« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۳
طی نامه صورت گرفت
در هیچ کجای قانون اساسی از رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه مقننه یاد نشده است و رئیس مجلس هم هیچ اعتباری برای بیرون از مجلس ندارد و ریاست او فقط برای نمایندگان مجلس معتبر است.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف؛ دکتر احمدی نژاد اخیرا در نامه ای خطاب به رئیس محترم قوه قضاییه با استناد به تنظیم روابط قوا در قانون اساسی تصریح کرده است که مجلس فقط می تواند سئوال و استیضاح نماید و شکایت مجلس از رئیس جمهور به قوه قضاییه ، خلاف قانون اساسی است.
در پی انتشار این نامه امروز (سه شنبه) آقای حسین مظفر با عنوان معاون نظارت آقای علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به برخی از نکات مطرح شده در نامه دکتر احمدی نژاد پاسخ داده است.
آقای مظفر با استناد به اصل 90 قانون اساسی ادعا کرده است که مجلس می تواند از رئیس جمهور به قوه قضاییه شکایت کند  این در حالی است که اصل مزبور چنین اجازه ای را به مجلس نداده است.
اصل 90
«هرکس شکایتی از طرز کار مجلس یا قوه مجریه یا قوه قضائیه داشته باشد، می‌تواند شکایت خود را کتباً به مجلس شورای اسلامی عرضه کند. مجلس موظف است به این شکایات رسیدگی کند و پاسخ کافی دهد و در مواردی که شکایت به قوه مجریه یا قضائیه مربوط است رسیدگی و پاسخ کافی از آنها بخواهد و در مدت متناسب نتیجه را اعلام نماید و در موردی که مربوط به عموم باشد به اطلاع عامه برساند.»
از آقای مظفر بعید است با برخورداری از سابقه مدید نشستن بر کرسی نمایندگی، از مفاد گویا و روشن اصل نود درکی متفاوت از عموم مردم و حتی کارشناسان داشته باشند! این اصل به هیچ وجه اجازه طرح شکایت از رئیس جمهور را به مجلس نداده است.
استناد دیگر آقای مظفر "ماده 5 قانون نحوه اجرای اصل نود" است که در آن آمده است: کمیسیون اصل نود صرفاً به شکایاتی که از روش و طرز کار مجلس یا قوای مجریه و قضائیه باشد رسیدگی می‌نماید.
سئوال این است که چه کسی از قوه مجریه به مجلس شکایت کرده است؟ ممکن است بگویند که شاکی خود مجلس است. در این صورت سوال می شود که چگونه مجلس می تواند از دیگری به خودش شکایت بکند؟ یعنی شاکی و قاضی خودش باشد؟!  این شکایت چگونه صورت گرفته است؟ آیا در این زمینه جلسه علنی گذاشته اند و مصوبه گذرانده اند؟! آیا آقای علی لاریجانی به نمایندگی از مجلس شکایت کرده است؟ با فرض اینکه مجلس بتواند از قوه مجریه به خودش شکایت کند، سئوال این است که از کجا به این نتیجه رسیده اید که شکایت از روش و طرز کار قوه مجریه مترادف با شکایت از رئیس جمهور است؟
این ماده تبصره ای هم دارد که کمیسیون مزبور می تواند از دادگاه صالح تقاضای رسیدگی قضایی خارج از نوبت نماید!
"دادگاه صالح" کدام دادگاه است؟ آیا دستگاه قضایی تعیین می کند که دادگاه صالح چه دادگاهی است؟ حتما اینطور نیست زیرا اگر شکایت از قوه قضاییه به کمیسیون اصل نود رسیده باشد ، باید آن را برای رسیدگی به خود قوه قضاییه ارسال کنند. بنابراین روشن است که "دادگاه صالح" دادگاهی نیست که قوه قضاییه صلاحیت آن را تعیین کند.
ممکن است ادعا شود که "دادگاه صالح" همان دادگاهی است که قوه قضاییه به ریاست برادر رئیس مجلس تعیین می کند، در آن صورت باید گفت با قانون عادی قانون اساسی را دور می زنید و با تفسیر قانون عادی حقوق اساسی مردم را!
در آخر این نکته را یاد آور می شوم که در هیچ کجای قانون اساسی از رئیس مجلس به عنوان رئیس قوه مقننه یاد نشده است و رئیس مجلس هم هیچ اعتباری برای بیرون از مجلس ندارد و ریاست او فقط برای نمایندگان مجلس معتبر است. اینکه ایشان چند معاون از جمله معاون نظارت هم داشته باشند اشکالی ندارد اما این امر از نظر حقوقی و قانونی موجد اعتبار برای معاونان ریاست مجلس بویژه آقای حسین مظفر که حتی نماینده مجلس هم نیست ، نخواهد شد./دولت بهار
   
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: