه ما راه صحیح و استواری است، افزود: این مسیر را ادامه می‌دهیم البته ممکن است مشکلاتی به وجود آید اما همه در برابر مشکلات ایستاده‌ایم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تحریم ظلم به ملت ایران بود اضافه کرد: تحرم اقدام غلط، نادرست و ظالمانه علیه کشورمان بود، دولت یازدهم تصمیم گرفت سایه این ظلم را از سر مردم رفع کند، بنابراین ما ظلم را از بین بردیم اما ممکن است برخی اعلام کنند این ظلم به صورت کامل و صد در صدی رفع نشده و 85 درصد آن رفع شده است.

به دنبال حفظ مصالح کشور هستیم

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: همواره به دنبال حفظ مصالح کشور هستیم و هر آنچه در چهارچوب مواضع و منافع کشورمان قرار دارد در آن جهت حرکت می‌کنیم.

روحانی یادآور شد: امروز نباید سخنانی گفته شود که امید مردم نسبت به ‌آینده تضعیف شود چراکه آینده بسیار خوبی خواهیم داشت و ملت ما در مسیر صحیح و درست در حال حرکت است.
قدم‌های درست در زمینه هسته‌ای برداشتیم

وی بیان کرد: در زمینه هسته‌ای قدم‌های درست برداشتیم و هیچ اشکالی در این زمینه وجود نداشته است، البته در مذاکره با قدرت‌های جهانی همیشه به نتیجه صد در صدی نمی‌توان دست یافت اما آنچه نقطه مهم و اساسی بوده ما به آن دست یافتیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت هسته‌ای را از دست نداده‌ایم، اظهار کرد: تحقیق و توسعه هسته‌ای که به عنوان پایه و اساس شناخته می‌شود در حال پیگیری و ادامه است، خوشبختانه توانستیم حق خود را در این زمینه پس بگیریم و پرونده سازی‌های دشمنان را از بین ببریم.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا در بیان مواضع خود نسبت به ایران اعلام می‌کند اروپایی‌ها بر اساس منفعت خود با ایران همکاری مشترک دارند و ما نمی‌توانیم این همکاری را بر هم بزنیم بنابراین باید به تنهایی در برابر ایران بایستیم.

روحانی متذکر شد: آمریکا معتقد است برجام برای کشورش منفعتی نداشته و این بیان رئیس جمهور آمریکا نشان می‌دهد که کشورمان مسیر و راه درستی انتخاب کرده و در عین حال اساس در مبنای تلاش خودمان است.

وی یادآور شد:‌ اگر مسیر درست را انتخاب کنیم خداوند ما را یاری می‌کند بنابراین برای موفقیت آینده نباید تردید داشت چرا که امروز وحدت و امید به آینده به عنوان ضرورت قابل توجه است و باید در برابر مشکلات بایستیم.

رئیس جمهور افزود: درود و رحمت بر امامی که برای ما عزت، حاکمیت ملی، وحدت، انسجام،‌ نابودی دیکتاتوری و استعمار، ایستادگی، خودباوری و بردباری به ارمغان آورد.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد:‌ می‌دانیم امام و بیت امام(ره) حق بزرگی بر گردن ما دارند و اگر حاج آقا مصطفی در کنار امام راحل نبود شاهد موفقیت‌ها و پیروزی‌ها نبودیم، البته امام راحل بسیار بزرگ بود اما نیاز به یار و یاوری داشت که همواره مورد اعتماد و در کنار او باشد./باشگاه خبرنگاران جوان
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین