« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۹۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
آوای رودکوف گزارش می دهد:
در حال حاضر اقتصاد ایران بیش از پیش نیاز توسعه تولیداتی دارد که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سب افزایش صادرات غیرنفتی شود و در این میان صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند تامین کننده ارز در جدیان توسعه باشد.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:توانایی‌های بخش کشاورزی در اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به صادرات نفت چگونه است؟

بخش کشاورزی همواره از مستعدتَرین بخش‌های تولید ایران بوده که با توجه به پتانسیل این بالای این بخش همانند دیگر بخش های تولیدی تحت الشعاع تولید و درآمدهای نفتی قرار گرفته است.
اهمیت کاهش وابستگی به نفت را در اقتصاد مقاومتی نمی‌توان نادیده گرفت و حتی می‌توان گفت مهمترین مولفه در اقتصاد مقاومتی قطع وابستگی به صادرات نفت است.

افزایش سطح اشتغال درسایه توسعه صادرات

علیرضا آقابالایی رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: صادرات موجب تحرّک بخشی از واحدهای تولیدی از طریق افزایش تقاضا برای محصولات تولید شده در داخل، کاهش وابستگی به اقتصاد نفت، تنوع بخشی به منابع ارزی و افزایش سطح اشتغال و تطبیق بهتر ساختار اشتغال با جمعیت جوان و تحصیل‌کرده کشور که از اهداف اقتصاد مقاومتی است، خواهد شد.

وی افزود: صادرات غیرنفتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه جوان ایران را بهبود بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی برای تامین نیازهای وارداتی در کشور می‌شود و ضریب تاثیرپذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی که به واسطه تکیه بر اقتصاد نفتی به وجود می‌آید را کاهش می‌دهد.

تجارت عاملی برای افزایش کارآیی در بخش‌های صادراتی

وی تجارت را عاملی برای افزایش تخصّص در بخش‌های صادراتی دانست و خاطرنشان کرد: به طور کلی تجارت منجربه افزایش تخصّص و کارآیی در بخش‌های صادراتی شده و درنهایت باعث تخصیص مجدد منابع از بخش‌های غیرتجاری و غیرکارا به بخش‌های تجاری می‌شود که این پدیده می‌تواند به رشد تولید کمک نماید.

آقابالایی ادامه داد: به منظور افزایش سهم کشور در اقتصاد جهانی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی پایدار، جهش صادراتی امری الزامی بوده و عزم جدّی را می‌طلبد.

وی با اشاره عوامل برتری بهره‌وری عوامل صادراتی افزود: بهره‌وری عوامل صادراتی به دلیل استفاده از نیروهای متخصص‌تَر، فناوری برتر و تقویت تحرّک عوامل تولید از بهره‌وری بخش غیرصادراتی بالاتر است.

 رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: بخش صادرات از طریق منابع جانبی حاصله قادر خواهد بود تا بر بهره‌وری کل عوامل تولید اثر مثبت بگذارد و موجبات افزایش کل تولید اقتصاد را فراهم آورد.

 آقابالایی از تاثیر توسعه تجارت خارجی در مرتفع شدن محدود بودن بازارهای داخلی گفت و تاکید کرد: توسعه تجارت خارجی با رویکرد توسعه صادرات امکانات جدیدی را برای توسعه اقتصادی کشور از طریق ارتقاء سطح تخصّص‌ها و انتقال دانش و تکنولوژِی فراهم کرده و امکانات ویژه‌ای را برای استفاده مطلوب‌تَر و اقتصادی‌تَر از منابع طبیعی در جهت توسعه اقتصادی کشور فراهم می‌نماید و از همه مهمتر اینکه معضل محدود بودن بازارهای داخلی را مرتفع می‌سازد.

رشد اقتصادی در گرو توجه به اقتصاد مبتنی بر صادرات نفت

 ابرهیم ناهی نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: در کشورمان توجه به اقتصاد مبتنی بر صادرات نفتی، صادرات محصولات کشاورزی و غیرنفتی می‌تواند به رشد اقتصادی کمک کند.

وی با اشاره به افزایش صادرات محصولات کشاورزی افزود: در سال های اخیر صادرات محصولات کشاورزی در ایران سهم بیشتری از بخش صادرات غیرنفتی به خود اختصاص داده است به طوری که در حال حاضر بعد از فرش دستبافت دومین کالای عمده صادراتی کشور به شمار می‌رود.

ناهی از  اثرات جانبی رشد صادرات گفت و ادامه داد: از اثرات جانبی رشد صادرات بر تولید می‌توان به افزایش بهره‌وری عوامل تولید، کارآیی در تخصیص منابع، پیشرفت تکنولوژِی و استفاده از تکنولوژی‌های نوین، فراهم آوردن امکان بهره‌گیری از صرفه‌های ناشی از مقیاس و افزایش تخصّص نیروی کار اشاره کرد.

برنامه‌ریزی تولید ملّی تاثیرگذار در توسعه صادرات

نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: برنامه‌ریزی تولید ملّی متناسب با نیازهای صادراتی می‌تواند از برنامه‌های تاثیرگذار در توسعه صادرات قلمداد شود.
وی تاکید کرد: تمرکز بر توسعه صادرات کالاهای دارای مزیت صادراتی و تقویت رقات‌پذیری کالاهای بدون مزیت نقش زیادی در بهبود وضعیت ایران در بازار جهانی محصولات کشاورزی خواهد داشت.

به گزارش رودکوف، در حال حاضر اقتصاد ایران بیش از پیش نیاز توسعه تولیداتی دارد که ضمن بهبود وضع اقتصاد داخلی سب افزایش صادرات غیرنفتی شود و در این میان صادرات محصولات کشاورزی می‌تواند تامین کننده ارز در جدیان توسعه باشد.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی


کهگیلویه


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: