« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۴
امضای قرارداد در سازمان جنگل‌ها
سند پروژه ظرفیت‌سازی حوزه آبخیز کارون بین سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن (جایکا) به امضا رسید.
به گزارش پایگاه خبری آوای رودکوف ؛ رودخانه کارون از 7 استان غربی کشور ایران سرچشمه می‌گیرد که حدود 50 درصد از ظرفیت آبی آن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد و طی سال‌های اخیر به دلیل وقوع بلایای طبیعی از جمله فرسایش خاک، لغزش زمین، سیل ناشی از کاهش پوشش گیاهی سطح زمین، قطع بی‌رویه درختان و چرای مفرط دام به معضل کاهش ظرفیت حفظ منابع آب گرفتار شده است.
 


در همین راستا، سازمان جنگل‌ها و مراتع در حوزه آبخیز کارون از دولت ژاپن به دلیل تجربیات فنی و موفقی که در این حوزه داشت، درخواست همکاری کرد. در این سند همکاری ذکر شده است که کارشناسان ژاپنی در حوزه مدیریت مشارکتی جنگل و مرتع و آبخیزداری برای آموزش و ظرفیت‌سازی در ایران مستقر شده و از طرف دیگر، طرف ایرانی سالانه یک دوره آموزشی در ژاپن را بگذراند.

یوکی هارو کوبایاشی رئیس دفتر جایکا در ایران در مراسم امضای این سند گفت: شش ماه تلاش بی‌وقفه برای انجام مطالعات و امضای این سند انجام شده است و با توجه به سابقه همکاری‌ای که از سال 2002 با ایران داشته‌ایم و چهار پروژه پیش از این با ایران انجام داده‌ایم، به نظر می‌رسد که به خاطر اهمیت رودخانه کارون اجرای پروژه مدیریتی بالادست سد کارون امری ضروری است.
 
 

وی اضافه کرد: 70 هزار کیلومتر مربع از مناطق بالادست کارون با توجه به حجم عظیم آبی که 7 استان را در ایران دربرمی‌گیرد، توجه به این موضوع را دوچندان می‌کند که اصلاح پروژه‌های آبخیزداری و روش‌های حفاظتی ضروری است.

به گفته کوبایاشی، پروژه مدیریت مشارکتی در جنگل‌های چهارمحال و بختیاری به عنوان طرح پایلوت به مدت 6 و نیم سال اجرا شد که هدف آن احیاء و برگرداندن پوشش گیاهی در بخش‌های پایلوت این استان بود که درنهایت با اتمام این پروژه، منابع طبیعی این استان به عنوان دستگاه برتر در حوزه منابع طبیعی معرفی شد.

بر اساس این گزارش، کشور ایران به دلیل قرار گرفتن بخش عظیمی از مناطق خود در قسمت گرم و خشک و مواجهه با فرسایش خاک، باید مدیریت حوزه آبخیزداری خود را در دستور کار قرار دهد، چرا که برخی کارشناسان معتقدند زمان سدسازی برای حفاظت از منابع آبی به سر آمده و باید روش‌های نوین مدیریت آبخیزداری در دستورکار قرار گیرد./فارس
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین