« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۲۰۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۹
"کرکوک"
در شمال عراق نیروهای دولتی این کشور و نیروهای کرد وابسته به اقلیم کردستان در مناطقی از خارج از این شهر با یکدیگر درگیریهایی داشته‌اند.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛در پی همه‌پرسی کردستان عراق و نیز ادعای مالکیت منطقه نفت‍‌‌خیز کرکوک از سوی مسعود بارزانی تنش بین دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان بالا گرفت.
 
 در تازه‌ترین تحولات فرماندهی نیروهای دولتی عراق در عملیات کرکوک اعلام کرده است که این نیروها پایگاه هوایی K۱‌، مهم‌ترین پایگاه نظامی کرکوک را به کنترل خود درآورده‌اند.

این پایگاه در شمال غرب کرکوک واقع شده و به گفته تلویزیون دولتی عراق نیروهای ویژه ضد تروریسم ارتش  این پایگاه را تصرف کرده‌اند.

پیشتر ستاد مشترک فرماندهی عراق گفته بود که نیروهای دولتی در حال پیشروی در این عملیات هستند و بخشی از جاده‌ها و تأسیسات اصلی و زیربنایی شهر از جمله شرکت گاز را به کنترل خود در آورده‌اند.

به گفته مقام‌های وزارت نفت عراق، رهبران اقلیم کردستان موافقت کرده‌اند که از درگیری در تأسیسات گازی و نفتی کرکوک خودداری کنند.
شبکه تلویزیونی روداوو نزدیک به دولت خودگردان اقلیم کردستان هم خبر داد که نیروهای کرد از بخش‌های جنوبی شهر کرکوک عقب‌نشینی کرده‌اند.

این شبکه صبح امروز گزارش داد که شهروندان مسلح و غیر مسلح کرکوک جاده‌های اصلی منتهی به این شهر را مسدود کرده‌اند تا مانع از عقب‌نشینی خودروهای نظامی پیشمرگ‌ها به داخل شهر شوند.

دولت عراق می‌گوید که عملیات کرکوک را با هدف "بازگرداندن امنیت"‌ به این شهر مورد مناقشه آغاز کرده است.

هدف از این عملیات که با همراهی "حشد شعبی" (بسیج مردمی) انجام می‌شود، در اختیار گرفتن کنترل کامل این شهر نفت‌خیز اعلام شده است.
 
گفتنی است در پی همه‌پرسی کردستان عراق و نیز ادعای مالکیت منطقه نفت‍‌‌خیز کرکوک از سوی مسعود بارزانی تنش بین دولت مرکزی عراق و حکومت اقلیم کردستان بالا گرفت.
 
شب گذشته حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق به نیروهای امنیتی این کشور دستور داد کنترل مناطق کرکوک را به دست گیرند.

پایگاه شبکه خبری «رووداو»، گزارش داد که نیروهای کرد از تحویل مناطق تحت سیطره خود ممانعت کردند. این شبکه به نقل از «شورای امنیت اقلیم کردستان» گفت: "نیروهای پیشمرگه پنج خودروی زرهی نیروهای «حشد الشعبی» (بسیج مردمی) را نابود کردند."

در این میان، مایکل بریجنت، مشاور امنیتی سابق سازمان «سیا» با اشاره به آغاز علمیات در کرکوک اعلام کرد: "دو روز پس از سخنرانی نیرومند ترامپ علیه ایران، قاسم سلیمانی بر عملیات گروه ‌های شیعه در کرکوک نظارت می کند."

از سوی دیگر، وبگاه شبکه «السومریه» گزارش داد که پس از آغاز پیشروی نیروهای دولت مرکزی، "مناطق وسیعی" از کرکوک تحت کنترل نیروهای امنیتی این دولت قرار گرفت.

وبگاه شبکه خبری «الجزیره» به نقل از منابع نظامی عراق نوشت در درگیری دیشب در جنوب کرکوک از "موشک های کاتیوشا" استفاده شده است.

ترکیه هنوز واکنش رسمی نسبت به وقایع کرکوک نشان نداده است اما اخبار درگیری در کرکوک تیتر اول اغلب رسانه های بروزن مرزی این کشور شد.

موضع آمریکا
با افزایش تنش در عراق، وزرات دفاع آمریکا از نیروهای عراقی و کردی خواست "از انجام اقدامات تنش‌زای جدید خودداری کنند" و مشکلات را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

علاوه بر این وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرد وضعیت کرکوک را "به دقت" دنبال می کند و نسبت به درگیری ها "بسیار نگران" است.
 بعد از آنکه کردهای عراق در یک همه‌پرسی به استقلال رای دادند تنش بین طرفین بر سر آینده کردستان عراق بالا گرفته است. این همه‌پرسی روز دوم مهر ماه برغم مخالفت شدید دولت مرکزی عراق و دولت‌های ایران و ترکیه برگزار شد و رأی دهندگان در آن به استقلال اقلیم کردستان از عراق رأی دادند. بسیاری دیگر از کشورها جهان از جمله آمریکا با این همه‌پرسی مخالفت کردند.

منبع:فرارو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین