« آواي رودکوف» خود را به اخلاق حرفه‌اي روزنامه‌نگاري پايبند مي‌داند و مبناي فعاليت اين سايت بر سه اصل « بيطرفي » ، «دقت » و « انصاف » استوار است.

      
کد خبر: ۱۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۰
آوای رودکوف بررسی کرد:
چربی پیه گاو سرشار از کلسترول بوده و در کشوری که بعد از تصادفات رانندگی بیشترین مرگ و میر را بیماری‌های قلب و عروقی به خود اختصاص داده، به استفاده از این ماده غذایی توصیه نمی‌شود.

پایگاه خبری آوای رودکوف:یکی از انواع چربی‌های منعقد شده که به شحم معروفند, دنبه است. چربی‌های منجمد که به‌دلیل کثرت اجزای عرضی به حالت جامد در آمده‌اند, برای تغذیه مناسب نیست. مصرف نابجا و بیش از حد روغن دنبه در افرادی که قوه هاضمه آنان قوی نیست، می‌تواند منجر به آسیب‌های جسمی و روحی شود.
روغن دنبه از مضرترین روغنها محسوب می شود
محرمعلی برخورداری مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت و گو با خبرنگار آوای رودکوف اطهار کرد:  در بین انواع روغنها، آنهایی که دارای اسیدهای چرب غیر اشباع بالای 25 درصد و ترانس کمتر از 5 درصد باشد مورد تایید نیست که روغن دنبه با توجه به این ویژگیها از مضرترین روغنها محسوب می شود.
 وی افزود: از آن جایی که انسان سالم محور توسعه پایدار است و بارها از طریق رسانه ها و موسسات پزشکی این مسئله به مردم اطلاع رسانی شده ضروری است که مردم بدانند روغن دنبه در گروه روغن هایی قرار می گیرد که باید یک ضربدر قرمز روی آن کشید.
 وی روغن ها از اجزای اصلی غذاهای امروزی دانست و خاطرنشان کرد: یکی از اجزای اصلی غذاهای امروزی روغن هاست و آن چیزی که بسیار حائز اهمیّت است روغن های حیوانی است... مصرف روغن های حیوانی در طب سنتی بسیار تأکید می شود، یعنی حجم کم اما کیفیت خوب، مثل روغن های پیه و دنبه، این روغن ها در حجم کم می تواند انرژی بسیار بالایی را به وجود بیاورد.
برخورداری از اولین علت مرگ و میر در ایران گفت و ادامه داد:
به طور کلی چربی های جامد حاوی اسیدهای چرب اشباع هستند و برای سلامتی مضرند. اولین علت مرگ و میر در کشور ما، بیماری های قلبی- عروقی است و این بیماری رابطه مستقیم با نحوه تغذیه و مصرف چربی دارد، سعی کنید روغن مصرفی تان روغن مایع باشد.
مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: این روغن آن چنان لطیف است که در دمای پایین وقتی سرد است هم خیلی دیر سفت می شود و با اندک حرارتی آب می شود و از طرف دیگر به طور غیر قابل مقایسه ای بدون بو است و خیلی بوی کمی دارد.


دنبه یکی از بدترین انواع روغن هایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد

وی افزود: چنانچه بیش از 10 درصد از روغن‌های حیوانی در روز استفاده شود، مصرف‌کنندگان این نوع روغن دچار گرفتاری عروق، بیماری قلبی و بالارفتن کلسترول خون می‌شوند.
برخورداری ادامه داد: منظور از 10 درصد چربی اشباع 30 گرم چربی در روز است، بنابراین افرادی که از چربی حیوانی استفاده می‌کنند، باید دقت داشته باشند که مصرف روزانه آن‌ها از این 10 درصد بیشتر نشود. با رعایت این اصل، مصرف این نوع چربی برای بدن هیچ گونه ضرر و زیانی نخواهد داشت.
برخورداری با اشاره به کلسترول بالای موجود در روغن دنبه تاکید کرد: دنبه یکی از بدترین انواع روغن هایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد، چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد.

مصرف چربی گاو به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع توصیه نمی شود

جابر سلیمانی عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار آوای رودکوف اظهاز کرد:  چربی پیه گاو سرشار از کلسترول بوده و در کشوری که بعد از تصادفات رانندگی بیشترین مرگ و میر را بیماری‌های قلب و عروقی به خود اختصاص داده، به  استفاده از این ماده غذایی توصیه نمی‌شود.
وی، افزود: در اطراف قسمت‌های مختلف بدن گاو چربی‌های خاصی شکل می‌گیرد که به آن‌ها پیه گفته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: این روغن آن چنان لطیف است که در دمای پایین وقتی سرد است هم خیلی دیر سفت می‌شود و با اندک حرارتی آب می‌شود و از طرف دیگر به طور غیر‌‌قابل مقایسه‌ای بدون‌بو است و خیلی بوی کمی دارد.

باید این پیه ها در صنعت صابون سازی قیمت مورد استفاده قرار گیرد

سلیمانی ادامه داد: مصرف چربی گاو به علت داشتن اسیدهای چرب اشباع توصیه نمی شود، اما ذوب کردن آن و استفاده متعادل از قسمت ذوب شده که تالو نامیده می شود، می تواند مفید باشد.
کارشناس صنایع غذایی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان شرقی یادآور شد: باید این پیه ها در صنعت صابون سازی و تولید صابون های ارزان قیمت مورد استفاده قرار گیرد.
وی، روغن تهیه شده از پیه گاو را با‌ارزش دانست و افزود: در بیماری‌های فشار‌خون و چربی‌خون این روغن با‌ارزش، بخش مهمی از درمان به شمار می‌رود و نه تنها ضرری ندارد، بلکه چربی‌های مضر را از بدن خارج می‌کند.
سلیمانی با اشاره به ضرورت مخلوط کردن این روغن با روغن زیتون تاکیدکرد: استفاده از این روغن به عنوان روغن معمول بسیار خوب است و تنها نکته‌ای که باید رعایت شود این است که در سرما با مقداری روغن زیتون مخلوط شود تا ماسیده نشود.

به گزارش آوای رودکوف، دنبه یکی از بدترین انواع روغن هایی است که وجود دارد و قابلیت دفاع ندارد، چون دارای کلسترول بسیار بالایی است و تصلب شرایین و ناراحتی های قلبی به همراه دارد.

گزارش از: امیر مسعود طایفه سلطانخانی  

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
پر طرفدار ترین