« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۸۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
آوای رودکوف بررسی کرد:
بررسی‌ها درباره نوشیدنی‌هایی که به جای آب‌میوه‌های طبیعی عرضه می‌شوند، نشان می‌دهد که با وجود ادعای تولید‌کنندگان، اغلب آنها فقط دارای 5 تا 10 درصد آب‌میوه طبیعی هستند.
پایگاه خبری آوای رودکوف-امیرمسعود طایفه سلطانخانی:
خوردن آبمیوه‌ها برای تمام افراد توصیه می‌شود چرا که این نوشیدنی‌ها از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. البته توصیه می‌شود که تا حد امکان از نوشیدنی‌های خانگی به جای آبمیوه‌های صنعتی استفاده کنید.

این مسئله که بدن انسان به مایعات در طول روز نیاز دارد، تایید شده و همه ی افراد به این موضوع آگاه اند. اما باید در نظر داشته باشید که هر نوشیدنی ای برای بدن مفید نیست و برخی از آنها حتی برای شما ضرر نیز به همراه دارند.


آب‌‌میوه‌های‌ مصنوعی‌ در حقیقت‌ نوشابه‌‌هایی‌ هستند که‌ طعم‌ میوه‌ دارند

جواد حصاری اسناد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار آوای رودکوف اظهار کرد: آب‌‌میوه‌های‌ مصنوعی‌ در حقیقت‌ نوشابه‌‌هایی‌ هستند که‌ طعم‌ میوه‌ دارند و مقادیر بسیار جزئی‌ از آب‌‌میوه‌ را در ترکیب‌ خودشان‌ دارند، به‌ همین‌ علت‌ این‌ آبمیوه‌‌ها نمی‌‌توانند خون‌ را قلیایی‌ کنند و ضد‌خستگی‌ باشند‌.

وی افزود: در مورد آب‌میوه‌های صنعتی مسئله اصلی تغذیه‌ای به دارا بودن شکر بالا در فورمولاسیون که برای خوشمزه کردن و استاندارد کردن آب میوه با کاهش میزان استفاده از کنسانتره طبیعی آب‌میوه انجام می‌شود و مصرف شکر بالا می‌تواند مشکلات تغذیه‌ای عدیده‌ای از لحاظ بالا رفتن چربی خون و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت را تشدید کند.

وی با اشاره به زیاد بودن استفاده از اسیدهای آلی در نوشیدنی‌های میوه‌ای خاطرنشان کرد: در مورد نوشیدنی‌‌های میوه‌ای میزان استفاده از آب‌میوه طبیعی بسیار کم بوده و بیشتر از اسید‌های آلی، شکر و اسانس در تهیه آنها استفاده می‌شود تا قیمت تمام شده محصول پایین بیاید اما از نظر تغذیه‌ای به هیچ وجه در حد آب‌میوه نبوده و می‌تواند تهدیدات جدی برای سلامتی در دراز‌مدت با مصرف بالا ایجاد کنند.

حصاری ادامه داد: نوشابه‌هایی‌ که‌ امروزه‌ با نام‌ ‌سودا(نوشابه‌های گازدار) به‌ فروش‌ می‌رسند، نباید با آب‌‌میوه‌ اشتباه‌ گرفته‌ شوند چون‌ نه‌ ارزش‌ ویتامینی‌ دارند و نه‌ از نظر املاح‌ غنی‌ هستند‌.

سرانه مصرف میوه‌جات و سبزیجات در ایران 30 کیلوگرم است.

استاد گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزي دانشگاه تبریز یادآور شد: سرانه مصرف میوه‌جات و سبزیجات در ایران 25% سهم میانگین جهانی است یعنی در ایران 30 کیلوگرم و در دنیا 120 کیلوگرم است.

حصاری فشارهای اقتصادی را در کاسته شدن از محتوی میوه در نوشیدنی‌های میوه‌ای تاثیرگذار دانست و گفت: طبق اطلاعات موجود عمده صنایع تولید‌کننده آب‌میوه و نوشیدنی‌های میوه‌ای در ایران در اثر فشارهای محیطی و اقتصادی به مرور از محتوی میوه در محصولات خود کاسته‌اند و درصد شکر و بعضی ترکیبات سنتتیک را در آنها افزایش داده‌اند و با برچسب‌گذاری غیرواقعی از خود اظهاری صادقانه برای مشتریان فاصله گرفته اند.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به طیف وسیعی از جامعه مصرف‌کننده که هم قدرت خرید آب میوه‌جات و نوشیدنی‌های میوه‌ای با‌کیفیت بالا و طبیعی را دارند و از طرفی با محدودتر شدن وقت آنان به دلیل زندگی ماشینی و مُدرن و عدم امکان استفاده از تهیه آب‌میوه در منزل اگر این نیازها از سوی تولیدکنندگان صنعتی پاسخ داده نشود خطر آن وجود دارد که مصرف خیابانی این فرآورده‌ها که به دلیل عدم وجود سیستم های کنترل کیفیت درون و برون بنگاهی سلامت آنها مورد سئوال است یک آلترناتیو جدید نامناسب دیگر خواهد بود.

حصاری از ضرورت تصویب ضوابطی برای کاهش استفاده از شکر در آبمیوه های طبیعی گفت و تاکید کرد: تصویب ضوابط و استانداردهای دقیق برای ارتقای کیفی این محصولات و کاهش استفاده از شکر و سایر افزودنی‌ها و تاکید بر استفاده بیشتر از آبمیوه طبیعی ضروری است.

یک پاکت آب میوه صنعتی سالم باید از غلظت کافی برخوردار باشد

رضا رضایی مکرّم استاديار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  آوای رودکوف اظهار کرد: یک پاکت آب میوه صنعتی سالم و تازه باید از غلظت کافی برخوردار باشد و وقتی که بسته بندی آن را باز می‌کنید، رنگ، عطر و طعمی شبیه به آب میوه های خانگی را حس کنید. غلظت آب میوه می‌تواند نشان دهنده سطح بالای کنسانتره میوه در آن باشد و این در حالی است که آبمیوه‌های غیراستاندارد و نامناسب، بسیار رقیق هستند و اصلا هم بوی میوه مورد نظر را نمی‌دهند.

مصرف آب‌میوه‌های پالپ‌دار نسبت به سایر آبمیوه‌ها بهتر است

رضا رضایی مکرّم افزود: در حال حاضر عبارت غنی شده با کلسیم یا ویتامین ث و… روی برخی از آبمیوه‌های موجود در بازار دیده می‌شود و به همین دلیل معمولا این سوال برای خیلی‌ها پیش می‌آید که آیا مقدار کلسیم یا ویتامین‌ها و املاحی که به این آبمیوه‌ها افزوده می‌شوند، جوابگوی مقداری از نیاز بدنمان به این گروه از ترکیب‌ها هستند یا این کار فقط جنبه تبلیغاتی دارد؟!

وی با اشاره به امتیاز آبمیوه‌های پالپ‌دار خاطرنشان کرد: از نظر تغذیه‌ای، مصرف آب‌میوه‌های پالپ‌دار نسبت به سایر آبمیوه ها بهتر است چون پالپ آبمیوه‌ها سرشار از فیبر و برای بدن و پیشگیری از فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها بسیار مفید و موثر هستند.

رضایی مکرّم ادامه داد: استریلیزه و پاستوریزه کردن آبمیوه ها و قرار‌ دادن آنها در پاکت‌های چندلایه مخصوص، اجازه ورود یا رشد هیچ نوع میکروارگانیسمی را درون آنها نمی دهد، بنابراین نیازی به استفاده از نگهدارنده‌ها هنگام تولید آب میوه‌های صنعتی هم به وجود نمی‌آید.

وی افزود: بررسی‌ها درباره نوشیدنی‌هایی که به جای آب‌میوه‌های طبیعی عرضه می‌شوند، نشان می‌دهد که با وجود ادعای تولید‌کنندگان، اغلب آنها فقط دارای 5 تا 10 درصد آب‌میوه طبیعی هستند. این در حالی است که بسیاری از مردم می‌اندیشند که می‌توان از آنها به جای آب‌میوه طبیـــعی استفاده کرد. اما واقعیت این است که مصرف این نوشیدنی‌ها فقط برای تنوع و تفریح مناسب است و حداکثر برای رفع عطش در فصل گرما.

 خوردن آبمیوه راهکار مناسبی برای رساندن مواد غذایی به بدن است

استاديار گروه علوم و صنايع غذايی، دانشكده كشاورزی دانشگاه تبریز افزود: به طور کلی هر فرآیندی که ما روی مواد غذایی چه در خانه و چه در کارخانه انجام دهیم، مقداری از ارزش تغذیه ای آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و این امر در مورد آب میوه های صنعتی و خانگی هم صدق می کند. یعنی امکان کم شدن برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین ث و پس از آن هم ویتامین ایی در آب میوه ها نسبت به میوه های طبیعی وجود دارد اما معمولا تغییری در میزان ویتامین های گروه ب آب میوه ها به وجود نمی‌آید.

رضایی مکرّم خوردن آبمیوه را راهی برای رساندن مواد غذایی به بدن دانست و تاكيد كرد: متخصصان تغذیه می‌گویند؛ خوردن آبمیوه راهکار مناسبی برای رساندن مواد غذایی به بدن است اما نباید فراموش کنیم که در موارد بسیاری خوردن خود میوه ها از آب آن ها بهتر است. گوشت و پالپ میوه‌ها خاصیت‌های زیادی دارند که نباید آن ها را دست کم گرفت.

به گزارش آوای رودکوف، هرچقدر فرآیند صنعتی تولید یک ماده غذایی، بیشتر شود به همان‌اندازه از ارزش غذایی آن کاسته خواهد شد. پس، مقدار مواد مغذی را که با خوردن میوه تازه جذب می‌شود، هیچگاه از نوشیدن آب‌میوه، حاصل نمی‌شود.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی





امیر مسعود طایفه سلطانخانی/تبریز/آذربایجان شرقی و غربی/کهگیلویه و بویراحمد/ایران

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: